انتشار کتاب «اقتصاد بازار و تحولات شهری؛ اثرات آن در کشورهای در حال توسعه»

کتاب «اقتصاد بازار و تحولات شهری؛ اثرات آن در کشورهای در حال توسعه»

نویسنده: راجرز زتر و محمد حمزه
مترجم: علی نقی قائمی نیک
با نظارت علمی محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی
ناشر: شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:
در کشور ما همانند بسیاری از کشورهای جهان، روند توسعه ناهمگون و شتابزده شهرها، گسترش بافت‌های فرسوده شهری و افزایش جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان اثرات مستقیم سیاست‌های کلان اقتصادی قابل مشاهده است.

افزایش درآمدهای نفتی و تغییر روش زندگی باعث ایجاد مشکلات متعددی در زمینه‌های معماری، شهرسازی، ارتباطات اجتماعی و اختلاف طبقاتی شده است. وجود بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان نمونه‌های اصلی موضوعات مورد بحث قابل ذکر است.

شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق به عنوان کارگزار شرکت بازآفرینی شهری ایران در امر بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی در راستای وظیفه بررسی و مطالعه تجربیات سایر کشورهای جهان و انتخاب روش‌های برتر، اقدام به برگزاری همایش، ترجمه و انتشار کتب و مقالات تخصصی در این زمینه بوده است.

از جمله اقدامات انجام شده برای اصلاح بافت‌های فرسوده شهری، اعطای تسهیلات، تخفیف عوارض شهرداری و سایر امتیازات پیش‌بینی شده در قوانین مربوطه می‌باشد. برای تأمین منابع لازم جهت انجام پروژه‌های شهری تا کنون روش‌هایی مانند جلب مشارکت عمومی، عرضه سهام پروژه، مشارکت محله، مشارکت واحدی، طرح خانه به جای خانه و فعال‌سازی دفاتر نوسازی محلات و مانند آن به کارگرفته شده است. در کنار این روش‌ها و اقدامات، لازم است به تجارب سایر کشورها در زمینه‌هایی مانند برنامه‌های ارتقا و بهبود و سایت‌ها و سروی‌ها، توانمندسازی بازار، توزیع مجدد اراضی، توسعه مناطق ویژه و سازمان‌های اجتماع‌محور توجه شود تا با توجه به تجارب مثبت و منفی داخلی روش‌های بهینه شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.

در این کتاب نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مانند مؤسسات امدادی بین المللی، مؤسسات اعطا کننده وام، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، سازمان اسکان ملل متحد، مورد توجه قرار گرفته است.

هر چند کشور ما به صورت مستقیم با این نهادها در ارتباط نبوده ولی تأثیر غیرمستقیم این نهادها بر ارکان مختلف اقتصادی به ویژه بر نحوه اداره شهرها و فرایند شهرنشینی به صورت ملموس قابل مشاهده است.

اثرات زیست محیطی، رفتاری و اجتماعی و سیاسی تغییرات اقتصادی نیز از مواردی است که در کتاب مورد بحث واقع شده است.

این کتاب دارای ۸ فصل با موضوعات ذیل میباشد:
توانمندسازی بازار و بخش شهری، رفاه مبتنی بر توسعه و اقتصاد سیاسی، حکومت، کمک‌های خارجی و اقتصاد سیاسی، مهار فقر شهری، برقراری ارتباط بین بخش‌های روستایی – شهری، اقتصادهای دستوری و بازار، تصرف زمین شهری در برزیل و توانمندسازی بازار و قالب‌بندی مجدد ساختار شهری کلمبیا بوده و تأثیر اقتصاد بازار و تحولات شهری در کشورهای درحال توسعه را مورد بررسی قرار داده است.

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook