انتشار شماره بیست و چهار مجله همشهری‌ معماری

بیست و چهارمین شماره فصلنامه همشهری‌معماری در ۱۸۴صفحه و با ۳۷عنوان مطلب و پرونده‌هایی ویژه درباره «بیارکه انگلس و گروه بیگ»، «طهران قدیم» و «یورگ کورت گروتر» منتشر شد و به زودی از طریق کیوسک‌های سراسر کشور توزیع خواهد شد. شماره آذر و دی (پاییز۹۲) نیز مانند گذشته با دو جلد و به صورت دو طرفه چاپ شده است. یک سوی نشریه به مباحث مصداقی و تئوریک معماری می‌پردازد و سوی دیگر به شهرسازی و طراحی شهری اختصاص دارد.
جلد اول گرافیکی از آنالیز باد پل خواجو اثر مهران قارلقی از استودیو اینتِگریت و جلد دوم، «برادر بزرگ‌تر»، تصویری از برج آزادی و میلاد اثر حسن الماسی است.

+ سوی «معماری»
این شماره با افتتاح یک بخش جدید منتشر می‌شود؛ «موج نو» تلاشی منسجم و گروهی برای ایجاد کانالی محتوایی در راستای ترویج و توصیف تلاش‌های نوین در عرصه معماری است که در آن تلاش داریم از ابتدای ورود این محتوا حتی واژگان نیز تا حدامکان ترجمه شود و موضوعات به گونه‌ای شرح داده‌شوند که قابلیت استفاده و تطبیق بر نیازها و شرایط داخلی داشته باشند. این بخش که پایه خود را بر موضوعات میان‌رشته‌ای دارد در شماره اول خود بر امکان و چگونگی الهام از قواعد حیات تمرکز دارد. این الهام نه چون بیونیک گرته‌برداری از طبیعت که پیداکردن منطق و قواعد عملکرد سیستم‌های زده است. به همین منظور این پرونده با مقابله «فرمی برای بهتر زیستن» از احمدرضا لطفی وو با بررسی قواعد مصرف انرژی سیستم‌های زنده شروع می‌شود؛ در ادامه مهران داوری با «سیلان شهر» به تشریح مفهوم خودآشکارگی (ایمرجنس) و رشد سیستم‌های زنده می‌پردازد. پس از آن زوبین خبازی در «رایانش طراحی-رایانش ماده» از تشریح مفاهیم محاسبه در مراحل مختلف طراحی می‌نویسد. این بسته بل گفت‌وگو با مهران قارلقی از معماران جوان و موفق ایرانی ادامه می‌یابد که تجربه نشر ویژه‌نامه ایران نشریه AD را در کارنامه خود دارد. در پایان در صفحات ساخت ایران گزارشی از پروژه‌ای در دانشگاه IaaC خواهید خواند که در آن آرین حکیمی‌نژاد پروژه ترکیبی خود که با الهام از خانه‌های سنتی، سیستم موی خرس قطبی و … را توضیح داده است.

آغاز این شماره پس از تورق صفحات اخبار با یادداشت‌های تحریریه آغاز می‌شود که در آن «محمدمسیح یاراحمدی» از نقد معماری، «زهرا نیا» از تجربه زندگی در مناطق سنتی و در حال تغییر تهران و «محسن اکبرزاده» به صورت انتقادی از وضعیت دوره‌های عالی دانشگاهی و «استودیو چالش» از وضعیت دفاتر جوان نوشته‌اند. پس از آن سجاد عسگری، دبیر کمیته خانه‌های تهرانی با نگاهی انتقادی ۸سال گذشته سازمان میراث و صدروز گذشته آن در دولت جدید را بررسی و موضوعات بحرانی را معرفی کرده است.

«پرونده معمار» این شماره درباره «بیارکه انگلس» و گروهش است. شروع این پرونده با مقاله‌ای از آرش بصیرت با نقد معماری بیارکه انگلس نقش نگاه داروینی و تکاملی در آثار انگلس را بررسی می‌کند. پس از آن با ۹ پروژه مهم گروه بیگ آشنا می‌شوید و پایان بخش این پرونده گفتگوی فرامرز غفارپسند و محمدمسیح یاراحمدی با «کای-اووه برگمن» مدیر شرکت بیگ است که در آن از نگاه و روش‌های طراحی گروه بیگ، روش‌های تجارت و کار با رسانه گروه بیگ می‌گوید.

«پرونده دوم» سویه معماری درباره «یورگ کورت گروتر» نظریه پرداز معماری و زیباشناسی است که برای مدتی مهمان دانشگاه اصفهان بوده است. این پرونده با گزارش مریم شهریاری دبیر پرونده از جایگاه گروتر در معماری و تجربه حضور او در ایران آغاز می‌شود. پس از آن یادداشت‌های اساتید همکار گروتر در ایران را خواهید خواند و در صفحات بعد دکتر ثقفی و گروتر از تجربه برگزاری مشترک کلاس طرح می‌گویند. پس از آن گروتر در گفت‌وگویی با محسن اکبرزاده با عنوان «شما که معماری مدرن ندارید» از زیباشناسی، مدرنیسم، اروپا و تحلیل‌ش از شهرهای ایرانی می‌گوید. پایان بخش این پرونده دو مقاله با عنوان‌های «فرهنگ و سبک» و «زیبایی» از گروتر است.

در «تهرانشهر» پس از گزارشی که از پروژه صدر خواهید خواند، محمدصالح شکوهی با بررسی تجربه «ورشکستگی دیترویت» به تجربه‌ها و درس‌های این اتفاق در مدیریت شهر تهران پرداخته است.

آغاز سینما‌معماری بخش «هنر» این شماره درباره فیلم «کسوف» اثر آنتونیونی و با مقاله‌ای به قلم سعید بهبهانی‌نیا است؛ پس از آن گزارش‌گالری از مستندنگاری ۱۳۵۷-۱۳۹۲ خواهید دید که در گالری ابریشم برگزار شده است و در ادامه به آثار سومین نمایشگاه سالانه هنردیجیتال تهران گالری محسن پرداخته‌ایم.

در بخش مسابقه نیز شاهد پروژه‌های اول تا سوم مسابقه مجتمع تجاری دریا خواهید بود که آثار از گروه‌های ایران آرک، حرکت سیال‌ و ارش هستند.

+ سوی «شهرنگاری»
پرونده «طهران که بود، تهرانی که هست» در نظر دارد تا موضوع شهر تاریخی و تاثیر شهر قدیمی تهران بر شهر فعلی را به بحث بگذارد. به همین منظور با مقاله نخست با عنوان «شهرهای تارخی» پرونده آغاز می‌شود و سپس با نگاهی سینمایی به سراغ تهران قدیم رفته‌ایم؛ در مقاله سوم با رجوع به دو فیلم «کلاغ» و «هزار دستان» تهران قدیم در مقام ایده‌ای همواره حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله چهارم «لاله زار» را به مثابه انباشتی تاریخی از لایه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و کالبدی شرح می‌دهد و سپس در مقاله پنجم گذر لولاگر مورد نگاه جزئی قرار گرفته است. مقاله ششم با عنوان «تهران فرنگی»، تهران را از نگاه سفرنامه‌های مسافران خارجی عصر قاجار نگریسته است و در مقاله هفتم روایتی از تهران در بستر تحولات اجتماعی‌سیاسی دوران معاصر ارائه شده است. در نهایت طهران قدیم در دل تهران معاصر و بر اساس ایده زوال بازخوانی شده و فردای آن تحلیل می‌شود. این پرونده با مقالاتی به قلم جی‌اش‌ورث، نوید پورمحمدرضا، کورش وزیری، سیدمحمد وحیدطاری، علیرضا رسولی‌نژاد، امیر خضرایی‌منش، مجید منصوررضایی، امیر بنی‌عامریان، سپید علی‌نژاد، جواد عرفانی و سحر پشت‌کوه تدوین شده است.
سایت منبع: www.Memarnews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook