انتشار کتاب «زیرساخت پایدار؛ راهنمای مهندسی و طراحی سبز»

انتشار کتاب «زیرساخت پایدار؛ راهنمای مهندسی و طراحی سبز»

نویسنده: اس بری سارته
مترجمان:
– سینا رزاقی اصل؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
– زهرا خاشعی؛‌ دانش آموخته معماری و مدرس دانشگاه
ناشر: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۱
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۴۷۹ صفحه
قیمت:  ۱۱۰/۰۰۰ تومان

♦ پیشگفتـار:
کلیف گارتن:
از زمان جنگ جهانی دوم، سوالات در مورد چگونگی ایجاد زیرساخت ها عمدتاً به جامعه مهندسی سپرده شده است. در بیشتر موارد، مهندسان کار قابل توجهی در پاسخگویی به نیاز های ما با ساختمان ها، لوله ها، پل ها و تونل ها انجام داده اند که خدمات و کارایی را به حداکثر می رسانند. اما در هزاره جدید، مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی پیرامون زیرساخت ها به طور فزاینده ای پیچیده شده اند که فقط به جامعه مهندسی واگذار می شوند. در زمان انفجار جمعیت شهری، کاهش منابع طبیعی و تهدید تغییرات اقلیمی، ایجاد سیستم های پایدار برای آب و انرژی دیگر تنها سئوال برای مهندسان نیست؛ اکولوژیست ها، معماران منظر، هنرمندان و معماران نیز باید در این امر مشارکت داشته باشند.
بر اساس ضرورت، اکنون به سمت رویکرد بین رشته ای و مشترک برای حل این مشکلات می رویم. تیم های طراحی چند رشته ای از پروژه های زیرساخت پایدار به عنوان فرصتی برای نگاه گسترده تر به روابط ذاتی بین بشریت و کره زمین استفاده می کنند. با شناخت عمیق زیرساخت، ما وابستگی خود را به سیستم های طبیعی که با زیرساخت های خود در تعامل هستند، تشخیص می دهیم.
زیرساخت منابعی را تأمین می کند که ما و شهرهایمان از آن ها تغذیه می کنیم؛ منابع با ذخیره از همیشه کمتر.
جامعه طراحی حرفه ای می داند که روش های استفاده از آب و سیستم هایی که برای پرورش مواد غذایی به آنها وابسته هستیم _ و فقط دو نمونه از آن ها را بیان می کنیم _ پایدار نیستند. اما اگر زیرساخت ها از دید پنهان مانده باشند، مردم کمتر به روابط متقابل بین خود و دنیای اکولوژیکی بزرگ فکر می کنند. یک رویکرد جدید و احیا شده در مهندسی محیط زیست از این شناخت حاصل می شود که زیرساخت های پایدار به همان اندازه که درمورد تغییر ارزش ها به عنوان فرهنگ مهم هستند، به همان اندازه هم در مورد علم و طراحی اهمیت دارند.
پروژه های زیرساختی اداره پیشرفت کار، بخشی از شناخته شده ترین و محبوب ترین آثار عمومی در تاریخ آمریکاست که بخشی از آن ها به دلیل ارزش هایی است که منعکس و بیان کننده اعتقاد مشترک به پیشرفت و اتفاق نظر در مهم بودن آثار هستند. امروز ما در حال تغییر یک الگوی قابل مقایسه با رکود بزرگ هستیم، بحرانی که به دلیل مسائل مالی و زیست محیطی نیز ضروری است. هیجان و نوآوری که در حال حاضر توسعه پایدار و طراحی سبز را به همراه دارد، نشان می دهد که باز هم اتفاق نظر فزاینده ای وجود دارد که ما کار های مهمی برای انجام داریم.
کلمه پایدار واژه ای است که ما برای گفتن در مورد بقای خود استفاده می کنیم. برای پایداری، باید قصد خود را نسبت به زمین و منابع آن تغییر دهیم. اگر بقای ما به تغییر آگاهانه روش های استفاده از منابع ما بستگی دارد، پس چه مکانی بهتر از شروع با زیرساخت هایی که از شهرها و کشاورزی ما پشتیبانی می کنند؟ و چه راهی بهتر از تأکید مجدد بر ساختار هایی که این منابع را جا به جا و مدیریت کرده، و مردم را درگیر مسائل با ارزش ترین منابع خود می کند؟
در چهارچوب این حساسیت های جدید، مهندسی می تواند به دو روش ابتکاری عمل کند. نوع نگاه و حضور عمومی پل به همان اندازه ی عملکرد فیزیکی آن مهم است. ما می توانیم سیستم های آبی بسازیم که آب پاک را به طور کارآمد تأمین کند، اما همچنین باید کار های پنهان این زیرساخت ها و سایر زیرساخت ها را از سطح زمین بالا ببریم. بنابراین مهندسی با ارزشمند ترین منابع ما به گونه ای سر و کار دارد که عموم مردم در هر برخورد با حوضچه نگهداری، پل یا سیستم آب آن را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می کنند. اگرچه این مورد به ندرت مورد بحث قرار می گیرد، اما زیرساخت ها باید از نظر بصری و زیبایی نیز پایدار باشند تا از حمایت فرهنگی طولانی مدت بهره مند شوند.
این کتاب مخاطبان گسترده ای از طراحان، برنامه ریزان شهری، معماران و مهندسان دارد و طرفدار پروژه هایی است که تمام این حرفه ها را ادغام می کند. این کتاب نمونه های متعددی از سراسر جهان (از خیابان های سبز در سانفرانسیسکو تا شهرهای سبز در چین) را فراهم می کند که عموم مردم را درگیر رابطه ای جدید با سیستم های طبیعی می کند. این نشان می دهد که چگونه می توان با ترکیب یک طرح سازگار با محیط زیست و قابل اعتماد با حساسیت هنری، جوامع قابل زندگی بیشتری ایجاد کرد تا زیرساخت هایی سبز و زیبا به وجود آورد. به طراحان نشان می دهد که چگونه با ایجاد زیرساخت هایی که از نظر زیبایی بسیار شکیل هستند، منبع دانش و افتخار در مورد رابطه ما با محل زندگی ما بوده و مردم را به منابع حیاتی مانند فضای باز، انرژی پاک، آب روان و تنوع زیستی متصل می کنند.
نحوه بازسازی زیرساخت ها در سده بیست و یکم، اندازه گیری احترام ما به زمین و خودمان خواهد بود و مطمئناً کیفیت وجود ما و فرزندان ما را تعیین می کند. در پایان، این سوال مطرح می شود که زیرساخت های مهم ترین منابع ما برای فرهنگ چقدر مهم هستند. آیا می توانیم سیستم هایی را طراحی کنیم که به همان اندازه که مفید هستند و مردم می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند، ارزش آن ها را درک کنند؟ فکر می کنیم جواب مثبت است.
در کتاب «زیرساخت های پایدار: راهنمای مهندسی و طراحی سبز» بری سارته و تیمش الگو ها، راهبرد ها و ابزار های فنی را ارائه می دهند که طراحان نه تنها باید بدانند که چرا این کار برای بقای ما حیاتی است، بلکه باید چگونگی امکان آن برای شهرها و جوامع در سراسر جهان را نیز بیابند.

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:

 

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook