انتشار کتاب «خیال مجسم؛ تخیل و خیال پردازی در معماری»

نویسنده: یوهانی پالاسما
مترجم: علی اکبری
ناشر: پرهام نقش
تاریخ انتشار: شهریور ۱۳۹۵
تعداد صفحه: ۲۰۰ صفحه، گلاسه رنگی
قیمت: ۲۵۰،۰۰۰ ریال

همه تأثیرات هنری و معماری، از طریق خیالات شاعرانه، برانگیخته و تجربه می‌شوند. این خیالات، تجارب زیسته‌ و بدن‌مندی هستند که در «جسمانیت جهان» اتفاق می‌افتند؛ به بخشی از ما تبدیل می‌شوند؛ همزمان ما به‌طور ناخودآگاه پرتوی از نهاد خویشتن‌مان را بر رویداد، ابژه یا فضای درک‌شده می‌افکنیم. خیالات هنری واجد واقعیت و حیات خاص خود هستند و بیش از استدلال عقلانی و منطقی، از طریق هم‌ذات‌پنداری‌های غیرارادی توسعه می‌یابند. خیالات اغلب به‌مثابه تصاویر بصری پنداشته می‌شوند اما خیالات شاعرانه ژرف، چندحسی هستند و به‌نحوی بدن‌مند و عاطفی ما را مخاطب قرار می‌دهند.

معمولاً معماری به‌عنوان رشته علمی‌ای پنداشته و تحلیل می‌شود که فضا و هندسه را بیان می‌کند اما تأثیر ذهنی معماری به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از کیفیت خیالی نشأت می‌گیرد که جنبه‌ها و ابعاد مختلف تجربه را در هستاری درونی‌شده و به‌ خاطر سپرده‌شده ادغام می‌کند. واقعیت مادی با حوزه‌های ذهنی و تخیلیِ ما ترکیب می‌شود.

این کتاب در پنج بخش اصلی سامان‌دهی شده که عبارت‌اند از: خیال در فرهنگ معاصر؛ زبان، اندیشه و خیال، وجوه متعدد خیال، خیال شاعرانه و درنهایت خیال معمارانه. خیال مجسم، مصور به بیش از شصت تصویر متنوع است که از تصاویر علمی تا شاهکارهای تاریخیِ معماری و هنر ترتیب یافته‌اند: از تصاویر آثار میکل‌آنژ و فرمیر تا گوردون ماتا-کلارک و استادان مدرن مانند میس ون در روهه، لوکوربوزیه، آلوار آلتو و نیز آثار بااهمیت معاصرِ استیون هال و دانیل لیبسکیند.

یوهانی پالاسما یکی از متمایزترین معماران و متفکران معماری فنلاند است. مسندهای پیشین او عبارت‌اند از: رئیس مؤسسه هنرهای صنعتی، هلسینکی؛ مدیرعامل موزه معماری فنلاند در هلسینکی و استاد و رئیس دانشکده معماری دانشگاه فناوری هلسینکی. او همچنین به‌عنوان استاد مدعو در بسیاری از دانشگاه‌های جهان تدریس کرده است. پالاسما بیش از ۳۰ کتاب تألیف یا تصحیح کرده است. برخی از آنها عبارت‌اند از: چشمان پوست، معماری و ادراکات حسی (نشر دانشگاهی، ۱۹۹۵ و جان وایلی اند سانز، ۲۰۰۵) و دست متفکر، حکمت وجود متجسد در معماری (جان وایلی اند سانز، ۲۰۰۹).

• فهرست مطالب کتاب:
بخش اول: خیال در فرهنگ معاصر
بخش دوم: زبان، اندیشه و خیال
بخش سوم: وجوه متعدد خیال
بخش چهارم: خیال شاعرانه
بخش پنجم: خیال معمارانه

تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook