انتشار کتاب «کاوش در مفهوم مکان سازی؛ نیازها، فرصت ها و دارایی ها»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «کاوش در مفهوم مکان سازی؛ نیازها، فرصت ها و دارایی ها»

نویسنده:  مهیار عارفی؛ استاد دانشکده برنامه ریزی دانشگاه سین سیناتی
مترجم: الهه پژوتن
ناشر: دفتر پژوهش های فرهنگی
تاریخ چاپ: ۱۳۹۶
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۲۰۹ صفحه
قیمت: ۱۵/۰۰۰ تومان

طبقه بندی جدیدی از [مقولات مرتبط با] مکان سازی موردنیاز است؛ چراکه به واسطه تکثیر و گسترش استانداردها، ضوابط منطقه بندی و مقررات محدودکننده، نگرانی ها پیرامون تخصصی شدن مکان سازی افزایش یافته است. در بیشتر رشته ها همچون معماری، برنامه ریزی شهری، طراحی شهری، جغرافیا، جامعه شناسی و مواردی از این دست، مسائل مرتبط با مکان به یک مانترا  تبدیل شده است. با اینکه در هریک از رشته ها، این مفهوم سازی به دقت صورت گرفته است، ولی نبود چارچوب جامعی از مکان سازی، به شدت احساس می شود.

مکان سازی به مثابه پدیده ای چندبعدی قلمداد می شود که هریک از تعاریف ارائه شده درباره این موضوع، تنها به وجهی از این پدیده اشاره کرده اند و نتیجتاً بر آنها نه تأیید تام و نه رد تمام، حکم فرماست.
با این حال، آنچه قطعی و مورد اتفاق همگان به نظر می رسد، آن است که مکان سازی فرایندی مستمر، و مکان فراوردهای ناتمام است. فراوردهای که تکامل تدریجی آن متأثر از نگرش حاکم بر جامعه است.

مکان ها از نظر کالبدی چگونه ساخته می شوند، چگونه بسیج و همبستگی اجتماعی برای مکان شکل می گیرد و مکان ها چگونه موضوع مناقشات سیاسی واقع می شوند؟
کتاب حاضر، سه رویکرد در حال رقابت را نسبت به مکان سازی بررسی می کند: نیازبنیاد، فرصت بنیاد و دارایی بنیاد. این کتاب با استفاده از روش مطالعه موردی، به کنکاش در هر الگوواره و مراحل مربوط به آن درباره شکل گیری کالبدی، بسیج اجتماعی و مناقشه سیاسی می پردازد.

دکتر مهیار عارفی در کتاب حاضر، با کنکاش در ۴ نمونه موردی، به بررسی شیوه ها، رویکردها و پیامدهای مکان سازی پرداخته و پس از جستجوی سه موضوع نحوه ساخت مکان از نظر کالبدی، چگونگی شکل گیری بسیج اجتماعی برای مکان و نهایتاً علل و شرایط بحث برانگیزی مکان از  لحاظ سیاسی، به ارائه یک چارچوب مفهومی درباره عوامل مذکور و روابط مختلف اقدام کرده است. به همین جهت شاید مروری بر این شیوه نگرش به مقوله مکان سازی، خالی از لطف نباشد.

مهیار عارفی، استاد دانشکده برنامه ریزی دانشگاه سین سیناتی در آمریکا است و مدرک دکتری خود را در رشته برنامه ریزی، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا دریافت کرده است. وی جوایزی همچون کمک هزینه پایان نامه دکتری از سازمان مسکن و توسعه شهری آمریکا، بورس تحصیلی گودی کلانسی و جایزه پژوهشگر برگزیده فول برایت۲ برای استانبول ترکیه را به خود اختصاص داده است.

کتاب کاوش در مفهوم مکان سازی از مجموعه “شهر شناسی” دفتر پژوهش های فرهنگی، در نزدیک به ۲۰۹ صفحه در ۳ بخش که هر بخش شامل عناوین زیر است به مباحث زیر می پردازد:

• فهرست مطالب کتاب:

بخش یکم: گفتمان ها/ مباحثه ها
۱. مقدمه
نیروهای محرکه مکان سازی: نیازها، فرصت ها و دارایی ها

۲. مباحثی پیرامون سه دوگانه
بحث کالاهای عمومی در مقابل کالاهای خصوصی
بحث دانش کارشناسی در مقابل دانش محلی
بحث عرصه در مقابل مکان
گستره، داده ها و روش تحقیق
مخاطبان
اثرات بلافصل و بلندمدت تحقیق

بخش دوم: اقدامات / رویکردها
۳. مکان سازی در استانبول و بوستون
استانبول: مکان سازی نیازبنیاد و فرصت بنیاد
بوستون: مکان سازی دارایی بنیاد
تاریخچه مختصری از توسعه اجتماع محلی در بوستون
کلمبیا پوینت
تنت سیتی

۴. مکان سازی نیازبنیاد
لِوِنت

۵. مکان سازی فرصت بنیاد
پینار

۶. مکان سازی دارایی بنیاد
هاربر پوینت و تنت سیتی

بخش سوم: مراحل / تأثیرات
۷. مراحل تکاملی
مراحل تکاملی مکان سازی
سه الگوواره
مراحل مکان سازی

۸. تأثیرات
معرفت شناسی ها
برآمدها
رابطه ها
فرایندها

تصویر جلد کتاب
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook