انتشار کتاب «اصول طراحی و مبانی معماری منظر؛ تلفیق فرم و فضا»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «اصول طراحی و مبانی معماری منظر»؛ تلفیق فرم و فضا با استفاده از زبان طراحی سایت»

تألیف: پروفسور نورمن بوث
مترجمان:
مهندس رضا فرهادی؛ مدرس دانشگاه هرمزگان
دکتر سید محمد رضا خلیل نژاد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند

ناشر: انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی واحد تهران
تعداد صفحات: ۶۳۸
نوبت چاپ: ۹۶
قیمت: ۵۰۰،۰۰۰ ریال

پیشگفتار مترجمین کتاب:
آگاهی و تسلط بر اصول طراحی و مبانی معماری منظر یکی از ارکان بهبود فضای زیست و ارتقای کیفی فضاهای باز و سبز شهری و پیرامون شهری است. دانشجویان در رشته‌های سه‌گانه مهندسی فضای سبز، معماری منظر، و مهندسی طراحی محیط زیست دروسی در زمینه اصول طراحی منظر می‌گذرانند، که کمبود کتاب‌های متنوع و جامع دانشگاهی که دربرگیرنده تمام موضوع‌های مورد نیاز باشد، به یکی از مشکلات مزمن تبدیل شده است. با وجود چاپ و انتشار کتاب‌های جدیدی در زمینه اصول معماری منظر در ایران که بیشتر آن‌ها محصول ترجمه اساتید و محققین علاقمند می‌باشد، همچنان کمبود منابع روزآمدی که مبانی تئوری را با مثال‌ها و تصاویر کاربردی تلفیق نموده باشد، حس می‌شود. کتاب اصول طراحی و مبانی معماری منظر نوشته پروفسور نورمن کی بوث که خود استاد اصول طراحی منظر، مهندسی سایت برای معماران منظر، برنامه ریزی و طراحی سایت در دانشگاه ایالتی أوهایو در امریکا می‌باشد و به مدت ٣١ سال تدریس این دروس را در رشته معماری منظر عهده‌دار بوده است؛ این فرصت را در اختیار مترجمین قرار داد تا نسبت به ترجمه و انتشار این منبع علمی-کاربردی اقدام نمایند.

مترجمین که خود از دانش آموخته های رشته معماری منظر می‌باشند، سعی نمودند تا با ترجمه‌ای سلیس و روان این فرصت را در اختیار دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قرار دهند تا با در دست داشتن یکی از قوی‌ترین کتب آموزشی-دانشگاهی اصول طراحی و مبانی معماری منظر، ارتقای کیفی طرح‌ها و پروژه‌های دانشجویی‌شان را سرلوحه کار خویش سازند.

ساختار کتاب به نحوی سازماندهی شده تا شکل‌ها و فرم‌های اصلی در معماری منظر را در قالبی نظام‌مند و دسته‌بندی‌شده به مخاطب معرفی نماید. در مورد هر فرم یا کیفیت هندسی، پس از معرفی ویژگی‌های خاص هندسی، به کاربردهای آن در معماری منظر اشاره مستقیمی شده است. به علاوه در آخرین قسمت هر فصل به دستور کارهای هر فرم به طور ملموس و حرفه‌ای اشاره شده است. این سازماندهی موجب می‌گردد که حتی مخاطبین آماتور و دانشجویان مقطع کارشناسی و حتی مهندسان مشغول به کار در ادارت دولتی و شرکت‌های خصوصی؛ بتوانند همچون شناگری در دریای فرم‌ها و اصول‌ طراحی منظر شنا نموده و حس غرق شدن در گردابی از فرم‌ها و اصول گیج‌کننده را نداشته باشند.

علاوه بر نحوه سازماندهی مطالب و کیفیت بسیار بالای مطالب هر بخش؛ نام بردن از پروژه‌های اجرایی و معماران منظر مطرح که نام‌شان در سرتاسر دنیا شناخته شده است، نقطه قوت دیگری است که باعث می‌گردد مخاطب در حین آشنایی و تسلط بر فرم‌ها و اصول طراحی معماری منظر؛ با کار معماران منظر نام‌آشنای جهان پیوند خورده تا در صورت نیاز با مراجعه به منابع برخط و با ورود به تارنمای شرکت‌های معماری منظر و سایر مراجع قابل دسترس، به طور عمیق‌تری با کیفیت کار افراد مطرح در این زمینه آشنا شود. این ویژگی کتاب به طور ویژه برای محققان و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ارزش فوق‌العاده‌ای دارد.
مترجمان این اثر امیدوار هستند که کتاب حاضر بتواند تاثیر قابل توجه و مهمی را در عرصه آموزش و پژوهش معماری منظر ایران به جای گذارد.

بخشی از مقدمه مؤلف:
موضوع این کتاب شرحی نوشتاری و گرافیکی دربارۀ روابط درونی میان فرم و فضاست، دو کلیت دوسویه و مکمل که هر دو برای تحقق یافتن به یکدیگر وابسته اند. در این کتاب تأکید روی استفاده از فرم برای مشخص کردن فضا در طراحی معماری منظر در سایت است. این گونه طراحی دربر گیرندۀ پروژه های گوناگون همچون پارک ها، میدان های شهری، حیاط ها و محوطه ها، فضاهای ورودی، باغ ها، سایت های مسکونی و… است. طراحی سایت، مقیاسی انسانی از معماری منظر است که در آن معنا و هنر و مهارت دست به دست هم می دهند تا محیط هایی که ما آنها را استفاده و تجربه می کنیم، ارتقا بخشند.

در این کتاب نخست مفاهیم، گونه شناسی ها و اصول اولیۀ فرم و فضا به عنوان اساس طراحی ارائه می شوند، سپس روی گونه شناسی فرم های پایه تأکید م یشود؛ ابتدا شکل های راست گوشه و هندسۀ معمارانه و مرتبط با انسان بررسی می شود و در ادامه به فرم های ارگانیک و شکل های برآمده از طبیعت پرداخته خواهد شد.

در هر فصل عناصر، ویژگی های خاص و منحصر به فرد، کاربردها در منظر و دستور کار های طراحی برای هر گونه فرم، توضیح داده شده و با تصاویر گوناگون نشان داده می شوند. از آنجا که سعی بر آن بوده تا دربارۀ رایج ترین فرم های مورد استفاده در منظر بحث شود، بی گمان فرصت پرداختن به همۀ انواع فرم ها نبوده است. هدف این کتاب فراهم آوردن مفاهیم اصلیِ گونه شناسی های رایج و مرتبط با منظر است؛ با این دید که طراحان همواره راه های تازه ای را برای شکل دادن به منظر جست و جو می کنند و پدید می آورند. ازاین رو، این کتاب نقطۀ شروعی برای حرکت است.

• فهرست مطالب کتاب:

مفاهیم بنیادی:
فصل اول: فرم منظر
فصل دوم: فضای منظر

فرم های راست گوشه:
فصل سوم: خط مستقیم
فصل چهارم: مربع
فصل پنجم: مستطیل
فصل ششم: شبکه
فصل هفتم: متقارن
فصل هشتم: نامتقارن

فرم های زاویه دار:
فصل نهم: خطوط مورب
فصل دهم: مثلث
فصل یازدهم: چند ضلعی ها

فرم های مدور:
فصل دوازدهم: قوس
فصل سیزدهم: دایره
فصل چهاردهم: بیضی
فصل پانزدهم: منحنی

سایر فرم ها:
فصل شانزدهم: ارگانیک
نمایه

دریافت مقدمه مؤلف و بخش هایی از صفحات کتاب

دریافت تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

 

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook