انتشار کتاب «ساختمان های سالم»؛ نسل پسین ساختمان‌ های سبز

انتشار کتاب «ساختمان های سالم»؛ نسل پسین ساختمان‌ های سبز
(همراه با معرفی گواهینامه ساختمان سالم)

تألیف و ترجمه:
– مهندس فهیمه دربان
– مهندس پرهون پرگاری
ناشر: انتشارات پرگار
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۱
شمارگان: ۱۱۰۰ جلد
تعداد صفحات: ۴۴۰ صفحه
قیمت: ۳۶۰/۰۰۰ تومان

پیشگفتار:
تأمین سلامت انسان‌ ها در محیط‌ های مصنوع، چالشی است که طی قرن‌ ها مورد توجه سازندگان بنا بوده است؛ پیشینیان ما دریافته بودند که ارتباط عمیق و گسترده با ساختار طبیعت و سازگاری انسان با محیط پیرامون، علاوه‌ بر امکان ایجاد فضاهایی امن، می‌ تواند تضمینی بر سلامت آن‌ ها نیز باشد. با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی بشر به فن‌ آوری‌ های نوین، ارتباط انسان با طبیعتِ بکر به آرامی کاهش یافت و پیامد های ناشی از آن، همراه با استفاده‌ ی گسترده از مواد مصنوعی تهدیدی نوین بر جان انسان‌ ها و نابودی تدریجی محیط زیست گردید. با شروع انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم میلادی، شاهد اقدامات تک‌ بُعدی برای پیشرفت در عرصه‌ های مختلف و صنعتی شدن جوامع هستیم. اتخاذ تصمیم‌ ها و سیاست‌ های توسعه‌ محور، خواسته یا ناخواسته، محیط زیست و سلامت انسان را تا همین امروز در اولویت بعدی قرار داده است. این نگاه تک‌ بُعدی و وابستگی به تجهیزات مکانیکی و الکتریکی نتوانسته به تنهایی سلامت انسان‌ ها در محیط‌ های داخلی را تأمین نماید؛ سندروم ساختمان بیمار و انتشار آلاینده‌ های گوناگون در فضاهای داخلی، نمونه‌ ای از چالش‌ های قرن حاضر است که با شیوع پاندمی و اپیدمی‌ های گسترده، الزام دسترسی به فضاهای سالم را دو چندان کرده است. محیط‌ های انسان ساخت، نقش مهمی در تأمین شرایط آسایش و رفاه افراد ایفا می ­‌کنند؛ نادیده انگاشتن این نقش خطر ابتلا به انواع بیماری‌­ ها از سردرد و خستگی روحی گرفته تا ابتلا به آسم و انواع سرطان را (که در اثر ضعف بهداشت عمومی و طراحی ناکارآمد ساختمان‌ ­ها امکان بروز دارند)، افزایش داده است.
کمبود تدوین استاندارد هایی که در محیط‌ های داخلی و از جنبه‌ های مختلف بر سلامت انسان‌ ها نظارت داشته باشند، فقدانی بود که طی هشت سال گذشته، با ظهور «استاندارد ساختمان سالم» مورد توجه عموم قرار گرفت و همچنان روبه گسترش است. به‌­ کارگیری استراتژی‌ ­های ساختمان سبز در طراحی پایدار، مقدمات دستیابی به «ساختمانی سالم» را فراهم می‌ آورد، اما جنبش ساختمان سبز تنها بخش کوچکی از پتانسیل ساختمان ها همچون انرژی، آب و بازیافت را دنبال می ­‌کند، لذا فرصت ­‌های آینده‌ ­ی بازار این صنعت، در تمرکز بر عملکرد انسان درون ساختمان‌ ­ها، نهفته است. از این جهت افرادی که ساختمان ­‌ها را طراحی و نگهداری می ­‌کنند، تأثیر بیشتری بر سلامت کاربران نسبت به پزشکان آن­‌ ها دارند؛ به همین دلیل است که جنبش ساختمان سبز به سرعت در حال تبدیل شدن به جنبش ساختمان سالم است.
آشنایی با تاریخچه و روند شکل‌ گیری ساختمان‌ های سالم از جمله مواردی است که در فصل اول کتاب به آن پرداخته‌ ایم. با مطالعه‌ ی این فصل در خواهیم یافت که توجه به سلامت انسان در تدوین قوانین ساختمانی سابقه‌ ای طولانی دارد؛ سنگ‌ نوشته‌ ای که طی حفاری‌ های باستان‌ شناسی در شهر شوشِ استان خوزستان، کشف و در موزه‌ی لوور پاریس نگهداری می‌ شود نمونه‌ ای از مسئولیت‌ پذیری حاکم وقت، در تدوین قوانینی است که برای تأمین رفاه، سلامت و امنیت شهروندان وضع شده است.
در فصل دوم کتاب، شاخصه‌ های مؤثر بر طراحی در دستیابی به ساختمان سالم معرفی و بسط داده شده است. شناخت این عوامل همراه با آگاهی از وجود انواع آلاینده‌ ها و مواد شیمیاییِ سمی، که روزانه در محیط‌ های داخلی ساختمان به خصوص منازل مسکونی با آن‌ ها مواجه‌ ایم (و عموماً به صورت خاموش وارد بدن انسان شده و سلامت افراد را به خطر می‌ اندازند)، می‌ تواند در شکل‌ گیری تصمیم‌ های کارا برای تأمین و طراحی محیط‌ هایی آری از آلودگی و آلایندگی مناسب باشد.
طی دهه‌ های گذشته، استاندارد های ساختمان سبز و سازمان‌ های تنظیم کننده‌ ی سیستم‌ های سنجش و ارزیابی ساختمان، گام‌ های قابل توجهی در راستای تحول بازار ساخت و ساز در سرتاسر دنیا برداشته‌ اند؛ نتیجه‌ی این اقداماتِ پیشرو، گسترش پُرشتاب ساختمان‌ های سبز و آگاهی عمومی نسبت به حفظ محیط زیست و پایداری در جهان است. دستاوردی که در نوبه‌ ی خود بسیار ارزشمند و درخور تقدیر است. اما لزوم پرداختن به سلامت ساکنین در دهه‌ های اخیر نیز هدفی است که لازم است با فوریت دنبال شود.
سازمان جهانی ساختمان سالم با توجه به آنکه استاندارد های ساختمان سبز، نقش نسبتاً کمی در پرداختن به استراتژی‌ های ارتقاء سلامت و رفاه ساکنین دارند، به منظور دستیابی به سطح بالاتری از سلامت و تأمین آسایش ساکنین، اقدام به تهیه و تدوین استاندارد ساختمان WELL، نمود. این استاندارد اولین مرجعی است که از سال ۲۰۱۴ میلادی، مشخصاً بر سلامت ساختمان‌ ها و ساکنین متمرکز است.
فصل سوم کتاب به معرفی سیستم ارزیابی ساختمان سالم و روش‌ های امتیاز دهی، همراه با شناسایی شاخص‌ های مؤثر در این استاندارد می‌ پردازد.
در فصل چهارم با توجه به معیارهایی که در فصول گذشته به آن‌ ها اشاره شده است، راه‌ کار ها و رهنمود هایی کاربردی، با هدف دستیابی به ساختمان سالم ارائه شده است. از آنجایی که ارتباط با طبیعت و تنظیم شرایط محیطی به منظور دستیابی به راحتی و سلامت انسان از اصول اولیه و ارزشمند در معماری «ساختمان‌های سالم» است، توجه به راه‌ کار ها و پیشنهادات غیر فعال در طراحی معماری می‌ تواند در اولویت تصمیم‌ گیری طراحان و معماران این گونه بناها قرار گیرد. تهویه، کیفیت هوای داخل، سلامت حرارتی، کیفیت آب، رطوبت، گرد و غبار، ایمنی و امنیت، سر و صدا و همچنین روشنایی و دید بصری از جمله مواردی است که در این فصل بررسی شده است.
مطالعه‌ی نمونه‌ های موفق ساختمان‌ های سالم در سرتاسر دنیا این امکان را فراهم می‌ آورد تا درک بهتری نسبت به چگونگی عملکرد آن ساختمان‌ ها به دست آوریم.
فصل پنجم کتاب به معرفی پروژه‌ های شاخص در این حوزه اختصاص دارد؛ نمونه‌ هایی که موفق به دریافت سطوح بالایی از گواهینامه‌ های پایداری و سلامت شده‌ اند. نمایش تصاویر متنوع و مصادیق مرتبط با به‌کارگیری استراتژی‌ های سلامت در ساختمان‌ های سالم از جمله مواردی است که مطالب این بخش را جذاب و کاربردی کرده است.
پیوست انتهای کتاب نیز شامل جداولی است که شاخص‌ ها، استراتژی‌ ها و الزامات استاندارد ساختمان سالم را به صورت گروه‌ بندی شده ارائه می‌ دهد. با مراجعه به این جداول می‌ توان دریافت که هر شاخص، ویژگی‌ ها، بخش‌ ها و معیارهایی برای رسیدن به اعتبار لازم را ارائه می‌ دهد و هر کدام شامل راهبرد های الزامیِ پیش‌شرط و اختیاریِ بهینه‌ سازی در این استاندارد است.
امید است کتاب حاضر با وجود کمبود ها و کاستی‌ های محتمل بتواند مرجع مناسبی برای علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان حوزه‌ی پایداری و سلامت در کشور باشد.

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:

پیشگفتار

فصل اول؛ سرآغازی بر ساختمان های سالم
– مقدمه
– اصول اولیه در معماری ساختمان های سالم
– توجه به سلامت انسان در درازای تاریخ
– پیدایش سرب و شیوع مسمومیت
– خطر استفاده از سرب در فضاهای داخلی ساختمان
– ممنوعیت استفاده از سرب در صنعت
– محیط زیست، داستانی برای فردا
– روز زمین پاک
– میدان های مغناطیسی درون ساختمان
– بایوفیلیا، تمایل انسان برای بازگشت به طبیعت
– زیست شناسی ساختمان
– برنامه ی برچسب انرژی
– شورای ساختمان سبز ایالات متحده
– لیید سیستم رتبه بندی ساختمان سبز
– الزامات صنعت احیای آب، استاندارد S500
– آژانس بازرسی ساختمان سالم
– استاندار ساختمان سالم
– جمع بندی

فصل دوم؛ عوامل پایه و تأثیر گذار در طراحی ساختمان های سالم
– مقدمه
– تهویه در ساختمان ها
– کیفیت هوای داخل
– سلامت حرارتی
– کیفیت آب
– رطوبت
– گرد و غبار و آفات
– ایمنی و امنیت
– سر و صدا (نوفه Noise)
– روشنایی و دید بصری
– جمع بندی

فصل سوم؛ سیستم ارزیابی ساختمان های سالم WELL
– مقدمه
– امتیازدهی استاندارد WELL
– شاخصهای ارزیابی استاندارد WELL
۱- هوا (Air)
۲- شاخص آب (Water)
۳- تغذیه (Nourishment)
۴- نور (Light)
۵- تحرک (Movement)
۶- آسایش دمایی (Thermal Comfort)
۷- صدا (Sound)
۸- مواد و مصالح (Materials)
۹- ذهن (Mind)
۱۰- اجتماع و جامعه (Community)
۱۱- نوآوری (Innovation)
– جمع بندی

فصل چهارم؛ راهکار ها و رهنمود ها
– مقدمه
– تهویه در ساختمان
– تهویه طبیعی
– تهویه مکانیکی
– تهویه ترکیبی
– کیفیت هوای داخل
– آلاینده های ناشی از احتراق
– محدود کردن انتشار آلاینده ها در فضای داخلی
– محیطی عاری از دود دخانیات
– نصب سنسور های هشدار دهنده
– سلامت حرارتی
– تعادل دمایی
– جزئیات اجرایی
– سلسله مراتب فضایی و زونبندی حرارتی
– لباس های منعطف و هوشمند
– کیفیت آب
– سیستم های تصفیه آب
– آب خاکستری در مصارف داخلی
– رطوبت
– تهویه و رطوبتزدایی
– نگهداری و تعمیرات
– محافظت بنا از اثرات مخرب کجباران
– فونداسیون خشک
– تغذیه
– فضای سبز مُثمر
– پرورش سبزیجات تازه در آشپزخانه
– گرد و غبار و آفات
– فیلتر های تصفیهی هوا با بازدهی بالا
– محدود کردن ردپای خاک
– ایمنی و امنیت
– استفاده از دوربین های مدار بسته
– ضوابط و استاندارد  های آتشنشانی
– سر و صدا
– عایق های صوتی
– پوشش های گیاهی
– روشنایی و دید بصری
– نور روز
– آلودگی های نوری
– جلوگیری از خیرگی نور
– تنظیم میزان روشنایی داخل ساختمان
– مدیریت پساب و پسماند
– مخازن سپتیک فاضلاب
– سطلهای تفکیک زباله
– ایجاد فرصت هایی برای فعالیت بدنی و تحرک بیشتر
– طراحی مناسب فضا در فعالیت های روزانه
– خطوط دوچرخه سواری و پیاده روی
– آفت کش ها و سلامت انسان
– پیشگیری از ورود آفات به داخل ساختمان
– عدم استفاده از آفت کش ها
– سلامت روان
– حضور گیاهان در فضاهای داخلی ساختمان
– طراحی فضاهای احیا کننده
– جمع بندی

فصل پنجم؛ نمونه های موردی و مصادیق
– مقدمه
– دانشگاه بین المللی سنگاپور NUS
– لابراتوار WELL Living آسیا
– مصادیق

سخن پایانی

پیوست

منابع

واژه نامه

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook