انتشار کتاب «مسابقات معماری؛ تحلیل مسابقات معماری ایران و جهان»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «مسابقات معماری؛ تحلیل مسابقات معماری ایران و جهان»

تألیف: پروفسور محمود گلابچی، نجمه ماستری فراهانی
ناشر: انشارات دانشگاه پارس
تاریخ چاپ: ۹۵
تعداد صفحه: ۶۲۰
قیمت: ۹۸/۰۰۰ تومان

بخش هایی از مقدمه:
نقش فرهنگی و اجتماعی معماری، هزینه بالای ساخت بناها و همچنین مسائل زیباشناختی از جمله موضوعاتی هستند که اهمیت انتخاب بهترین طرح را برای ساخت به طور کامل به نمایش می‏ گذارند. به این ترتیب، اهمیت وجودی مسابقات معماری بیش از پیش مشخص می‏ شود. لذا با توجه به اهمیت شناخت طرح‏ های موفق و برگزیده در مسابقات معماری و آموزنده ‏بودن آنها برای شرکت‏ کنندگان در مسابقات معماری و سایر طراحان و معماران؛ در این کتاب به بررسی طرح‏ های برتر مسابقات معماری در سطح ایران و جهان پرداخته‏ شده ‏است.

با توجه به اهمیت مراحل انتخاب طرح‏ های برتر در مسابقات معماری که اغلب توسط اساتید برجسته و مجریان باتجربه صورت می‏گیرد، بررسی طرح ‏های برگزیده در اینگونه مسابقات نکات آموزنده بسیاری برای سایر طراحان فراهم ‏می‏ آورد. لذا کتاب حاضر با عنوان “مسابقات معماری” برای تحقق اهداف مذکور و با هدف افزایش سطح آگاهی معماران در زمینه مسابقات معماری، از طریق بیان تعاریف، قوانین و مسائل مرتبط با مسابقات معماری و همچنین معرفی، نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت طرح‎های ارائه ‏شده در مسابقات گوناگون، در ایران و جهان تدوین شده است.  رسیدن به بهترین ایده‎ها، نیازمند داشتن دانش، تجربه و اندیشه‎های خلاق است و این توانایی‎ها با تمرین و مطالعۀ آثار بدیع و برجسته افزایش می‎یابد. این کتاب می‎تواند موجب افزایش توانایی معماران در ارائۀ ایده‎های نو و طرح‎های بدیع و خلاقانه شود.

در این کتاب بعد از مطرح‎‏کردن مبانی مرتبط با مسابقات، معرفی نمونه‎های متعدد در آن زمینه بیان شده است؛ تا ضمن آشنایی با ایده‎ها و اندیشه‎های گوناگون در زمینۀ طراحی معماری در مسابقات مختلف در ایران و جهان، پرداخته ‏شده ‏است. شایان توجه است که، معرفی طرح‎ها، درحد گنجایش کتاب انجام شده‎ و از بیان جزئیات غیرضروری طرح‎ها و اطلاعات غیرمفید، خودداری شده است. به ‏طورکلی این کتاب مشتمل بر سه فصل است.

در فصل اول، با عنوان “مبانی و پیشینه مسابقات معماری” به بیان کلیاتی در زمینۀ آیین ‏نامه برگزاری مسابقات معماری و تاریخچه برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی در ایران و جهان پرداخته‏ شده‏ است. آیین‏ نامه مذکور شامل پنج بخش است؛ که به ‏طور خلاصه در این فصل آورده ‏شده‏ است. در ادامه این فصل مسائل مرتبط با تاریخچه برگزاری مسابقات در ایران و جهان، عوامل موثر بر آن و همچنین فواید و مضرات برگزاری مسابقات معماری آورده ‏شده ‏است.

با توجه به اهمیت شناخت طرح‏ های موفق و برگزیده در مسابقات معماری در فصل دوم، با عنوان “مسابقات معماری در ایران و جهان” به بررسی نمونه‏ هایی با ویژگی‏ ها، رویکردها و عملکردهای مختلف در ساختمان‎های گوناگون پرداخته شده است. این مهم از طریق بررسی طرح‏ های ساختمان‏ های کوتاه و بلند و همچنین المان‏ های شهری صورت گرفته‏ است؛ که در مسابقات معماری مختلف در سطح ملی و بین‏ المللی برگزیده شده ‏اند.

با توجه به اهمیت ساختمان ‏های بلند در معماری جهانی و با توجه به قابل تعمیم بودن بسیاری از نکات طراحی در اینگونه بناها در طراحی ساختمان‏ های دیگر، در فصل سوم، با عنوان “مسابقات معماری در ساختمان‎های بلند” به نقد و بررسی طرح‏ های برتر ساختمان‏ های بلند در مسابقات معماری انجمن ساختمان‏ های بلند پرداخته‏ شده ‏است؛ که این مسابقات اغلب هرسال به‏ صورت بین المللی برگزار می‏شود.

• فهرست کتاب:
فصل اول:
مبانی و پیشینه مسابقات معماری
فصل دوم: مسابقات معماری در ایران و جهان
فصل سوم: مسابقات معماری در ساختمان‎های بلند

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “انتشار کتاب «مسابقات معماری؛ تحلیل مسابقات معماری ایران و جهان»”

  • فریبرز wrote on ۱۳ دی, ۱۳۹۵, ۱۶:۵۲

    باز هم یک کتاب $#@#$@# از دکتر کتاب چی!!!!!

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook