انتشار کتاب «معماری و هم ذات پنداری»؛ بررسی روانکاوانه تأثیر ساختمان ها بر فراز و فرود زندگی

انتشار کتاب «معماری و هم ذات پنداری»؛ بررسی روانکاوانه تأثیر ساختمان ها بر فراز و فرود زندگی

نویسنده: لوسی هاسکینسون
مترجم: دکتر الهام پرویزی؛ عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه خوارزمی
ناشر: دانشگاه خوارزمی
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۱
شمارگان: ۵۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۳۷۰ صفحه
قیمت:  ۱۷۰/۰۰۰ تومان

♦ بخشی از مقدمه کتاب:
ساختمان ها به شیوه های عمیقی به هویت و درک ما از خودمان شکل می دهند؛ این شیوه ها همیشه برای معماران و شهرسازان و حتی کسانی که با ساختمان های محل سکونتشان احساس نزدیکی می کنند، قابل درک نیست. کتاب معماری و ضمیر تقلیدی، راهنمایی نظری برای رفتار ناخود آگاهانه ما در رابطه با ساختمان ها فراهم می کند، و چگونگی و چرایی تمایلمان به عناصر و ویژگی های خاص طراحی معماری را توضیح می دهد. این کتاب آشکار می سازد که چگونه می توان حتی بی روح ترین ساختمان ها را برای تامین انتظارات و نیاز های ناخود آگاه خود اصلاح کرد؛ و به همین طریق، پیامد های یک ساختمان بی روح در رفاه و راحتی ما را بررسی می کند.
خیلی وقت است که معیار های یک طراحی معماری کار آمد، بر پایه اصول منفعت طلبانه عملکرد، کارایی، هزینه و تاثیر بصری بنا شده است. با اینکه این ها ملاحظات مهمی هستند، اما در بیشتر موارد قادر به برآوردن نیاز های اساسی ساکنین و کسانی که از ساختمان ها استفاده می کنند، نیستند. باور های غلط رایجی وجود دارند؛ یکی از دلایل اصلی این باور ها این است که سنجش واکنش ما نسبت به معماری، اغلب دشوار بوده و تا حد زیادی ناخود آگاه است. کتاب معماری و ضمیر تقلیدی با ترکیب استدلال روانکاوی و نظریه معماری، مورد اول را از دغدغه های روابط انسان ی بیرون می کشد تا روابط اصلی ما با محیط های غیر انسانی را شناسایی کند. علاوه بر ارائه یک راهنما برای رفتار های ناخود آگاهی که بیشترین تاثیر را در سنجش طراحی معماری دارند، این کتاب توضیح می دهد که چگونه روابط ما با محیط انسان ساخت، نظریه روانکاوی جامع تر و مفید تری را در مورد روابط و هویت بشر فراهم می کند. این کتاب برای روانکاوان و روانشناسان تحلیلی، معماران و همه افرادی که به هم پوشانی روانشناسی، معماری و محیط انسان ساخت علاقه دارند، جذاب خواهد بود.
دکتر لوسی هاسکینسون، مدرس ارشد دانشکده تاریخ، فلسفه و علوم اجتماعی دانشگاه بنگور انگلیس، و مؤلف و سردبیر کتاب ها و مقالات متعددی در زمینه فلسفه، روانکاوی و محیط انسان ساخت است. او همچنین مدیر مسئول مشترک نشریه بین المللی مطالعات یونگی است. ازجمله کتاب های قبلی او می توان به اسرار شهر نشینی: مجموعه ای از مطالعات میان رشته ای (انتشارات روتلج) اشاره کرد.
«رویکرد روانکاوی در نظریه پردازی های معماری در دهه های اخیر، چندان رایج نبوده است. نوشتار های معماری به جای جنبه غریزی «تجربه و ادراک، بیشتر روی شکل های فیزیکی، دید کانونی، درک آگاهانه و قصد مندی تمرکز داشته است. حالا که معماری به جای مفهومی زیبایی شناختی، به عنوان واقعیتی ذهنی و تجربی در حال توسعه است، کتاب لوسی هاسکینسون در مورد تعاملات اساسی انسان و محیط بحث می کند. ما فقط یک ناظر معماری صرف نیستیم زیرا سازه هایمان، به درک ما از ضمیرمان شکل می دهند.
معماری برای استفاده از نظریه زیبای موریس مرلو-پونتی، چشم انداز های غریزی تجربه و ادراک وجود ما در متن جهان هستی را خلق می کند. این کتاب، مطالعه ای کامل و زیرکانه از نقش ضمیر ناخود آگاه در تعاملات ما با فضا، مکان و محل سکونت است.»

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:
فصل ۱:

– نقشه های معماری هویت 
– فصل ها 
– توضیحات

فصل ۲:
– خانه حمله عصبی بروئر (۱۸۹۵ – ۱۸۹۳) 
– معماری روان فروید 
– ساختمان های عصبی فروید
– معماری رم به عنوان شهر حافظه 
– خانه های روان تنی فروید و شرنر 
– خانه هایی که یونگ ساخت 
– خانه رویای روان یونگ (۱۹۰۹) 
– پلاک ۲۲۸ سیشتراسه در کوسناخت و طبقه بالایی خانه رویا 
– خانه کشیش در بازل، “برج” در بولینگن و طبقات زیرین خانه رویا 
– ساختمان ها به عقب خیره می شوند 
– نتیجه گیری: ساختن خود و خود موجود در ساختمان ها 
– توضیحات

فصل ۳:
– ساخت سازه هایی ماندگار برای خودمان
– معماری بازدارنده
– معماری در نقش رویداد و ظرف ارزشی بیکران
– طبیعت نمادین ساختمان ها 
– برداشت تخیلی
– کشف خودمان از طریق معماری 
– توضیحات

فصل ۴:
– بدن های ناپایدار، معماری ناپایدار 
– تقلید 
– تقلید فرویدی
– مجسمه لاکان 
– لمس ضمیر پوستی 
– مقاومت روانکاوی در مقابل محیط غیر انسانی و شی معماری 
– پذیرش روانکاوی: معماری درنقش یادگاری از مادر 
– انتصاب دوباره معماری به عنوان همدست مادر 
– محیط انسان ساخت احساسی پیش از مادر 
– ساختمان ها جدایی حیاتی از مادر را آسان می کنند 
– نتیجه گیری: جسم ساختمان و ساختمان جسم
– توضیحات

فصل ۵:
– ناخود آگاه «تفکر» 
– پتانسیل های خلاقانه تفکر ناخود آگاه 
– حواس پرتی های هنری پوینکاری
– مراحل تفکر خلاقانه 
– بلوک های سازنده درک ناخود آگاه و طراحی معماری تداعی گر: «کار رویایی» 
– معماری ای که حواس را پرت می کند، سر در گم می کند و متعجب می کند 
– روش های فضایی گیج کننده کار رویایی
– افشای ادراکات ناخود آگاه از طریق معماری تداعی گر
– بحث مجدد درباره فروید در آکروپولیس: ساختمان حافظه فروید 
– نتیجه گیری: ساختمان ها سنگ نوشته هایی از ما هستند 
– توضیحات

فصل ۶:
– مدل های گوناگون ناخود آگاه منجر به ادراکات گوناگون معماری می شوند
– عجیب: ناخود آگاه در هنگام جمع آوری و افشای غافلگیری خود 
– افشای اطلاعات ناخود آگاه: غافلگیری های متعالی و مقدس 
– ادراکات متعالی 
– ادراکات مقدس
– معماری عجیب، متعالی یا مقدس؟ چگونه تشخیص دهیم
– معماری بی حس کننده: مساله «متعالی آمریکایی» و نیاز به زشتی
– زشتی و کژ ریختی
– توضیحات

فصل ۷:
– تداعی گر کردن ساختمان های معمولی از طریق ارتقای توانایی خود در توجه به آن ها 
– حضور در غیر منتظره: توجه به نا آشنایی موجود در آشنا ترین مکان ها 
– اهمیت پرسه زدن برای حیرت کردن 
– معماری بیدار کننده 
– سفری در اطراف یک اتاق، کاوشگران پیاده و آزادی عبور از میان معماری 
– طراحی برای نیاز های وجودی ما 
– نیاز به شکاف ها و گسست ها 
– ویژگی های مبهم و متضاد، تداعی گر هستند 
– اندر کنش سایه و نور 
– وارد کردن افراطی در سنتی 
– کولهاس و رویکرد فرا واقع گرایانه مشکل ساز 
– توضیحات

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook