انتشار کتاب «نماهای پایدار؛ روش‌های طراحی پوسته ساختمان‌ها با عملکرد پیشرفته» 

انتشار کتاب «نماهای پایدار؛ روش‌های طراحی پوسته ساختمان‌ها با عملکرد پیشرفته»

نویسنده: آجلا آکسامیجا
مترجمان: رزا وکیلی‌نژاد؛ (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز) | نرگس دهقان؛ (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد)
ناشر: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷
تیراژ: ۵۰۰ نسخه
قیمت: ۳۳/۰۰۰ تومان

پیش‌گفتار کتاب:
حفظ منابع و محیط‌ زیست طبیعی، از مهم‌ترین دغدغه‌های عصر حاضر است. چنانچه بخواهیم محیط‌ زیست طبیعی را حفظ کرده و نیازهای افراد را با کمترین میزان مصرف انرژی برآورده سازیم، بخش معماری و ساختمان با توجه به مصرف بالای انرژی، حائز اهمیت است. پوسته ساختمان بعد از پوست بدن، دومین لایه محافظ انسان در برابر شرایط متغیر خارجی بوده و به‌همین علت، برای حفظ انرژی در فضای داخلی و جلوگیری از افزایش بار سرمایش و گرمایش ساختمان، توجه به نمای ساختمان، بسیار مهم است.
کتاب حاضر، با تمرکز بر نمای پایدار ساختمان، به بیان ویژگی‌های فنی و اجرایی این نماها، از منظر انرژی پرداخته است. بررسی نمونه‌های موردی، جزو بخش‌های بسیار مفید کتاب، برای تفهیم مسائل نظری است. ترجمه کتاب، با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه مباحث اجرایی پایداری ساختمان، حائز اهمیت بوده و معماران را با جزئیات اجرایی نمای ساختمان بر پایه اصول انرژی، آشنا می‌سازد. مطالعه کتاب، به دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، در رشته‌های معماری و عمران و نیز افرادی که به‌صورت حرفه‌ای به امر ساخت‌وساز مشغولند، پیشنهاد می‌شود.

مقدمه کتاب:
ساختمان‌ها، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جامعه ما، بزرگ‌ترین فرصت برای صرفه‌جویی انرژی و حفاظت از محیط‌ زیست نیز محسوب می‌شوند. مصرف انرژی جهان که به‌سرعت در حال افزایش است، نگرانی‌هایی پیرامون کاهش مستمر منابع انرژی و تأثیرات منفی زیست‌محیطی در سراسر جهان، ایجاد کرده است. پیش‌بینی‌های کنونی، نشان می‌دهند که این افزایش نگرانی، همچنان ادامه دارد. نما، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در هزینه انرژی و از شاخص‌های تعیین‌کننده آسایش در هر ساختمان است.
نظر به اینکه منابع انرژی و سایر منابع طبیعی رو به کاهش هستند، بدیهی است که فناوری‌ها و استراتژی‌هایی که امکان تداوم رضایت ما از محیط داخلی و درعین‌حال مصرف کمتر این منابع را فراهم می‌کنند، اهداف اصلی طراحی‌های معاصر نما، به‌حساب می‌آیند. این کتاب، بر استراتژی‌ها و رویکردهای طراحی نماهای پایدار با عملکرد بالا متمرکز شده و رهنمودهای فنی برای معماران و طراحان فراهم می‌کند. نماهای ساختمان، به‌عنوان موانعی بین محیط داخلی و خارجی، عمل می‌کنند. به‌منظور فراهم‌کردن محیطی راحت و ایمن برای ساکنین، نما باید کارکردهای بسیاری داشته باشند، به‌عنوان مثال:
• فراهم‌کردن دید به فضای بیرونی؛
• مقاومت در برابر بارهای باد؛
• تحمل وزن خود نما؛
• اجرای استراتژی‌های روشنایی روز، به‌منظور استفاده کمتر از روشنایی مصنوعی؛
• حفاظت در برابر جذب حرارت خورشید؛
• حفاظت در برابر نوفه؛
• مقاومت در برابر نفوذ آب باران و رطوبت.
کنترل عوامل فیزیکی زیست‌محیطی (گرما، نور و صدا)، مانند استراتژی‌های طراحی که موجب بهبود آسایش (حرارتی، بصری، صوتی و کیفیت هوا) ساکنین می‌شوند، باید در طول فرایند طراحی مدنظر قرار گیرد؛ بنابراین، نماهای پایدار، باید مانع از تأثیرات نامناسب زیست‌محیطی خارجی شده و شرایط مطبوع داخلی را با حداقل مصرف انرژی، حفظ کنند. ازاین‌رو، موقعیت و اقلیم، دو عامل اساسی در انتخاب استراتژی‌های طراحی مناسب نماهای پایدار، به‌شمار می‌آیند. استراتژی‌ها و دستورالعمل‌های فنی طراحی نماهای حساس به محیط و انرژی کارآمد بر مبنای اصول علمی، اساس این کتاب را تشکیل داده‌اند (نظیر رویکردهای خاص اقلیمی برای حداقل مصرف انرژی، رفتار حرارتی سیستم‌های مختلف نما و مصالح و خصوصیات آن‌ها) که توسط نمونه‌های موردی، نشان داده می‌شود. این رویکردها، چگونه در پروژه‌های معماری دنیای واقعی پیاده‌سازی شده‌اند. در این کتاب،همچنین فناوری‌ها، مصالح و سیستم‌های جدید نما، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در فصل ۱، سیستم‌های مختلف طبقه‌بندی اقلیمی، استراتژی‌های طراحی اقلیمی و توصیه‌های ضوابط و مقررات انرژی در مورد پوسته‌های ساختمانی بررسی می‌شود. در مناطق اقلیمی متفاوت، استراتژی‌های طراحی متفاوتی لازم است. اقلیم‌هایی با بار غالب گرمایشی، از دریافت تابش خورشیدی و گرمایش ایستا، ذخیره‌سازی و حفظ حرارت با عایق‌کاری پیشرفته و استفاده از روشنایی روز برای کاهش نیاز به روشنایی مصنوعی بهره‌مند هستند. در اقلیم‌هایی با بار غالب سرمایشی، استراتژی‌های متضادی باید اعمال شوند؛ در این اقلیم‌ها، حفاظت از خورشید و تابش مستقیم خورشیدی و همچنین کاهش جذب حرارت داخلی و خارجی مفید است. در اقلیم‌های مختلط، برای ایجاد تعادل بین قرارگرفتن در معرض تابش خورشید و دسترسی به روشنایی روز، باید استراتژی‌های ترکیبی پیاده‌سازی شوند.
فصل ۲، ویژگی‌های نماهای پایدار و همچنین دستورالعمل‌هایی برای به حداقل رساندن مصرف انرژی در ارتباط با طراحی نما ارائه می‌شود. در این فصل، استراتژی‌های مناسب بر مبنای جهت‌گیری ساختمان، انواع مختلف نما و مصالح و خصوصیات مصالح، مورد بررسی قرار می‌گیرند. نماهای غیرشفاف، که معمولاً از مصالح بنایی، پانل‌های پیش‌ساخته بتنی، روکش‌های فلزی و سایر مصالح صلب ساخته می‌شوند، در مقایسه با دیوارهای پرده‌ای یا سایر انواع پوسته‌های شفاف، عکس‌العمل متفاوتی نسبت به شرایط زیست‌محیطی نشان می‌دهند. اجزاء سازنده، انتخاب مصالح و روش‌های ساخت هر نوع از نماها، متفاوت است؛ همان‌طور که رفتار حرارتی نماها متفاوت است. همچنین این فصل، به بحث در مورد کنترل جابه‌جایی حرارت، هوا و رطوبت و روش‌های تحلیل مختلف می‌پردازد که در تصمیم‌گیری طراحی، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
فصل ۳، به معرفی روش‌های طراحی برای بهبود آسایش ساکنین می‌پردازد که جزء کلیدی نماهای پایدار با عملکرد بالا محسوب می‌شود. آسایش حرارتی، بصری و صوتی و کیفیت هوای فضای داخلی، بر رضایت و بهره‌وری ساکنین ساختمان تأثیر می‌گذارند. این فصل، روش‌های اندازه‌گیری شرایط آسایش حرارتی، استراتژی‌های طراحی برای بهبود سطح‌های روشنایی روز و حذف خیرگی در فضاهای داخلی، معیارهای آسایش صوتی و خصوصیات تأثیرگذار مصالح بر عملکرد صوتی و روش‌هایی برای به حداقل رساندن نفوذ و نشت هوا از طریق نما را مطرح می‌کند.
فصل ۴، به بررسی فناوری‌های نوظهور نما و رویکردهای طراحی نوآورانه‌ای می‌پردازد که بر کارکرد و زیبایی نما مؤثرند. این فصل، بر مصالح پیشرفته و هوشمند تمرکز کرده و ویژگی‌ها و کاربردهای این نوع مصالح را در نمای ساختمان، توصیف می‌کند. نماهای دوپوسته، پوشش اجزاء این نوع نماها، استراتژی‌های طراحی برای اقلیم‌های مختلف و تأثیر آن‌ها بر مصرف انرژی نیز در این فصل، مورد بحث قرار می‌گیرند. سیستم‌های یکپارچه ساختمانی فتوولتائیک و کاربردهای آن در نماهای ساختمانی و سیستم‌های کنترلی نیز مطرح شده‌اند.
در فصل ۵، نمونه‌های موردی، به‌صورت دقیق ارائه شده و چگونگی پیاده‌سازی استراتژی‌های طراحی مطرح شده در فصل‌های قبلی، در انواع مختلف ساختمان، واقع در اقلیم‌های متفاوت، شرح داده شده است. روش‌های مختلف دستیابی به طراحی نمای پایدار با جزئیات، مطرح شده است که عبارت‌اند از: طراحی مناسب و استراتژی‌های ایستا بر مبنای جهت‌گیری ساختمان؛ کنترل میزان قرارگرفتن در معرض تابش خورشید و مکانیک خودسایه‌اندازی از طریق فرم تکتونیکی ساختمان؛ طراحی اجزای سایه‌انداز خارجی؛ انتخاب مصالح نما و طراحی مونتاژ و اتصال جزئیات دیوارهای خارجی.

فهـرسـت مطــالب کتـــاب:

• فصل اول: رویکرد طراحی نماها برمبنای اقلیم
تقسیم بندی اقلیمی و انواع آن
دستورالعمل های اقلیمی طراحی نماها
ملاحظات زیست محیطی و معیارهای طراحی
استراتژی های طراحی و اقلیم
خلاصه فصل

• فصل دوم: ویژگیهای نماهای پایدار 
بهره‌وری انرژی
جهت‌گیری
نمونه موردی ۱-۲ دبستان وینسنت تریگز
پنجره‌بندی
نمونه موردی ۲-۲ مدرسه راهنمایی هکتورگارسیا
انواع نما و مصالح
نماهای ساختمانی غیرشفاف
نمونه موردی ۲-۳ مرکز کمک آموزشی کندال، دانشکده میامیدِید
نماهای ساختمان شیشه‌ای
مصالح و ویژگی‌ها
ویژگی‌های مصالح و اجزاء نما
انرژی نهفته مصالح
رفتار حرارتی و مقاومت دربرابر رطوبت
کنترل انتقال گرما و نفوذ هوا و رطوبت
تحلیل انتقال گرما و رطوبت، درحالت پایدار، در نماهای ساختمانی غیرشفاف
تحلیل گرمایی رطوبتی (هیگروترمال)، مربوط به نماهای ساختمانی غیرشفاف
تحلیل انتقال گرما، برای نماهای ساختمانی شیشه‌ای
خلاصه فصل

• فصل سوم: طراحی برای آسایش 
آسایش حرارتی
روشهای اندازه گیری
طراحی نما و آسایش حرارتی
روشنایی روز و خیرگی
استراتژی های روشنایی روز
نمونه موردی ۱.۳، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری،
مرکز ملی سلامت زیست محیطی
تابش خیرگی
آسایش صوتی و کیفیت هوا
وضعیت صوتی
کیفیت هوا
خلاصه فصل

• فصل چهارم: فناوری‌های نوظهور درطراحی نماها 
مصالح و فناوری‌های نوظهور
مصالح پیشرفته نما
مصالح هوشمند
نماهای دو پوسته
نماهای دو پوسته‌ای در اقلیم‌های گرم و خشک
نماهای دو پوسته در اقلیم‌های سرد
نما به‌ عنوان مولد انرژی
سیستم‌های کنترل نما
خلاصه فصل

• فصل پنجم: نمونه‌های موردی
جهت ساختمان و طراحی نما
محدوده خنثی آسایش حرارتی
مرکز مدیریت آب شهری
کنترل زمین ساختی نوردهی خورشید
دانشکده علوم تربیتی دانشگاه کویت
ساختمان قطعه زمین ۴.۰۱، حوزه مالی پادشاه عبدالله
ساختمان قطعه زمین ۴.۱۰، حوزه مالی پادشاه عبدالله
عناصر سایه‌انداز خارجی
ساختمان خدمات دانشجویی دانشگاه دالاس تگزاس
مصالح نما و سازه‌های دیواری
آزمایشگاه علوم اقیانوس بیگلو

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook