انتشار کتاب «ارزش‌ها در طراحی منظر شهری»

نویسنده: دکتر بهناز امین‌زاده
ناشر: دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴
تعداد صفحات: ۲۰۴/ قطع وزیری
قیمت: ۱۲۰,۰۰۰ ریال

منظر چه طبیعی و چه ساخته شده، ملازم نشانه هایی از نیروهای تأثیرگذار در شکل گیری و شکل دهی خویش است. طبیعت، قدرت، اقتصاد، سیاست، ویژگی های اجتماعی و فرهنگی، در طول تاریخ همواره از عوامل مهم تأثیرگذار در ساخت مناظر بوده اند. منظر شهر حس خاصی از زمان را در فضای واسط بین فعالیت انسان و نظام طبیعت به نمایش میگذارد و بنابراین نمایندۀ شهر است.

منظر سهل ترین و بی واسطه ترین نوع ارتباط بین ما و محیط زندگیمان را فراهم میکند؛ بر چگونگی رفتارمان در محیط تأثیر می گذارد و از آن تأثیر می پذیرد. ما نه تنها مشاهده گر منظر هستیم که در آن زندگی می کنیم و بخشی از عملکرد آن را تشکیل میدهیم. با این حال وقتی می خواهیم به منظر فکر کنیم، در موردش بنویسیم یا آن را تعریف کنیم و بالأخره در صدد تحلیل و برنامه ریزی و طراحی آن برمی آییم، با مشکلات عدیده ای روبه رو میشویم.
از آن جمله معانی متفاوت منظر در حوزه های گوناگون علوم و هنرها و نتیجۀ آن نبود یک زبان مشترک بین حوزه ها مرتبط با ساخت محیط های انسانی از جمله جامعه شناسی، جغرافیا،برنامه ریزی و طراحی شهری، اکولوژی، و علوم وابسته به زمین است.
انگیزه نگارش این کتاب شناخت ویژگیهای مناظر شهری و ارزشهای عامی است که مطلوبیت های یک منظر را تشکیل میدهد.

• کتاب حاضر شامل پنج فصل به شرح زیر می باشد:

فصل اول کتاب در تلاش برای یافتن مفهومی برای منظر است که ضمن جامع بودن، فصل مشترکی در علوم مرتبط با شهرسازی ایجادنماید. ارزشها و مطلوبیت های یک منظر شهری را هم میتوان بر اساس گرایشهای درونی و طرحواره های ذهنی افراد ارزیابی کرد وهم میتوان تبلور بیرونی آن را در کنش ها و تمایلات افراد حرفه ای و دانشگاهی مرتبط با موضوع جستوجو کرد. در سالیان اخیر نشان دهندۀ توجه خاصی به مباحث پایداری اکولوژیک، زیبایی، و هویت به عنوان عوامل مهم در طراحی شهرها بوده است؛اگرچه کمتر به اهمیت و نقش منظر شهری در آنها تأکید شده است.
به همین دلیل سه فصل (دوم تا چهارم) کتاب به این موضوعات اختصاص یافته است.
فصل پنجم به مبانی شکل دهی منظر شهری می پردازد و به دو عامل توأمان خلاقیت و مشارکت به عنوان مبنا و پیش شررط لازم برای طراحی مناظر شهری پایدار، زیبا و باهویت معرفی میکند.

تصویر جلد کتاب
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook