انتشار کتاب « طراحی شهری؛ قلمروهای شهر”سازی”، شهر”داری” و شهر”نشینی” »

کتاب طراحی شهری؛ قلمروهای شهر”سازی”، شهر”داری” و شهر”نشینی”

تألیف:
دکتر محمد تقی زاده؛ عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی

ناشر: دانشگاه امام رضا (ع)، مشهد
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴
تعداد صفحه: ۱۷۰

علی رغم رواج اصطلاح شهرسازی و تاسیس گرایش های مختلف آن در مقاطع مختلف دانشگاهی و حضور فارغ التحصیلان این رشته ها در بسیاری از موسسات مرتبط با شهر، گروه های دیگری نیز در ظهور شکل و سیما و منظر شهرها دخیل هستند، که بی توجهی به تأثیرات (و تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های) این گروهها بار را به دوش شهرسازان می گذارد. این گروه های عمدتاً در باب موضوعات شهری و تبعات اقدامات خود نه احساس مسئولیتی دارند، نه مورد بازخواست قرار می گیرند و نه اینکه اصولاً به این تبعات منفی آگاهی دارند.
عمده ی این تبعات نیز در زمینه ی زیبایی، فرهنگ، شیوه ی زیست، اخلاقیات، رفتارها، هویت و سایر موضوعات مربوط به انسان و زندگی او مطرح هستند. مباحث اصلی کتاب در فصول زیر موضوعات مرتبط را به ویژه در زمینه ی طراحی شهری مورد بررسی قرار داده است.

۱ – فصل اول به ارائه ی تعریف برخی از واژگان یا تعابیر اصلی می پردازد تا امکان مفاهمه تسهیل گردد.
۲ – با عنایت به تأثیرگذاری گروههای متنوعی از تخصصها و مشاغل در شکل گیری شهر و ساختن آن، در فصل دوم اصلی ترین گروههای تأثیرگذار بر شکل گیری شهر مورد بررسی و معرفی قرار گرفته اند.
۳ – از آنجایی که یکی از اصلی ترین مراحل برای بهبود اوضاع و ارتقای شرایط و کیفیت و مطلوبیت شهرها، شناخت اشکالات و مشکلات است، فصل سوم به توضیح مشکلات اصلی در سه قلمرو اصلی مورد نظر یعنی مشکلات و اشکالات شهر”سازی”، شهر”داری” و شهر”نشینی” می پردازد.
۴ – در فصل چهارم با ذکر مثالهایی، تأثیر و نقش قلمروهای سه گانه ی مطالعه توضیح و برخی از مصادیق آنها مورد اشاره قرار گرفته اند.
۵ – فصل پنجم به توضیح و معرفی اصلی ترین قلمروهای مطرح در طراحی شهری اختصاص یافته، که این قلمروها (در زمینه های نظری، فلسفی، طراحی و رویه های اجرایی) باید مورد توجه طراحان شهر و (شهر”سازان” ، شهر”داران”) قرار گیرند.
۶ – با عنایت به رواج تعابیری چون “شهر اسلامی” و “شهر ایرانی اسلامی” (که عموماً تعریف مدوٌنی از آنها وجود ندارد)، در فصل ششم، این تعابیر و تعابیر مشابه آنها مورد واکاوی قرار گرفته و نهایتاً تعریف مختار و پیشنهادی از آنها ارائه شده است.
۷ – و بالاخره در فصل هفتم، علاوه بر مطرح شدن توصیه های اجمالی که منتج از مباحث مطروحه در کتاب هستند، به توضیح نتایج اصلی و ارائه برخی پیشنهادات پرداخته شده و اصلی ترین طبقات اصول طراحی شهری و مصادیق بارز هر طبقه معرفی شده اند.
سایت مرتبط: www.iust.ac.ir
تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook