انتشار کتاب «معماری امروز ما»

نویسندگان: منصوربهادری، رضا منصوری، زکریا سلیمانی
ناشر: انتشارات رصد علم
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
نوبت چاپ: اول
تیراژ: ۲۰۰۰ جلد
تعداد صفحه: ۲۵۴
قیمت: ۱/۰۵۰/۰۰۰ ریال

برخلاف عقیده رایج که ساختمان‌ها را آثاری صرفا هنری یا سرمایه هایی سودآور تلقی می کند، ساختمان ها اشیایی اجتماعی‌ هستند که می‌توانند رفتار انسان را شکل دهند و ترویج دهنده ارزش‌ها و بازدارنده ضدارزش‌ها باشند. معماری به عنوان غنی ترین هنر ایران زمین که در دوران های اوج خود به نوعی فرهنگ ساز نیز بوده است، امروز به حداقل های خود بسنده کرده است و در مقاطعی حتی به ضدفرهنگ تبدیل شده است.
معماری کشورمان اگر در پی احیای جایگاه رفیع اش می باشد، از ورود به بازارهای جهانی ناگزیر است. و برای این امر مهم باید به برند سازی و مستند سازی اقدامات مثبت انجام گرفته در عرصه پژوهش بپردازد. کتاب “معماری امروز ما” با همین هدف تالیف شده است.

در بخش نخست کتاب، به جهت نشان دادن سیر شکل‌گیری معماری صد سال اخیر ایران شرح مختصری از عوامل موثر و شکل‌دهنده به معماری در دوره حکومت‌های قاجار و پهلوی اول و دوم آورده شده است.

در گام بعدی بازه زمانی پس از وقوع انقلاب اسلامی به چند بخش شامل: معماری فرا انقلاب، معماری پس از جنگ تحمیلی و معماری همگام با تحولات جهانی در دهه اخیر تقسیم گردید که در ادامه برای تهیه چارچوب تحلیلی مناسب طبقه‌بندی هشت‌گانه‌ای برای کتاب در‌نظر گرفته شد

ساختمان‌های مذهبی و فضاهای مقدس:
با توجه به اینکه شریعت مقدس اسلام از دیرباز در فرهنگ ایرانیان تبلور داشته است، این کاربری تقریبا در تمامی مناطق ایران ساخته شده است و دارای کلیشه های فرمی خاص خود می باشد. در این فصل علاوه بر معرفی تغییرات انجام شده در حرم های مطهر امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (سلام الله علیه) در دوره معاصر، به معرفی بناهایی که تا حد زیادی توانسته اند از کلیشه های فرمی رایج بناهای مذهبی عبور کنند پرداخته شده است.

پروژه‌های مسکونی:
سکونت که دغدغه اصلی بشر در دوران های مختلف تاریخی بوده است، پرکاربردترین و بی واسطه ترین کاربری معماری است. در این فصل ساختمان های منفرد و مجتمع های مسکونی معرفی شده اند که علاوه بر تامین نیازهای اولیه، در جهت ارائه تعریفی باکیفیت تر از سکونت تلاش کرده اند.

معماری دیپلماتیک:
بناهای فرهنگی که در دیگر کشورها ساخته می شوند می توانند انتقال دهنده فرهنگ و هنر کشور میزبان باشند. در این بخش به معرفی سفارت‌خانه ها و کنسولگری های ایران و بیان گفتمان های مشترک آنان پرداخته شده است. نحوه نمود معماری ایرانی و هم‌چنین منطبق کردن طرح با فرهنگ کشور میزبان از نکات مورد توجه این فصل می باشد.

ساختمان‌ها و فضاهای عمومی:
این فصل شامل بناهای عمومی در مقیاس شهر می باشد که دارای کاربری همگانی بوده و متعلق به تمام اقشار شهروندان می‌باشند که در آن نحوه برقراری دیالوگ بین معماری و شهروند از طریق فرم و عملکرد بنا در این بخش مورد تمرکز قرار گرفته است.

 

فهرست مطالب:
• معماری و فضا
• معماری دوره قاجار
• معماری دوره پهلوی
• معماری انقلاب اسلامی
• ساختمانها و فضاهای فرهنگی، آموزشی
• معماری دیپلماتیک
• پروژه‌های اداری، تجاری
• ساختمانها و فضاهای عمومی
• ساختمان های مسکونی
• ساختمانهای مذهبی و فضاهای مقدس
• ساختمان‌ها و فضاهای صنعتی، ورزشی
• نماد‌، نشانه‌ و یادمان‌ها
• مفاخر معماری ایران

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook