انتشار کتاب «فلسفهٔ معماری»

اختصاصی، معمارنیوز – انتشار کتاب «فلسفهٔ معماری»

نویسنده: ساول فیشر
مترجمان: مهدی محمدی، حسین رهنما
ناشر: انتشارات کتاب فکرنو
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۱۱۲ صفحه
قیمت: ۲۵/۰۰۰ تومان

پیشگفتار:
این کتاب صورتی اجمالی از موضوعات مطرح در فلسفهٔ معماری عرضه می‌کند. مقولات اصلی این نوشتار مشتمل بر مسائل بنیادین معطوف بر ماهیت موارد زیر است:
• معماری به مثابه یک شکل از هنر، یک مدیوم طراحانه، یا سایر تعاریف مبتنی بر محصول و عمل معماری.
• متعلَقات معماری – این که چگونه چیزهایی هستند؛ چگونه از چیزهای دیگر بازشناخته می‌شوند؛ و ما چگونه حدود چنین متعلقاتی را تعریف می‌کنیم.
• ویژگی‌های مختص معماری، نظیر سه‌گانهٔ معیار ویتروویوس؛ استحکام ساختار، زیبایی و سودمندی – یا فضا، نور و فرم؛ و این که چرا این ویژگی‌ها مختص معماری هستند.
• گونه‌های معماری – چگونه می‌توان گروه‌هایی انتزاعی از متعلقات معماری و نمونه‌هایی از آن‌ها را {به مثابه یک گونه} در نظر گرفت.
• معنا و دیگر پدیده‌های زبان‌مانند در معماری و متعلقات آن.
• شکل‌گیری فهم پایهٔ ما در خصوص متعلقات معماری و حکم و داوری مطرح‌شده راجع به آن‌ها.
• ویژگی‌های اجتماعی و اخلاقی متعلقات معماری و عمل معماریانه.
در عین حال، پرسش‌های دیگری نگاه فلسفهٔ کاربردی را به معماری معطوف می‌کند. پرسش‌هایی همچون سرشت نشانه‌گذاری در معماری، حقوق مالکیت فکری، تعهدات میان کارفرما و معمار.

یک دستگاه فلسفی معماری پردامنه فراتر از ارزیابی مبتنی بر زیبایی‌شناسی گسترش می‌یابد تا سنجش اخلاق و فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی و نیز انعکاس فلسفی معماری بر روان‌شناسی و علوم رفتاری را شامل شود. زیبایی‌شناسی معماری، به‌خودی‌خود، مقولات سنتی را که در فلسفهٔ هنر مطرح است و همچنین زیبایی‌شناسی روزمره و زیبایی‌شناسی محیطی را پوشش می‌دهد. مقولات سنتی همچون سرشت عمل، امکان رده‌ها، گونه‌ها و نوع‌ها در یک حوزه؛ سرشت و نقش بازنمایی، هدف‌مندی و بیان؛ و بنیادهای داوری‌شده در نقد. اخلاق معماری مقولات سنتی شامل تعریف حقوق، مسئولیت‌ها، نیکویی، حسن و عدالت در قلمرو معماری را نیز در دستور کار قرار می‌دهد. به جز اینها، سایر جنبه‌های فلسفهٔ معماری معطوف به مشخصات اجتماعی و فن‌آورانهٔ معماری است.

مقدمه مترجمان:
دانش معماری دامنهٔ بسیار گسترده ای از علوم مختلف را در برمیگیرد و از آنجا که با انسان سر و کار دارد، به نحوی از انحاء با رشته های مختلف علوم انسانی درگیر میشود. فلسفه یکی از این رشته هاست که در دهه های اخیر و به لطف گسترده تر شدن بحث فلسفهٔ معماری و معماری فلسفی پیوند عمیق تری با معماری پیدا کرده است. نزدیکی ادبیات برخی از نحله های فلسفی چون پدیدارشناسی، باعث شده تا گرایش به فلسفه در میان معماران گسترش یابد. از سوی دیگر برخی از وجوه اندیشه ورزی در معماری چون زیبایی شناسی مستقیماً با رویکردهای فلسفی ارتباط می یابد و پرداختن به این موضوعات بدون مسلح شدن به ابزاری به نام فلسفه دور از ذهن به نظر می رسد.
با این حال، زبان پیچیدهٔ فلسفه گاه باعث میشود تا معمار نتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. برخی از دانشنامه های جامع چون دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد و دانشنامهٔ اینترنتی فلسفه تلاش کرده اند تا با تدوین مداخلی برای موضوعات مختلف فلسفی، باب ورود به این موضوعات فلسفه را برای همگان باز کنند. زبان ساده و روان این مدخل ها، در کنار جامعیت نسبی آنها موجب می شود تا خواننده بتواند با مطالعهٔ آن، در یک مجموعهٔ موجز و مختصر، دید جامعی از موضوعات و سرفصل های فلسفی مربوطه پیدا کند.
کتاب حاضر ترجمهٔ مدخل فلسفهٔ معماری دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد است که به قلم دکتر ساول فیشر استاد کالج مرسی نگاشته شده است. ترجمهٔ این کتاب در واقع نتیجهٔ پروژه ای از درس «شناخت شناسی برای معماران» دورهٔ دکتری معماری دانشگاه یزد است که توسط مترجمان کتاب مهدی محمدی و حسین رهنما به انجام رسیده است…

در این کتاب با موضوعاتی چون چیستی معماری، متافیزیک و معماری، زبان و نشانه گذاری معماریانه، صورت گرایی و ضد صورت گرایی، تجربه، دانش و فهم معماریانه، اخلاق و سیاست در معماری آشنا خواهید شد و دید نسبتاً مناسبی از موضوعات مطرح شده به دست خواهید آورد. امید است که کتاب پیشِ رو راه گشای معماران علاقه مند به فلسفه باشد و زمینهٔ ورود ایشان به بحث های جدی تر فلسفهٔ معماری و تولید و زایایی بیشتر در این حوزهٔ مغفول ماندهٔ معماری را فراهم کند.

 

• فهرسـت مطالـب کتـاب:
مقدمه‌ مترجمان
پیشگفتار

۱. مقدمه
۱-۱ معماری، حوزه‌ای نسبتاً نادیده‌گرفته شده در فلسفه
۱-۲ سخنی در باب اصطلاح‌شناسی

۲. معماری چیست؟
۲-۱ معماری چگونه امری است؟
۲-۲ معماری و ویژگی‌های ذاتی آن
۲-۳ گونه‌های چیزهایی که معماری تولید می‌کند

۳. متافیزیک
۳-۱ هستی‌شناسی
۳-۲ روابط جزء-کل
۳-۳ علیت

۴. زبان و نشانه‌گذاری معماریانه

۵. صورت‌گرایی و ضدصورت‌گرایی
۵-۱ صورت‌گرایی
۵-۲ ضدصورت‌گرایی و زیبایی کارکردی

۶. تجربه، دانش و فهم معماریانه
۶-۱ تجربۀ معماری

۶-۲ دانش معماری
۶-۳ فهم معماری

۷. اخلاق معماری

۸. معماری و فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی
۸-۱ ویژگی‌های ساختاری اجتماعی معماری
۸-۲ وجه مؤثر اجتماعی بر معماری
۸-۳ معماری و سیاست

۹. مسائل بیشتر در فلسفهٔ معماری

دریافت تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook