انتشار کتاب «دلوز و گواتاری برای معماران»

انتشار کتاب «دلوز و گواتاری برای معماران» – مجموعه کتابهای اندیشمندان برای معماران
تألیف: اندرو بلنتاین
مترجم: نگار صبوری
ناشر: سینا (حکمت سینا)
تاریخ انتشار:  ۱۳۹۷
قیمت: ۲۰/۰۰۰ تومان

در معرفی پشت جلد این اثر آمده است: اینجا درونِ این مهِ واژگانِ ناآشنا، احساسی از زیروزبر شدن‌های اساسی جاری است. دیدنِ جهان همچون گدازه‌ای از احتمالات چیزی است که نوشته‌های دلوز و گواتاری را برای معماران جذاب می‌کند؛ معمارانی که خود را در این موقعیت می‌بینند که باید برای بناها شکلی پیشنهاد کنند. شرطِ یافتنِ شکل بی‌شکل بودن است، به تعلیق درآوردن اوضاعِ شکل داشتن، تا امکانی نو پدیدآمدنی باشد. دلوز و گواتاری می‌توانند کمکمان کنند که از عقلِ متعارف در امان بمانیم و بر جاروی جادوان سوار شویم، تا بتوانیم جهان را به شکل عناصری شکل‌نیافته ببینیم که بر اثر نیروهایی بی‌نام رفتار می‌کند. شاید وارد شدن به این عالمِ مَجاز ما را در موضعی قرار دهد که بتوانیم چیزی را که پیش‌تر نبوده به‌وجود آوریم.

معرفی کتاب:
ژیل دلوز (۱۹۲۵ ـ ۱۹۹۵) فیلسوف و فلیکس گواتاری (۱۹۳۰ـ۱۹۹۲) روان پزشک و فعال اجتماعی در کار کتابهای بسیاری همکاری کرده اند. شناخته شده ترین کارشان در دو مجلد چاپ شده است با نام کاپیتالیسم و شیزوفرنی، جلد یک: آنتی ادیپ و جلد دوم هزار فلات.

در بخشی از مقدمه ویراستار مجموعه آمده است: معماران معمولا در ایده های طراحی یا چارچوب انتقادی کار خود به متفکران عرصه نظر و فلسفه متکی هستند، البته معماران و دانشجویان معماری می توانند برای سردر آوردن از نوشته های متفکران تقلا کنند، اما ممکن است رو به رو شدن با متون اصلی بی آشنایی با سیاقشان هولناک باشد. در یادداشتهای معرفی این آثار هم به ندرت چه کلی و چه جزئی به اطلاعات معمارانه موجود در آنها می پردازند.

این مجموعه شامل معرفی روشن و موجز و دقیق متفکران اثرگذاری است که درباره معماری نوشته اند. هر کتاب چکیده موضوعات و مفاهیمی است که این متفکران برای عرضه به معماران داشته اند. این مجموعه اندیشه معمارانه موجود در بدنه آثار این متفکران را رصد می کند، کتابها و مقالات مهم را معرفی می کند، اصطلاحات را رمزگشایی می کند و فهرستی موجز برای مطالعه بیشتر فراهم می کند. اگر نوشته های فلسفی و نظری درباره معماری را دشوار می دانید یا هیچ نمی دانید که از کجا باید شروع کنید این مجموعه برای تان حیاتی خواهد بود.

کتابهای مجموعه اندیشمندان برای معماران برآمده از معماری است. این مجموعه روشهای تفکر معمارانه را دنبال می کند و هدفش معرفی متفکران به مخاطب معمار است. هر متفکر خلق و خوی متمایز و خاص خود را دارد و ساختار هر کتاب از این شخصیت منظور نظر بیرون آمده است. متفکران مورد نظر نویسندگانی پرکار بوده اند و هر درآمد مختصر درباره آنها فقط می تواند ناظر بر بخشی از آثار ایشان باشد.

مؤلفان این مجموعه چه معمار باشند و چه منتقد معماری، بر گزیده ای از نوشته های این متفکران تمرکز کرده اند که در نظرشان بیش از همه به طراحان و مفسران معماری مربوط بوده است. ناگزیر بسیاری را کنار گذاشته اند. کتابهای این مجموعه نقطه آغاز جریان معرفی متفکری خاص برای معماران است و حرف آخر را نمی زند. امید است که این کتابها شما را به مطالعه بیشتر وادارد و انگیزه ای برای کندوکاو و تأمل در نوشته های اصلی هر یک از این متفکران فراهم آورد.

سه کتاب اول مجموعه آثار ژیل دلوز و فلیکس گواتاری، مارتین هایدگر و لوس ایریگاره را بررسی می کند. شخصیت فرهنگی سرشناس و متفکرانی که آثارشان تاکنون طراحان و منتقدان معماری را آشکارا و به شدت متأثر کرده است. امید است با گذشت زمان این مجموعه گسترش یابد و طیف متنوع تری از متفکران معاصر را در برگیرد که در عرصه معماری حرفی برای گفتن دارند.

آدام شار، ویراستار مجموعه کتابهای اندیشمندان برای معماران؛ مدرس مدرسه معماری ولز، دانشگاه کاردیف و مدیر دفتر معماری آدام شار است. شار، مولف آثار کلبه هایدگر (نشر ام آی تی، ۲۰۰۶) و هایدگر برای معماران (راتلج، ۲۰۰۷) و یکی از سه ویراستار مجموعه مقالات بدوی: مواد اصیل در معماری (راتلج، ۲۰۰۶) و ویراستار مشترک ای آر کیو: فصلنامه تحقیقات معماری (انتشارات دانشگاه کمبریج) است.

لینک مرتبط: انتشار مجموعه کتب ۶ جلدی «اندیشمندان برای معماران»

منبع: خبرگزاری مهر
دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook