انتشار کتاب «طراحی معمارانه برای سلامت ذهنی و رفتاری»

انتشار کتاب «طراحی معمارانه برای سلامت ذهنی و رفتاری»

نویسندگان: ماردل مک کاسکی شپلی، سمیرا پاشا
مترجمان: دکتر نوید خداپرست، نسترن رضوی
ناشر: انتشارات دانشگاه پارس
تاریخ انتشار: اول ۱۳۹۷
شمارگان : ۱۰۰۰ جلد
قیمت: ۴۵/۰۰۰ تومان

مقـدمه کتـاب:
در ایالات متحده تقریبا ۵۵ درصد از افراد از اختلالات رفتاری و ۸۸ درصد ازاختلالات ذهنی و فیزیکی به سبب اعتیاد رنج می ‏برند و به امکانات مناسب، دسترسی ندارند (اس ای ام اچ اس ای، ۲۰۱۵). کاستی‌های جهانی در کانادا، استرالیا، اروپای غربی، انگلستان و کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. در حال حاضر به امکاناتی برای کودکان و بزرگسالان در بخش‌های بستری، درمان سرپایی و اورژانس نیاز داریم. بسیاری از تسهیلات موجود برای تأمین سلامت ذهن و رفتاری، پایین‌تر از حد استاندارد است. چنین محیط‌هایی، فرایند درمان را با مشکل مواجه ساخته و به فعالیت‌ های کارکنان و بیماران، آسیب زده است. متأسفانه اغلب فضاهای درمانی در بخش سلامت ذهنی بیماران بستری و سرپایی، سبب تضعیف روحیه بیماران شده است.

تحقیقات نشان می‏ دهد بسیاری از افراد در طول زندگی، مدتی را در بیمارستان سپری می‏ کنند. با توجه به این نکته، کارشناسان طراحی فضاهای عمومی از رویکردهای مبتنی بر تحقیق استفاده کرده ‏اند تا سطح کیفیت را درمحیط‌ های بیمارستانی، در سی سال گذشته بالا برود؛ هرچند، امکانات سلامت ذهنی و رفتاری از توجه ی اندکی برخوردار بوده است. مطالعات در سال ۲۰۱۳ پس از بررسی بیش از ۳۰۰ نشریه و تحقیقات متمرکز بر محیط‏ های سلامت رفتاری نشان می‏ دهد که توجه به طراحی تخصصی، بسیار محدود و نامناسب بوده است (شپلی و پاشا، ۲۰۱۳).

نبایستی برای یافتن دلایل کم‏ توجهی به چنین محیط ‏ها‌یی، بسیار به دور بنگریم. یکی از دلایل بارز، کمبود بودجه برای ساخت‏ و‏ساز بخش‌های بستری بیماران و فراهم آوردن تسهیلات روان‏پزشکی است. همچنین تنفر از بیماری‌های رفتاری و ذهنی بیش از سایر بیماری‏ ها است؛ برای مثال مردم، بیماران سرطانی یا دارای ناراحتی قلبی را بیشتر و راحت‎‏تر می‏ پذیرند تا افرادی که شیزوفرنی یا اختلال دوقطبی و افسردگی دارند.

سلامت ذهنی، هنوز مخفی و پنهان است؛ چه بسا بیماران ذهنی به سبب شرایط سلامتی‏ شان ممکن است به جای همدردی، سرزنش شوند. در نتیجه این افراد نسبت به مبتلایان به سایر بیماری‏ها کم‌تر مورد توجه واقع می‏ شوند. آگاهی درباره اهمیت تحقیق برای طراحی چنین محیط‏ هایی، افزون بر نیاز بیماران، برای آسایش و رفاه عموم نیز، مهم و حیاتی است.

مطالعات متعددی بر این نکته تأکید داشته است که محیط فیزیکی می‌تواند بر پیامد سلامت، وضعیت احساسی، رضایت، جهت ‏یابی و دیگر جنبه ‏های سلامت فیزیکی و ذهنی تأثیر بگذارد. در برخی از موارد، محیط‌ یا فضای مطلوب، می‏ تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد.

نمونه‌هایی از ویژگی‌های طراحی نجات ‏دهنده در بیمارستان‌ها، مصالح و سامانه‌های مکانیکی است که سبب کاهش خطر می ‏شود. همچنین نورپردازی مناسب، اشتباهات پزشکی را کاهش می‌دهد.

درباره تسهیلات نجات‏ دهنده زندگی افراد در زمینه تسهیلات سلامت رفتاری، محیط فیزیکی می‌تواند تا حدود بسیاری در کاهش میزان خودکشی تأثیر داشته باشد. برخی از جنبه ‏های محیطی در کاهش اضطراب، رفتارهای وابسته به ناخوش‏ شناسی و تعرض است.

جنبه‌های محیطی که می‌تواند به طور مثبت بر پیامدها تأثیر بگذارد، از آن جمله اند، اتاق‌های خصوصی، دسترسی فیزیکی و بصری به فضای بیرون، الگوهای نورپردازی ناهمگن، دسترسی به جنبه‌های فرعی نظیر موسیقی و تفریح، مبلمان متحرک، آکوستیک مطلوب‌تر، هنرهای نمایشی، در معرض بیشتر نور قرار گرفتن، طراحی‌هایی که حس در خانه بودن را بیشتر می‌کند، مجاورت و قابلیت دیده شدن در فضاهای عمومی از سمت ایستگاه‌های کاری. اطلاع یافتن از ابزاری که سبب توسعه آگاهی درباره کیفیت ضعیف تسهیلات روان‏پزشکی شده و افزایش دانش درباره تأثیر مثبت طراحی خوب، روشن و واضح است.

اولاً، عموم بایستی رضایت خود را درباره چنین خدمات و تعاملاتی از طریق ارتباط با نماینده‌های دولتی ابراز کنند؛ ثانیاً، نماینده‌های سرمایه‏ گذار بایستی درباره بهبود طبیعت بحرانی سلامت رفتاری بر اساس شواهد طراحی محیط آگاهی یابند تا توسط اختصاص دادن بودجه از تحقیقات طراحی حمایت کنند؛ ثالثاً، معماران، معماران منظر و طراحان داخلی بایستی پیوند صمیمی بین کارکنان درمانگاه و مدیران اجرایی برقرار کنند تا اطلاعات لازم را به دست آورند. آنان بایستی آگاهی کارکنان مرکز درمانی را درباره سلامت ذهنی با توجه به تسهیلات طراحی افزایش بخشند.

البته منابع در این باره، کمیاب و نیازهای تسهیلاتی و خدماتی، پیچیده و وسیع است. تحقیقات سال ۲۰۱۵ نشان داده است که ۱۸.۱ درصد از بزرگسالان به نوعی، بیماری ذهنی در سال گذشته مبتلا بودند (سی بی اچ اس کیو، ۲۰۱۵). هنگام بررسی مطالعات درباره آسیب‌های فردی که به انهدام روحی فرد منجر می‏ شود، در مواردی که خشونت‌های فردی و خودکشی اتفاق می‏افتد، نمی‏توان از توسعه نیازهای منجر به سلامت ذهنی و رفتاری فرد، صرف نظر کرد.

این کتاب، پاسخی به شرایط با فراهم آوردن تاریخچه سلامت ذهنی و سلامت ذهنی طراحی، دستورالعمل‌های طراحی، اطلاعات درباره وضعیت‌های سلامتی رفتار و ذهنی، تحقیقات مرتبط به طراحی، نمونه موردها و فهرستی از استانداردها و مقررات است. سلامت ذهنی و رفتاری، مسأله‏ ای جهانی است و می‏ کوشیم اطلاعات و منابع را با هم ترکیب کنیم. هدف، طراحی سلامت رفتاری و ذهنی و فراهم آوردن بنیانی است که مرجعی برای طراحان، محققان و سازمان‌ها باشد تا محیط‌های سلامت را در حال حاضر ارزیابی کنند یا برای تسهیلات جدید برنامه ‏ریزی انجام دهند. به طور وسیع‌تر امیدواریم بتوانیم در تهیه و تدارک محیط‌ های درمانی برای کسب سلامت رفتاری و ذهنی بیماران، همکاری داشته باشیم.

 

فهـرسـت مطــالب کتـــاب:
مقدمه
فصل اول: سلامت رفتاری و ذهنی
فصل دوم: ملاحظات کلی طراحی
فصل سوم: تسهیلات سرپایی
فصل چهارم: تسهیلات روان‏پزشکی اورژانس
فصل پنجم: محیط‎‏ های درمانی برای اختلالات سوء مصرف مواد (ترک اعتیاد)
فصل ششم: تسهیلات سلامت ذهن برای جانبازان جنگ
فصل هفتم: مرکز روان‏پزشکی کودکان و نوجوان
فصل هشتم: محیط‌ های مسکونی محلی سلامت رفتاری و ذهنی
فصل نهم: نقش محیط فیزیکی در تحقیقات سلامت رفتاری و ذهنی

دریافت تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook