اعلام نتایج و نمایش آثار مسابقه طراحی داخلی و محوطه ورودی مسجد دانشگاه تربیت مدرس

اختصاصی معمارنیوز- بنا بر اعلام دبیرخانه “مسابقه طراحی معماری داخلی و محوطه ورودی مسجد دانشگاه تربیت مدرس”؛ نتایج مسابقه در قالب بیانیه‌ ای به شرح زیر اعلام گردید:

بیانیه دبیرخانه مسابقه:
مسابقه طراحی معماری داخلی و محوطه ورودی مسجد دانشگاه تربیت مدرس، با هدف بهره‌گیری از تجارب حرفه‌ای و ایده‌های نو در سامان دهی مسجد دانشگاه انجام شد. انجمن علمی دانشجویی معمار دانشگاه تربیت مدرس به عنوان برگزار کننده و جناب آقای دکتر محمدرضا بمانیان به عنوان دبیر علمی مسابقه مسابقه انتخاب شده و مسئولیت حمایت از مسابقه بر عهده دفتر فنی و عمرانی دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری قرار گرفت.

فراخوان مسابقه بیست و هشتم ماه ۱۳۹۵ منتشر و مسابقه به صورت رسمی از تاریخ ۱ مهر ماه ۱۳۹۵ آغاز و بعد از دو دوره تمدید در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۵، با حضور شرکت‌کننده ها به صورت انفرادی و گروهی در قالب شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در مسابقه ثبت نام کردند. آثار دریافتی پس از بررسی کمیته فنی به هیأت داوران تحویل داده شد. آثار دریافتی در روز یکشنبه مورخ ۲۱ آذر ماه با حضور اعضای هیأت داوری مسابقه متشکل از  اساتید گرامی جناب آقای دکتر محمدرضا بمانیان، جناب آقای دکتر محمدرضا پورجعفر، جناب آقای دکتر مجتبی انصاری، جناب آقای دکتر داراب دیبا، جناب آقای دکتر محمدجواد مهدوی نژاد، جناب آقای مهندس عبدالحمید نقره کار، جناب آقای مهندس علی انصاری و همچنین حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علی فلاح رفیع مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در محل سالن شورای دانشکده هنر و معماری داوری شدند. هیات داوران پس از بررسی آثار و ملاحظه مکرر آثار و با توجه به اهمیت مسجد دانشگاه تربیت مدرس و عدم تطابق کامل هر یک از آثار با معیارهای ساخت مسجد در معماری اسلامی ایرانی ۴ اثر را  شایسته تقدیر دانسته و تصمیم نهایی بر آن شد تا برگزار کننده برای ارج نهادن به تلاش‌های شرکت‌کنندگان، کل مجموع جایزه مسابقه را میان ۴ اثر برگزیده تقسیم کند. مشخصات برگزیدگان پیوست این بیانیه منتشر می‌شود.

در خاتمه اساتید محترم صحبت های تکمیلی به شرح زیر پیرامون طراحی مسجد بیان فرمودند:
۱.    فضای جلویی بخش الحاقی مسجد با سقفی باز و بسته شونده و سبک و متناسب با فضا طراحی گردد.
۲.    با توجه به کاهش فضای نیمه باز پس از اضافه شدن فضای الحاقی، با یک¬سری از طاق¬هایی که رویکردی فناورانه، جدید و سبک داشته باشند فضای مسجد با رواقی دورگرد که به مقبره شهدا برسد و سازه آن مجموعه را در آن ادغام نماید، گسترش یابد.
۳.    استفاده از تزئینات و رسمی بندی و گچ بری های بسیار ساده، هماهنگ و تک رنگ سفید و توجه به مقیاس بصری در طراحی
۴.    پله دسترسی به سرویس آقایان و بسیج غیر قابل استفاده است و باید دوباره طراحی و ساخت گردد.
۵.    ورودی سالن اجتماعات زیرزمین مسجد از سمت جنوبی، بازطراحی شود
۶.    توجه به عملکرد های داخلی و استفاده های گوناگون افراد از فضای مسجد همچون: مراسم های نماز، نیایش و اعتکاف، فضاهایی به منظور مطالعه، ملاقات افراد، استراحت افراد، مباحثه علمی، جشن های دانشجویی و… به صورت مشخص، متمایز و تعریف شده.
۷.    قفسه بندی مناسب داخلی به جهت کتب و…
۸.    کفسازی ها و کف پوش ها که هم سادگی و آرامش فضایی را القا کند و در عین حال عملکرد مناسب داشته باشد (به طور مثال سنگ گرانیت ساب خورده بیرونی در مواقع بارانی بسیار لغزنده است).
۹.    بازطراحی محل کفش کن
۱۰.    بازطراحی حوض مسجد

براساس نظر نهایی داوران محترم، چهار اثر از کل آثار برگزیده به شرح زیر و شامل کد مسابقه TXBO15CRJT و ۴GWV3NODUT و D80XU5QQEU و YQ5MC87P58 قابل تقدیر شناخته شد

از نگاه دبیرخانه مسابقه به عنوان مجری اصلی برنامه، هدف کلی کار عبارت بود از گسترش و ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی در کنار توجه به عملکردهای اصلی مسجد و همچنین باز طراحی مولفه‎ها و معیارهای مسجد ایرانی همگام با آخرین فناوری‎های نوین در معماری مسجد، هدف اصلی پروژه حاضر می‎باشد.
معصومه امینی
دبیر اجرایی مسابقه
اول دی ماه ۱۳۹۵

گزارش تصویری داوری:

 

نفرات شایسته تقدیر:

– رعنا امیری، حمیراعسگری، یاسر رحمانیان، فرزانه آزادی، جواد احمدی

 

– تیم دفتر محمد علی آبادی و همکاران

 

– فهیمه گل باغ مهیاری، فرانک ایل بیگی پور، فاطمه حاج علی، زینب فهد

 

– الھام پدرامی، مژگان رسولی، امین مقصودی

 

ســـایر آثـــار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمار نیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه طراحی معماری داخلی و محوطه ورودی مسجد دانشگاه تربیت مدرس

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook