انتشار کتاب «رم کولهاس: پارادوکس توسعه و تخریب»

ترجمه و تألیف: ایمان رئیسی؛ استادیار دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
با همکاری: رم کولهاس، کاری یورماکا، آنتونیو نگری، شهاب کاتوزیان، آرش نصیری،
آرش بصیرت، امیرمهدی خادمی، مازیار قاسمی نیا، ندا علیخانی

ناشر: کتابکده کسری
تاریخ انتشار: بهار ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۵۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۲۶۴
قیمت: ۴۰۰/۰۰۰ ریال

چرا کولهاس؟!
کولهاس یک استثناست. این را تقریباً همه پذیرفته اند. هم معماران، که می توانند خود را ساعت ها مشغول تماشای یک بنای او همچون “ویلای دال آوا” کنند، هم شهرسازان و برنامه ریزان شهری که اگر مانیفیست های نوشته و نانوشته ی کولهاس را نجویده باشند دیگر “به روز” نیستند و هم سایر اندیشمندان حوزه علوم انسانی، آنها که می دانند تفسیر وضعیت اجتماعی/ اقتصادی/ سیاسی انسان امروز ناگزیر از بازخوانی نقش “شهر” -این ابرفضای درهم برهم منظم- است.

تأثیر کولهاس را نمی توان با دیگر هم عصرانش، نظیر گهری، حدید یا لیبسکیند مقایسه نمود. اندیشه ی کولهاس در سطح معماری نمود اندکی دارد. او اعماق معماری را هدف گرفته است و در این راستا ابتدا دوگانه ی معماری/ شهرسازی را بازتعریف می کند. سپس تعاریف پذیرفته شده از “مقیاس” را درهم می شکند و بعد فرم، ساختار، مقطع و هر آن چه در تیررس معماری است را دیگرگون می کند. مدرنیته را می ستاید اما معماری مدرن را نقد کرده و ناقص می داند. کولهاس در خلق مفاهیم جدید و نوآوری در ساختارها آرام و قرار ندارد. همیشه در سفر است. همچون لوکوربوزیه، لوید رایت، هایدگر و دلوز به “شرق” همچون معدنی از پتانسیل های فکری می نگرد ولی برخلاف آنها شیفته ی شرق نیست و آن را نیز با تیغ تیز تشریح نوازش می کند.

کولهاس تنهاست. او طنز نوشتاری خاص خود را دارد. در واقع هنوز هم یک خبرنگار حرفه ای است. او بیش از هر معماری به پتانسیل های “رسانه” اشراف دارد و یک تنه پروژه فکری خود را پیش برده است. اگر معماری مدرن، برای تبدیل به جریان و سبک شدن به وجود گروهی از نوابغ -لوکوربوزیه، لوید رایت، آلوار آلتو و میس وندر روهه- نیازمند بود و اگر دیکانستراکشن به نسلی جهش یافته از نوابغ -آیزنمن، دریدا، کولهاس اولیه، لیبسکیند و کوپ هیمل بلاو- نیازمند بود، کولهاس امروزی به تنهایی یک جریان ژرف معمارانه است، جریانی که برای سنجش و درک کامل تأثیرات آن بر پیکره معماری هنوز زود است.

• فهرست مطالب کتاب:

چرا کولهاس؟
معرفی طراح

فصل ۱: نقد و بررسی اندیشه ها:
پارادوکس کولهاس؛ نوشته ایمان رئیسی
زندگی در کلانشهر یا فرهنگ تراکم، نوشته رم کولهاس، ترجمه ایمان رئیسی و ندا علیخانی
فضای پسماند، نوشته رم کولهاس، ترجمه ایمان رئیسی
پروژه منهتن، نوشته کاری یورماکا، ترجمه ایمان رئیسی و مازیار قاسم ینیا
درباره ی رم کولهاس، نوشته آنتونیو نگری، ترجمه آرش بصیرت
رم کولهاس؛ آیکون [سندرم] امپراتوری، نوشته آرش بصیرت
از باهاس تا کولهاس (از مسیر لوکوربوزیه)، نوشته شهاب کاتوزیان
اهمیت کولهاس بودن، نوشته آرش نصیری
واسازی ویلا دال آوا، سخنرانی ایمان رئیسی
مرجع سیال؛ نقد کتابخانه ژوسیو، نوشته امیرمهدی خادمی

فصل ۲: نقد و بررسی آثار:
نوشته ایمان رئیسی
ایستگاه های قطار و پارکینگ لاهه، هلند، ۱۹۹۴-۲۰۰۴
هایپربیلدینگ، بانکوک، تایلند، ۱۹۹۶
طرح توسعه سالن سخنرانی مک کورمیک، شیکاگو، ایالات متحده، ۱۹۹۷-۲۰۰۳
سفارت هلند، برلین، آلمان، ۱۹۹۷-۲۰۰۴
موزه ملی دانشگاه هنر سئول، کره جنوبی، ۱۹۹۷-۲۰۰۵
شعبه مرکزی پرادا، نیویورک، ایالات متحده، ۱۹۹۹-۲۰۰۴
کتابخانه مرکزی سیاتل، سیاتل، ایالات متحده، ۱۹۹۹-۲۰۰۴
شهر موسیقی، پورتو، پرتقال، ۱۹۹۹-۲۰۰۵
ساختمان تلویزیون مرکزی چین، پکن، چین، ۲۰۰۲-۲۰۰۸
پرادا ترنسفورمر (پاویون آسیایی پرادا)، سئول، کره جنوبی، ۲۰۰۸
مسابقه موزه ملی هنر پکن، چین، ۲۰۱۱

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook