انتشار کتاب «فناوری سازه‌های معماری سنتی ایران»

مولف: دکتر محسن وفامهر – دکتر علی خاکی
ناشر: سروش
سال چاپ: ۱۳۹۴
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۱۹۶
قیمت: ۳۵۰,۰۰۰ ریال

نخستین چاپ کتاب «فناوری سازه‌های معماری سنتی ایران» نوشته مشترک دکتر محسن وفامهر، استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر علی خاکی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجائی از سوی انتشارات سروش به بازار کتاب عرضه شده است.

براساس محتوای این کتاب، معماری سنتی سرشار از نکاتی است که ممکن است گاهی گوشه‌ای از آن کشف و مورد استفاده قرار گیرد. شناخت ویژگی‌های بارز یک بنای قدیمی همواره در مسیر احیای باز زنده‌سازی بناهای قدیمی راهگشاست؛ به‌ویژه این‌که همواره خصوصیاتی از دوران کهن در بناهای قدیمی به‌جای می‌ماند که هر اندازه فرسوده شده و نقش اولیه خود را از دست داده باشد، باز همچنان به‌چشم می‌آیند.

این کتاب در قالب دو فصل تدوین شده است. فصل نخست کتاب به بررسی عمارت «هشت بهشت» به‌عنوان یک سازه بدیع و با ظرافت‌های بالا در معماری سنتی ایران اختصاص دارد. در ابتدای این فصل عمارت «هشت بهشت» و فضاهای مختلف آن معرفی شده و سپس ویژگی‌های معماری و سازه‌ای بنا نظیر کاربرد هوشمندانه مصالح، چگونگی مقاومت در برابر باد و زلزله، کلاف‌بندی‌ها و نحوه اجرای بنا به تفصیل و همراه با جزئیات بررسی می‌شوند.

در فصل دوم کتاب با عنوان «کاخ چهل‌ستون» علاوه بر تحلیل تک تک فضاهای مختلف از منظر معماری و سازه‌ای «کاخ چهل ستون» کلیات مربوط به کاربرد هر فضا و عملکرد سازه‌ای آن‌ها به‌طور مفصل شرح و بسط داده شده است.

ارائه بیش از یکصد تصویر در کنار ترسیم‌ها، جداول و کروکی‌ها به‌عنوان ویژگی‌ منحصر به‌فرد کتاب، کمک قابل‌توجه و غیرقابل انکاری در فهم، یادگیری و انتقال مفاهیم سازه و معماری داشته است. نویسنده در بیان مفاهیم اولیه و نمودارهای ساده و مدل‌های ریاضی، از انواع سیستم‌های ساختمانی و سازه‌های معماری با تصاویر اجرا و ساخته شده نهایی نسبت به انتقال کامل محتوا بهره برده است.
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook