انتشار کتاب «مقدمه ای اجمالی در معماری منظر»

نویسنده: ایان اچ تامسون؛ استاد دانشگاه نیوکاسل انگلستان
مترجم: دکتر مهدی خاکزند؛ استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران
مهندس کوروش آقا بزرگی
ناشر: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
تاریخ انتشار: بهار ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۱۹۳ صفحه
قیمت: ۱۰۰/۰۰۰ ریال

اثر حاضر تحت عنوان «مقدمه ای اجمالی در معماری منظر»، به بررسی برخی از تصورات اشتباه در حوزه معماری منظر و ریشه های آن می پردازد.
نویسنده در این اثر به مواردی از جمله تاثیر مدرنیسم، مقایسه میان طراحی منظر و برنامه ریزی منظر اشاره دارد. همچنین به نظر می رسد نویسنده سعی می کند به تشریح محیط زیست معاصر و اینکه آیا معماری منظر هنر است یا علم بپردازد، و در همین راستا به پروژه ها و نمونه های گوناگون پساصنعتی و ارتباط آن با بحث شهرسازی زیست محیطی و منظر شهری اشاره داشته است.
این اثر برای دانشجویان و کارشناسان حوزه معماری منظر، طراحی و برنامه‌ریزی شهری تهیه گردیده است، که در واقع سیری نظری و تاریخی در این حیطه محسوب می شود. از این نظر کتاب حاضر که در راستای تبیین مفهوم معماری منظر و ارتباطات خاص میان آن و سایر رشته ها و دیگر حوزه ها گام برداشته، اثری ارزشمند قلمداد می شود.

نویسنده این اثر آقای ایان اچ تامسون، استاد معماری منظر در دانشکده معماری، برنامه ریزی و منظر دانشگاه نیوکاسل انگلستان است، که پژوهش های بسیاری در زمینه های فلسفه و نظریه معماری منظر و سیر تاریخی طراحی منظر داشته است. ایشان سردبیر مجله وزین پژوهش های منظر  می باشد. همچنین از جمله آثار و پژوهش های او در زمینه معماری منظر می توان به کتاب های «باغ خورشید شاه»، «بوم شناسی، جامعه و رضایتمندی در طراحی منظر» و «تفکر مجدد بر منظر» اشاره کرد.

از آنجایی که نویسنده در این اثر سعی در معرفی و شفاف سازی سیر تاریخی حرفه معماری منظر داشته است، آنرا می توان به عنوان اثری مفید برای تمامی معماران منظر قلمداد کرد. در همین راستا مترجمین این اثر، پس از مطالعه و بررسی دقیق آن، برآن شدند تا سهمی در ایجاد تصویر و درک مناسب تری از معماری منظر و مفاهیم و نگرش های موجود در آن داشته باشند. لازم به ذکر است، در بخش هایی از کتاب که نیاز به وجود تصویر احساس می شد (با کسب اجازه از نویسنده محترم)، و در راستای درک بهتر خواننده تصاویری به آن افزوده شد.

اثر حاضر در ده فصل تنظیم شده است:

• فصل نخست سعی در تبیین و تشریح ریشه های معماری منظر و محدوده آن و اینکه این حرفه در طول زمان چگونه توسعه یافته است، دارد.
• فصل دوم با عنوان «حوزه های معماری منظر»، دامنه فعالیت هایی که تحت عنوان کلی معماری منظر قرار می گیرند، را مورد توجه قرار می دهد و نگاهی به تلاش های مختلف در راستای تعریف پایه و اساس این رشته علمی می اندازد.
• هرچند تفکر مدرن در هنرهای زیبا و معماری سلسله مراتب بسیار متفاوتی داشت، اما هر دو تأثیر بسیاری بر رشته در حال پیدایش معماری منظر داشتند. در همین راستا تاثیرات هنر مدرن و نظریات معماری بر معماری منظر، در فصل سوم مورد بررسی واقع شده است.
• در فصل چهارم با عنوان «عملکرد و زیبایی» به تبیین عملکردی مواردی همچون کشاورزی، مسکن سازی، انرژی، سدها، جاده ها و جنگل ها پرداخته شده است.
• در فصل پنجم معماری منظر به عنوان یک رشته علمی محیطی مطرح می شود. اساسا محیط گرایی در اعتراض به آسیب های به وجود آمده از طریق صنعت و بهره برداری از آن متولد شد.
• اما تشریح جایگاه هنر در معماری منظر و اینکه این حرفه در حقیقت علم است یا هنر، مطلبی است که در فصل ششم بدان پرداخته شده است.
• فصل هفتم نیز تحت عنوان «خدمت به جامعه» در چند بخش شامل منظر، قدرت و دموکراسی، همدلی و مشارکت و روش های مختلف آن می باشد. نویسنده عنوان می کند که چگونه دموکراسی در معماری منظر با جنبش قرن نوزده برای پارک های عمومی، آغاز شد.
• به طور کلی فصل هشتم به بازسازی و احیاء زمین ها و چگونگی حفظ میراث گذشته اختصاص دارد.
• در فصل نهم تحت عنوان «برنامه ریزی منظر»، نویسنده سعی داشته مقایسه و تعریفی در رابطه با دو حوزه طراحی و برنامه ریزی منظر ارایه دهد.
• در فصل آخر (دهم) نیز با عنوان «منظر و شهرسازی»، به افزایش شهرنشینی دربین جوامع مختلف و تحت شعاع قرار گرفتن کیفیت زندگی در چنین مجتمع های زیستی، که پیامد شکل گیری پدیده ای به نام کلانشهر می باشد، اشاره می شود.

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook