انتشار کتاب «مهندسی آب در دوران باستان»

کتاب «مهندسی آب در دوران باستان؛ آموزه‌هایی برای حفاظت و پایداری منابع آب در دوران معاصر» توسط انتشارات دانشگاه سمنان منتشر شد.

تآلیف و تدوین: لری میز
گردآوری و ترجمه: وحید حیدری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان و فاطمه ارژمند
ناشر: انتشارات دانشگاه سمنان
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵

کتاب «مهندسی آب در دوران باستان با آموزه‌هایی برای حفاظت و پایداری منابع آب در دوران معاصر» با مقدمه‌ای به قلم دکتر فرهاد تهرانی توسط انتشارات دانشگاه سمنان منتشر شد.
کتاب پیش رو در حوزه تاریخ مهندسی نگاشته شده و تأکید آن بر مقوله مهندسی آب در دوران باستان است. تمدن‌های باستانی متعددی همچون بین‌النهرین، ایران، یونان، مصر، روم، آمریکای‌جنوبی و غیره در این اثر معرفی شده و از زوایه فناوری‌های استحصال و فرهنگ مصرف آب مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. کتاب تنها به پیشینه و معرفی آثار بسنده نکرده بلکه آموزه‌هایی نیز متناسب با زندگی امروزی جهت حفاظت بهینه آب را ارائه می‌هد.

بخشی از پیشگفتار مترجمان:
کتابی پیش‌رو ترجمه‌ای از کتاب Ancient Water Technologies است که به همّت پروفسور لَری مِیز استاد دانشگاه ایالتی آریزونا تدوین شده است. وی سه فصل از کتاب را مستقلاً و فصل دیگری را نیز با همکاری نویسنده دیگری تألیف نموده است. غیر از وی مؤلفان و محققان متعددی در شاخه‌های تخصصی و گروه‌های حرفه‌ای متنوعی همچون عمران، آب، محیط‌ زیست، تاریخ، جغرافیا، باستان‌شناسی، تاریخ هنر و معماری در تألیف کتاب همکاری داشته‌اند که تعداد آنها به دوازده نفر می‌رسد. حضور این تعداد مؤلف که در یک فرایند جمعی شرکت کرده و نتایج تحقیقات خویش را تحت یک مجلد چاپ کرده‌اند از جنبه‌های علمی و ارزشمند این اثر محسوب می‌شود که علاوه براینکه طیف وسیعی از خوانندگان را مخاطب قرار می‌دهد، می‌تواند الگویی در همکاری‌های گروهی و میان رشته‌ای برای محققان کشورمان محسوب گردد.

کشور ما ایران همواره و از گذشته‌های دور با مشکل کم آبی، بلای خانمان برانداز مدنیت، مواجه بوده است و پیشینیان دوراندیش ما به فراخور طبیعت راه‌کارهایی در بهره‌وری بهینه از منابع محدود آب در پیش می‌گرفتند، نمونه آن ساخت قنات‌هاست که در این کتاب نیز به آن اشاره شده است. متأسفانه به نظر می‌رسد نسل کنونی، سرخوش از بهره‌وری‌های تکنولوژیک، این محدودیت را فراموش کرده و در حال نابودی سرمایه حیاتی نسل‌های آینده با نیروی حفر چاه‌های عمیق، سدسازی‌های لجام گسیخته و بدتر از همه الگوی مصرف اسراف‌گرایانه است؛ به نحوی که فجایع زیست‌محیطی امروز کشورمان همچون خشکی دریاچه ارومیه و تالاب‌ها و دریاچه‌های کوچک و بزرگ و ریزگردهای ناشی از این خشکسالی‌ها زنگ خطری برای همگان است.

کتاب پیش‌رو با دیدگاه معرفی شیوه‌های استحصال بهینه و همگام با طبیعت نوشته شده و تمدن‌های باستانی فراوانی همچون بین‌النهرین، یونان، مصر، روم، امریکای جنوبی و غیره را دربر می‌گیرد. نکته جالب آن موضوع ایران است که هم در فصل نخست کتاب (مبحث قنات) و هم در فصل مربوط به تمدن هخامنشی معرفی شده است. علاوه بر آن پژوهشی با موضوع مدیریت آبهای سطحی در شهر باستانی چغازنبیل (خوزستان) در ترجمه کتاب به فصول آن افزوده شده است (فصل ۱۲) به این امید که کتاب برای خواننده فارسی زبان مفیدتر گردد.

خواندن این کتاب، علاوه بر مفید بودن برای پژوهشگران در حوزه باستان‌شناسی و مهندسی می‌تواند برای مخاطبانی که به بحث‌های زیست‌محیطی، حفاظت معماری و تاریخ علاقمند هستند مفید باشد.
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook