انتشار کتاب ایده ­هایی برای “طراحی نما”

کتاب حاضر اثری مشترک از علی خیابانیان و لیلی منظوری است که درقالب مجموعه اسکیس­های دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز منتشر گردیده است.

در مقدمه این کتاب می خوانیم:
مقدمه:
زمانیکه دانشجویانم در مورد طراحی نما از من راهنمایی می­خواستند و خواهان اصول، قواعد یا تکنیکی بودند که بر اساس آنها بتوانند نمای پروژه را تکمیل کنند؛ جواب دادن به این سوال – که سوال اکثر دانشجویان معماری ایران نیز به شمار می رود – بدلیل نبودن منبعی مشخص و گستردگی و تنوع موارد . اصولی که در طراحی نما باید مد نظر قرار داد، به نظرم کمی دشوار و نیازمند تمرین و صرف زمانی طولانی بود.

از آنجایی که شخصا اهل تجربه و انجام دادنم تا اینکه کتابی بدست بگیرم و در مورد فواید استفاده از فلان قاعده و تکنیک را حفظ کنم و آنها را در کلاس درس بازگو نمایم، تصمیم گرفتم به جای بیان تجربه­ها، یافته­ها و آموخته­هایم، دانشجویان را در مسیری قرار دهم که خود از آن عبور کرده و به شناختی نسبی از طراحی معماری دست یافته­ام.

مساله بسیار ساده است؛ برای آموزش طراحی باید طراحی کرد!

این کاری است که تقریبا هر روز آنرا انجام می­دهم، بدون اینکه سفارشی در کار باشد، یا برای نمایشگاه، تکمیل مطالب کتاب یا برای نمایش در کلاس از آنها استفاده کنم. بدون هیچ هدف و هر گونه پیش­زمینه­ای، ابزار خود را – اعم از خود نویس، ماژیک، قلم نوری یا موس – بدست می­گیرم و شروع به طراحی می­کنم. خود را در ورطه ایده­ها و افکار معماری رها می­کنم و با فراموشی لحظه به لحظه خود، اندیشه­ها و آموخته­های معماریم، درها و مسیرهای جدیدی برای خلق و یادگیری روبرویم گشوده می­شوند و لذتی عمیق همه وجودم را فرامی گیرد. احساسی مشابه لحظه ای که شعر می­گویم. این حس که از جنس آگاهی است مرا در مسیری که باید بروم هدایت می­کند و در منزل مناسب متوقف. متاسفانه در آموزش رایج معماری کشور پالایش و خاموشی ذهن، گذر از خود، حرکت از خود به خود و الهام و شهود و خلاقیت بسیار کمرنگ شده و دانشجویان به جای تجربه و خلاقیت و طراحی، بیشتر کرکسیون می کنند!

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook