بازخورد، انتقاد از برگزارکنندگان “مراسم بزرگداشت روز معمار در برج میلاد”

پیرو انتشار خبر “مراسم بزرگداشت روز معمار در برج میلاد” ،  و بعد از برگزاری این مراسم، ایمیل و نظرات متعددی به معمار نیوز ارسال شده است، که به انعکاس یکی از نظرات می پردازیم. ضمناً معمار نیوز حق پاسخگویی برای مراجع ذیربط  را محفوظ می داند.

مرجان خالقی -سلام به همه ی معماران این مرز و بوم.
دیشب در این مراسم شرکت کردم و به طور یقین آخرین بارم هم بود!
بدترین جشن روز معماری بود که تا به حال دیده بودم…در این جشن حضور همه پررنگ بود غیر از معماران…حضار تماشاچیانی بودند که برای دست زدن دعوت شده بودند تا این مراسم گرامیداشتی بشه از همه ی مهندسان غیر از معماران!
مجری برنامه هر ۱۵ دقیقه یکبار برای تماشاچیان شعر می خواندند…شاید یک بیت شعر، دو بیت، ده بیت! یک غزل، دو غزل جالب باشد اما متاسفانه مانند تمام موارد دیگر از حد گذرانده شد… حتی یکبار در انتهای برنامه متن خود را گم کردند و دقایقی به زیر و رو کردن برگه های روی میز سخنرانی گذشت… بماند تپق هایی که زده شد و جملات بسیار بی ربطی که زده می شد و جان تمام حضار را به لب رسانده بود!
مخلص کلام مراسم به همه چیز و همه کس ربط داشت غیر از همان که روی تمبر یادبود و پوستر نقش بسته بود و بهانه ای شده بود برای جمع شدن!
شاید گفتن این مسئله خالی از لطف نباشد که مجری برنامه تقریبا بالای ۱۰ بار از یک نفر ( نام نمی برم) خواستند به روی سن بیاید و سخنرانی کرده یا لوح یادبود تقدیم کند و این تماما شاهد بی برنامگی است.حتی در بخشی از مراسم تمبر یادبود را به این شخص تقدیم کرده و دقایقی بعد خواستند ایشان همان را به شخص دیگری تقدیم کنند!!!
مراسم عکس یادگاری که دیگر جای خود دارد…شما که در این مراسم شرکت داشتید به من بگویید عکس یادگاری روز معمار، چند معمار را در خود جای داده بود؟!!!!!!!!!!!!!
بدون برنامه ریزی ۵۰-۶۰ نفر فقط به روی سن دعوت شدند و این عکس حتی اگر پانوراما باشد قطعا بسیار طویل خواهد بود و بدون مقیاس بصری!
تنها نکته ی مثبت این مراسم اجرای بی نظیر گروه رستاک بود…واقعا محشر بودند…بسیار لذت بردم
البته فیلمی هم از معماری معاصر ایران تهیه شده بود که گرچه می توانست بهتر باشد اما آموزنده بود، دست سازنده درد نکند. ذکر شد که دیر به ایشان اطلاع داده بودند و فیلم را دو هفته ای آماده کرده بودند.
اما برنامه ای که در این پست ذکر شده!
هیچ استقبالی با شاخه ی گل نه ما دیدیم نه بقیه!
حسین ریوندی؟! ( واقعا قرار بوده بیاد؟ نیومد!)
نمایشگاه… بله در تعریف نمایشگاه سخن های بسیاری گفته شده است البته! آنچه ما دیدیم ۱۰-۱۵ اثر بود که نه شایسته و نه بایسته ( به قول مجری برنامه) ی روز معمار ! نمایشگاهی نبود که آن همه تبلیغ از بلندگوی سالن برای آن صورت گیرد و در ادامه با چند غرفه مواجه بودیم که مرا یاد نمایشگاه صنعت ساختمان می اندازد و نمی دانم در جشن و گرامیداشت روز معمار آخر جای تبلیغ برای ایران رادیاتور است؟ گیرم که اسپانسر برنامه هم باشد!
شروع برنامه و سخنرانی را داشتیم اما سخنرانی ابدا کوتاه نبود! یعنی پشت سر هم از افراد مختلف دعوت به سخنرانی می شد و فکر می کنم یک ساعت و نیم را نمی توان گفت کوتاه می توان؟ از مجری برنامه که درس ادبیات می دادند باید سوال نمود البته!
رونمایی از نمبر! بخش بسیار هیجان انگیزی بود…من نمی دانم چرا رونمایی که می گویند در ذهن دست اندرکاران این مسئله ایجاد می شود که باید چیزی باشد که روی آن پارچه ای باشد و کسی بیاید این پارچه را بردارد!!! عصر تکنولوژی است مثلا! و حالا قبول…می خواهید رونمایی در مفهوم اصیل آن باشد…باشد! دفت کنید تمبر به اندازه ی واقعی از فاصله ای که حضار نشسته اند دیده نمی شود لذا جذابیتی هم ندارد! و اگر هم که برای خودتان این تمبر را رونمایی می کنید که دیگر چرا به ما نشان می دهید؟
حضار سیاه لشکرانی برای کف زدن… واقعا جای تاسف دارد
همان تمبر کم بود تقویم هم بوده؟! ما که چیزی ندیدیم…در این قسمت باید خدا را شکر کرد البته!
همان گونه که گفتم لوح های تقدیر به مهندسین از تمامی رشته های حاضر در نظام مهندسی تقدیم شد و نقش ترافیک همان قدر پر رنگ بود که معماری… جناب مجری محترم شما اسم را که می خوانید باید صبر کنید طرف بیاید روی سن، لوحش را بگیرد و از همان سمت راست برود! ( سمت چپ که راه با دوربین فیلم برداری مسدود بود، مگر ندیدید؟) اینجوری که تند تند می خوانید معلوم نمی شود کی آمد، کی رفت…آخر این چه وضعی است؟!
تندیس هم فک کنم فرصت نشده بود طراحی بشود یا شاید به مرحله ی ساخت نرسیده باشد!
و اما مراسم پر رنگ و لعاب اختتامیه که شامل سریع دویدن به سمت خروجی ها می شد و طی کردن مسافتی تا محل پارک خودرو…. پذیرایی، مراسم آتش بازی سیری چند؟ دل شما خیلی خوش است ها!

نکات اخلاقی:
۱-این مراسم تمرکز شدیدی داره روی تقدیر از برگزار کنندگان و اسپانسرها، اگه رفتی یادت باشه خوب دست بزنی!
۲-علت اینکه هیچ آشنایی ندیدی اینه که هر کی یه بار این مراسم و اومده باشه به همه توصیه می کنه که کلاهشونم افتاد نرن بردارن.
۳- اگه می خوای گروه رستاک و ببینی برو کنسرتشون، هم وقتت کمتر تلف می شه هم بیشتر لذت می بری.
۴- اگه یه معماری مطمئنم می تونی گزینه های خیلی بهتری برای جشن روزت پیدا کنی پس: دیگه به مراسم گرامیداشت روز معمار نظام مهندسی نرو!
ممنونم از وقت گرانبهاتون
یادداشت های یک معمار
۹۳٫۲٫۵

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۸ نظر on “بازخورد، انتقاد از برگزارکنندگان “مراسم بزرگداشت روز معمار در برج میلاد””

  • مهدیه فرهودی wrote on ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱:۳۹

    سلام …
    با این اوصاف خدارو شکر میکنم به همچین مراسمی پانگذاشتم .
    متاسفانه به تنها قشری که اهمیت داده نمیشه معمار جماعته!
    ولی در صورتی که خارج از ایران معماران حرف اول یک جامعه را میزنند.
    به امید روزی که این نابسامانی ها سامان یابند.

  • مساحی wrote on ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۳:۳۳

    من فکر می کردم فقط کارها و برنامه های نظام مهندسی اصفهان مسخره است نگو پایتخت هم وضع همینه! به نظر میاد یک تجدید نظر اساسی باید صورت بگیره.
    ر.ک دومین همایش اقلیم، معماری و ساختمان که بهار پارسال در اصفهان برگزار شد و خاطره بسیار تلخی برای ما به جا گذاشت!

  • حامد چاووش یزدی wrote on ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۵:۳۴

    باور کنین دقیقا یچیزی بدتر از این تو جشن روز معمار تو شهر یزد که خود اولین شهر خشت جهان هست هم اتفاق افتاد که شایان ذکر است بیشتر شبیه انتخابات انجمن صنفی بود تا گرامیداشت روز معمار…متاسفانه

  • باران جوان wrote on ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۸:۲۷

    من علاوه بر مراسم روز معمار در روز ۵ اسفند در مراسم روز مهندس شرکت کردم . علاوه بر اینکه اون مراسم هزینه ای برای ثبت نام نداشت و همچنین پذیرایی شام هم داشت و مراسم خیلی جذابتری بود. من هم به عنوان یک معمار در چنین مراسمی شرکت نمیکنم .

  • آرزو دانشوران wrote on ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۱:۱۵

    کمی به نظرم خنده دار بود این گونه نقد راجب برنامه ای که برگزار شد.همیشه همینطور بوده، وقتی کاری قرار بوده انجام بشه دوستان کنار ایستادن و تماشا کردن و منتظر نتیجه کار بودن که نقد کنن که اگر اینطوری بود بهتر بود ، و نقدهای بسیار تند و البته بی منطق…
    من به عنوان یک معمار تو این مراسم شرکت کردم و با تمام دور بودن از ماجراها متوجه مشکلات پیش آمده درحین برگزاری که موجب به نظر آمدن بی برنامگی بود شدم.حال اینکه بهتره به جای موشکافی و منفی بافی (که کار هر روز ماست )که ممکن به هر عنوانی در اجرای هر مراسمی پیش بیاد به نکات مثبت ماجرا هم نگاه کنیم.خواندن شعر توسط مجری برنامه فکر نمیکنم چیزی جدا از فرهنگ و ادب ما بوده و از هنر معماری هم جدا باشه…یا سخنرانی اشخاصی که هر کدام سمت سازمانی داشته و خود شون رو دخیل میدونستند در برگزاری این مراسم و به رسم ادب و یا رسم تمام مناسبات توقع سخنرانی یا هر نوع تقدیر و قدردانی داشتند.
    گرفتن عکس یادگاری و اینکه معماری در این عکس نبوده کمی بزرگنمایی کردید بهتره عکس ها رو نگاه کنید.فیلم مستند ساخته شده کامل نبود اما یک معمار جوان سعی کرده بود حرفی از نسل ما برای گفتن داشته باشه.
    خانم خالقی نمیدونم شما معمار هستید یا نه که البته از دید یه معمار حرف نزدید و نقد نکردید.چون فکر میکنم خود شما هم از جمله کسایی بودید که برای دیدن و شنیدن گروه رستاک آمده بودید که دقتی به بقیه برنامه نداشتید.
    به هر حال براتون آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم کمی مهربانتر و منطقی تر با دید مثبت نکات منفی رو از بین ببریم تا در کنار هم جامعه معماران رو مستحکم تر کنیم.

  • مرجان خالقی wrote on ۱۵ خرداد, ۱۳۹۳, ۸:۴۶

    چه خوب که حداقل نقد اینجانب خنده به لبهای شما نشونده خانم دانشوران!
    لازم است ذکر کنم که من به تمام سخنرانی ها با دقت گوش دادم و حتی از آنها نکته برداری هم کردم. چیزی که در این نوشته گفته شده اینه که هر چیزی حدی دارد، حتی سخنرانی، حتی شعر خوندن، مخصوصا در مراسمی که عنوان جشن روز معمار را دارد.
    به شما اطمینان می دم که گروه رستاک یکی از اصلی ترین دلایل رفتنم بود! چرا؟ چون اسم این مراسم همینه، جشن روز معمار…حداقل در سازمان نظام مهندسی که ما به این عنوان ثبت نام کردیم!
    انتقاد از ناهماهنگی بین آثار معماران و سیمای شهر گرچه خالی از لطف نیست، اما وقتی تمام سخنرانان همین مطلب را تکرار کنند مراسم از هدف خود دور می شود.
    خانم دانشوران
    هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد
    و در پایان ۲ مورد هست در نقد منطقی شما!  که لازم می دونم در آن زمینه توضیح بدم
    ۱- اگه دقت کنید من هم مانند شما از دیدن فیلم مستندی که تهیه شده بود لذت برده و از سازنده تشکر کردم. گرچه به نظر من شاید می تونست کامل تر باشه
    ۲- همه می دونیم که رفتن به دانشگاه برای معمار شدن کافی نیست، خیلی هم مهم نیست که من نوعی با داشتن مدرک خودم رو معمار بدونم یا نه، در هر حال از خوندن نقد منطقی شما آنچه که باید به بنده انتقال داده شد.
    اما خیلی خوشحالم که از نظر یک معمار، دید من معمارانه نیست…راستش رو بخواهید به نظر من چیزی که پیشرفت معمارها رو کند می کنه همینه چسبیدن به معمار بودن و دید معمارانشونه…
    اگه از نظر شما معمارها نمی تونن از جشن انتظار شادی داشته باشن و لذت بردن از گروه رستاک در روز جشن امری غیرطبیعی جلوه می کنه، واقعا حرفی برای گفتن نمی مونه…
    بقیه ی حرفها هم زده شده و تکرار مکررات می شه
    پاینده باشید

  • پديده بخشي wrote on ۱۵ خرداد, ۱۳۹۳, ۱۲:۰۵

    خانم دانشور، باعث شگفتی است که بالاخره کسی توانست از این به اصطلاح جشن روز معمار لذت ببرد و نکات مثبتی در آن ببیند! من نیز در این جشن بوده و متاسفانه به دلیل منفی نگری و دید غیرمعمارانه نظرم با خانم خالقی برابری میکند!

  • افشان باقری wrote on ۱۵ خرداد, ۱۳۹۳, ۱۷:۰۷

    چقدر نظر…خوب فکر کنم بهتره یک غیرمعمار هم نظرش رو بگه….
    برنامه از نظر من هیچ محتوای خاصی نداشت..البته به جز کنسرت و آن فیلم کوتاه که واقعا اطلاعات خوبی داخلش گنجانده شده بود و حتی برای غیر معمارانی مثل من هم جذاب بود…
    اما مشکل اصلی این برنامه یا به قول خودشان مثلا جشن، مجری برنامه بود. ایشان بیشتر مناسب یک برنامه شب شعر بودند تا برنامه ای مانند روز ملی معمار. شعر خواندن واقعا جالبه اما یک بیت در شروع متناسب با برنامه و شاید یکی هم در انتها…اینکه وسط یه جشنی که همه منتظر شنیدن حداقل تازه های معماری هستند کلا گل و بلبل و وصف یار و بقیه بیاد آدم واقغا نمی تونه تمرکز کنه که برنامه چه موضوعیتی داره. من یکی که وسط برنامه احساس کردم تو برنامه یادبود شعرا شرکت کردم خدا رو شکر اشعار بیشترشان هم گفته شد و یادشان هم زنده شد!!!!
    البته خالی از لطف نبود که من چند نفر هم رشته خودم رو (وسط جشن معمار) در حال دریافت لوح تقدیر دیدم که خوب دور از انتظار بود…
    بهتره به جای صرف هزینه برای برنامه هایی مشابه این مورد یه ویژه نامه روز معمار بزنید و همین برنامه رو در قالب چند تا عکس اطلاع رسانی کنید!

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook