انتشار کتاب «محله‌گرایی؛ بهسازی محله‌های شهری با رویکردی نوین»

کتاب «محله‌گرایی؛ بهسازی محله‌های شهری با رویکردی نوین» روانه کتابفروشی‌ها شده است.

مولف: مجتبی یزدانی
ناشر: انتشارات تیسا
سال انتشار: ۹۴
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۱۳۴
قیمت: ۱۰۰/۰۰۰ ریال

هدف نگارنده از نگاشتن این کتاب،‌ پرداختن به محله‌گرایی است. به همین سبب برای رسیدن به این هدف،‌ پرداختن به معنای محله، ابعاد آن، کارکردهای اجتماعی آن در ایران، آسیب‌شناسی آنچه از نظر جامعه‌شناسی و چه در تاریخ ایران و نشان‌ دادن ابعاد مختلف محله‌گرایی چه همسو با کارکردهای سنتی محله‌ها و چه همسو با سازوکارهای اجتماعی جدید برای ایجاد محله‌های پایدار و در نهایت بررسی اجمالی راهبردهای سیاست‌ها و برنامه‌ریزی شهری محله‌گرا به منظور نیل به آن اهداف و کارکردها ضروری است.

این کتاب متشکل از چهار فصل است. در فصل نخست «محله: ابعاد،‌ مفاهیم، نظریه‌ها و واقعیت تاریخی آن در ایران» نگارنده ضمن بررسی مفهوم محله از دیدگاه‌های مختلف و مشخص کردن ابعاد مختلف آن، تلاش می‌کند در یک جمع‌بندی، بر اساس هدف اصلی این کتاب، ابعاد و کارکردهای مختلف محله‌های سنتی را دسته‌بندی کرده و در نهایت، به بررسی اجمالی ابعاد و کارکردهای اجتماعی محله‌ها در ایران بپردازد. از آنجاکه هدف اصلی این کتاب محله‌گرایی است،‌ نگارنده تلاش می‌کند در پرداختن به ابعاد و کارکردهای محله‌ها، چه در تعریف و چه در تاریخ محله‌ها در ایران،‌ ادبیات موجود را خلاصه کرده و به صورت طبقه‌بندی‌شده ارائه دهد.

در فصل دوم با عنوان «محله در گذر زمان» ابتدا از منظر جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی شهری به بررسی آسیب‌شناسی محله‌ها در گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن و سپس گذار محله‌های ایران از جامعه سنتی به جامعه امروزی پرداخته و عوامل آسیب‌زا و تغییرات کارکردی اجتماعی محله‌های ایران را در این تغییرات بررسی می‌کند. در نتیجه‌گیری فصل، ضمن تلخیص مطالب بالا به لزوم توجه کارکردی به محله‌های سنتی برای احیای محله‌ها و شهرهای مدرن پرداخته شده است.

در فصل سوم «محله‌گرایی: ابعاد، محورها و احیای کارکردهای اجتماعی محله‌ها» ضمن تعریف محله‌گرایی و پرداختن به آن به‌مثابه احیای کارکردهای مثبت محله‌های سنتی در محله‌های شهرهای مدرن، به‌طور مفصل، ابعاد و کارکردهای اجتماعی مثبت محله‌های سنتی در ارتباط با محله‌گرایی تشریح می‌شود و در بحث محله‌گرایی، نشان داده می‌شود که این ابعاد و کارکردها چگونه می‌توانند به احیای محله‌های شهرهای مدرن بپردازند. در نتیجه‌گیری فصل،‌ تلاش خواهیم کرد در جدولی جداگانه، این کارکردها و شاخص‌های اجتماعی آنان را در رابطه با محله‌گرایی تلخیص و در نموداری تصویری، نشان دهیم.

در فصل چهارم «محله‌گرایی در بستر سازوکارهای اجتمای مدرن» ضمن تعریف اجمالی این رویکرد به محله‌گرایی،‌ به‌طور مفصل تشریح می‌شود که سازوکارهای اجتماعی مدرنی مانند سازمان‌ها و نهادهای مردمی محلی، مشارکت،‌ رسانه محله، آموزش شهروندی و مانند آن چگونه می‌توانند در بحث محله‌گرایی مورد توجه قرار گرفته و برای احیای بافت‌های کالبدی و اجتماعی و فرهنگی روبه‌زوال محله‌های مدرن شهری مورد استفاده قرار گیرند.

در فصل پنجم «راهبردهای سیاست‌گذاری و مدیریت شهری محله‌گرا»، ضمن مروری بسیار اجمالی بر مفهوم برنامه‌ریزی محله‌گرا،‌ ابتدا به راهبردهای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری محله‌گرا در ابعاد کالبدی محله خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد برای احیای کارکردهای سنتی و نیز استفاده از سازوکارهای اجتماعی مدرن در محله‌های شهری امروزی چه اقداماتی در مسیر بازسازی کالبدی محله‌ها لازم است. سپس به راهبردهای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری محله‌گرا در ابعاد اجتماعی محله پرداخته،‌ نشان خواهیم داد برای استفاده از سازوکارهای اجتماعی مدرن و نیز استفاده از کارکردهای اجتماعی محله‌های سنتی چه راهبردها و اقداماتی باید انجام گیرد.
تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook