انتشار کتاب «مفاهیم پایه در ایده پردازی طراحی معماری»

اختصاصی معمارنیوز- انتشار کتاب «مفاهیم پایه در ایده پردازی طراحی معماری»

نویسنده: برت بیلفلد، سباستین الخولی
مترجم: شادی عزیزی، پریسا مقدم
ناشر: انتشارات فکر نو
تاریخ چاپ: ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

بخش هایی از سخن مترجم:
چگونگی توسعه ایده و شکل یابی حجم در پروژه معماری، از جمله سؤالها و چالش های مهم دانشجویان تازه وارد به رشته معماری بالأخص پس از ورود به آتلیه های طرح می باشد. اینکه برای زایش ایده می بایست از برنامه فیزیکی و طراحی پلان شروع کرد و یا شکل یابی ایده مفهومی و حجمی بر مبنای تجربه و شهود میتواند روش مناسبی برای تولید ایده باشد، چالش هرروزه ای است که دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می کنند. بالأخص که هر یک از این رویکردها، روشی متفاوت را در دستیابی به ایده طلب مینمایند. در روش اول، ایده بر پایه مطالعه و تجزیه و تحلیل فرصتها و محدودیت ها شکل می پذیرد؛ و در دیگری درونی کردن بسیاری از مفاهیم، اتکا به تجارب و بررسی نمونه های معماری متعدد و به عبارتی زیستن در فضا راهگشا خواهد بود. البته امروزه متخصصانی که روی فرآیند طراحی کار مینمایند، بر روش سومی که حاصل ترکیب دو روش فوق بوده و از تجمیع مزایای روش تجزیه و تحلیل و روش شهودی بهره مند میباشد، صحه گذاشته اند؛ و در همین راستا، معماران متعددی نیز این روش خلاقانه ترکیبی را در تولید اثر معماری سرلوحه خویش قرار داده اند.

علاوه بر چالشی که دانشجویان در خصوص تولید ایده مفهومی و ایده حجمی خویش دارند، در فرآیند طراحی و توسعه ایده خویش نیز در هنگام روبرو شدن با مؤلفه های متعدد تأثیرگذار بر طراحی دچار سردرگمی مضاعفی می گردند؛ و این سردرگمی تا جایی پیش میرود که آنان پس از طی چندین جلسه، جوهره ی فضا را برای حل مسائل پیش روی خود فدا کرده و در نهایت پروژه ای کارکردی بدون هیچ ویژگی و ایده ای خاص ارائه می دهند و یا از طرفی دیگر با تأکید بر جوهره و ایده حجمی و به ندرت مفهومی خویش، پروژهای به اصطلاح تخیلی و بدون در نظر داشتن واقعیت های عینی پیش رو، تولید می نمایند.

همچنین در روشهای پیشنهادی اساتید در خصوص فرآیند طراحی، تنوع بسیار و گاهاً پارادوکسیکالی به چشم میخورد. طراحی در یک آتلیه، متمرکز بر روی سایت بوده، در دیگری اساساً بر ایده مفهومی تمرکز می گردد. تعدادی از اساتید به عملکرد بنا و نقش عملکردی معماری بها می دهند و دیگران مباحث زیباشناسی معماری را نقشه راه دانشجویان میسازند. اقلیم و به دنبال آن طراحی پایدار در دستور کار تعداد اندکی از آتلیه های معماری قرار دارد. همچنین تعداد بسیار ناچیزی از اساتید به مباحث جامعه هدف و نقش اجتماعی معماری پرداخته و معماری را در فرآیندی مشارکتی تعریف می نمایند. حال آنکه هستند اساتیدی که به خودمحوری معمار در زایش اثر معماری و اهمیت دست خط معماری تأکید میورزند. در تعدادی از آتلیه ها، معماری در بستری خیالی شکل میگیرد و در نقطه مقابل، آتلیه هایی به چشم میخورند که دانشجویان، سنگینی حضور بستر واقعی در فرآیند تولید معماری را احساس میکند. هدف اصلی معماری از نظر تعدادی از اساتید و دانشجویان به طور مستقیم بر دستیابی به حجمی خلاقانه، غیرمتعارف و ارائه چشمگیر آن استوار است. در برابر، تعدادی دیگر، ارائه فرآیندی خلاقانه را هدف گرفته و در دستور کار خود قرار داده اند.

در واقع، هر پروژه‌ی طراحی با جستجو برای یافتن یک ایده و یا درک شهودی از نحوه‌ی حل مسئله شروع می‌شود. «ایده‌ی طراحی»، شروع یک مسیر طولانی است که در آن، طراح «ایده» را به دقت تعریف می‌کند، آن را اصلاح می‌کند، به آن شاخ و برگ می‌دهد و در راستای حل مسائل و پاسخگویی به نیازها به گونه‌ای پیاپی، نتایج به دست آمده را ارزیابی وسپس رد می‌کند. کتاب حاضر- ایده‌های طراحی- منحصراً بر شروع این فرآیند-که بر مسیر حرکت و نتایج طراحی تأثیرگذار است- متمرکز می‌باشد.
از اینرو، با توجه به چالشهای متکثری که در راستای ایده پردازی طراحی معماری ذکر گردید، کتاب حاضر یکی از دستاوردهای مهم در درک فرآیند ایده پردازی در معماری و نقش عناصر مهم در آن فرآیند محسوب میگردد. نویسندگان کتاب سعی نمودهاند به زبانی ساده عناصر مهم در شکلگیری ایده معماری را به همراه تصاویر و دیاگرام های پشتیبان مدون نمایند.
این کتاب نه‌تنها در شرح دادن تنوع رویکردها و منابع تأثیرگذار بر الهام‌گیری می‌کوشد؛ بلکه سعی دارد راه‌های آزاد کردن خلاقیت را نشان دهد. هدف این کتاب، تشویق کردن دانشجویان برای کاوش عمیق‌تر مضامین و ایده‌های منحصربه‌فرد است. کتاب تعمداً از سبک‌های معین معماری و قوانین متعصبانه دوری می‌نماید. موضوع مطرح‌شده این کتاب سؤال ساده و درعین‌حال پیچیده‌ی زیر است: چگونه ایده‌ی آغازین توسعه می‌یابد؟

البته لازم به ذکر است که کتاب حاضر که ترجمه «مفاهیم پایه در ایده پردازی طراحی معماری» برای آن در نظر گرفته شده است، یک جلد از مجموعه شش جلدی است که در مجموع می‌تواند راهنمای بسیار مناسبی برای دانشجویان معماری بلاخص در سالهای اول تحصیل باشد.

این شش جلد عبارتند از:
۱- مفاهیم پایه در ایده پردازی طراحی معماری
۲- مفاهیم پایه در طراحی فضا
۳- مفاهیم پایه در تجزیه و تحلیل شهری
۴- مفاهیم پایه در روش های طراحی
۵- مفاهیم پایه در طراحی با آب
۶- مفاهیم پایه در طراحی و زیستن

شادی عزیزی
شهریورماه ۱۳۹۵

 

• فهرست کتاب:
فصل اول: مبانی طراحی

فصل دوم: طراحی [با توجه به] بستر
– منظر و آب و هوا
– طراحی در زمینه شهری و معماری
– عوامل اجتماعی و اجتماعی- فرهنگی

فصل سوم: طراحی و عملکرد
– پاسخگویی به نیازهای کاربر
– برنامه ریزی فضایی و سازماندهی داخلی

فصل چهارم: عناصر تشکیل دهنده ی طرح
– نظم و تناسب
– عناصر اساسی طراحی
– فضا و حجم

فصل پنجم: کار کردن با مصالح و سازه ها
– مصالح و سازه به عنوان عناصر طراحی
– چگونه مصالح را ادراک میکنیم؟

فصل ششم: دستیابی به ایده
– خلاقیت و تکنیک های مربوط به آن
– روشها و راهبردها

سخن پایانی

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook