انتشار کتاب «محراب های سفالین ایرانی»

انتشار کتاب «محراب های سفالین ایرانی»

نویسنده: کیانوش معتقدی
ناشر: سازمان زیباسازی شهر تهران
سال چاپ :۱۳۹۷

معرفی کتاب:
بررسی عنصر مهمی همچون محراب های سفالین در فضای معماری مذهبی ایران، به مثابه شناخت حقیقت و زیبایی هنر اسلامی و بدون شک یکی از راه های مهم در مسیر شناخت هنرکاشیکاری ایرانی است که به صورت یک خصیصه حیاتی در فرهنگ ایران انعکاس یافته است. بی گمان اهمیت این محراب ها، علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی و ویژگی های بصری، از منظر کارکرد در فضای معمارانه و شیوه های ساخت بدنه و انواع لعاب ها (بویژه زرین فام) نیز حائز اهمیت هستند.

کتاب محراب های سفالین ایرانی درچندین بخش تهیه شده است:
– در فصل نخست پیشینه پژوهش؛ ریشه کلامی واژه محراب بررسی شده است.
– در فصل دوم و سوم محراب و جایگاه آن در ایران پیش از اسلام و پیشینه تاریخی محراب در دواران اسلامی؛ پیشینه محراب در پیش از اسلام و تاثیر هنرساسانی بر هنراسلامی در ایران در سده های آغازین اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است.
– در فصل بعدی شکوه محراب در معماری اسلامی ایران؛ مورد بحث قرار گرفته که با تأملی بر جایگاه محراب در معماری مساجد و مقابر، گونه شناسی محراب های سفالین و مبانی طراحی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
– در فصل بعد هم مبانی طراحی در محراب های سفالین؛ مطالعه می گردد.
– دربخش پایانی، آلبوم تصاویر و کتاب نامه کلیه منابع مطالعاتی (فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی) در زمینه کاشی و محراب های ایرانی، برای مطالعه بیشتر علاقمندان منتشر شده است.
منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook