اعلام نتایج غیر شفاف مسابقه استانی طراحی معماری پیرامون کاروانسرای مشیرالملک، بوشهر

اختصاصی، تحریریه معمارنیوز- این روزها با روش جدیدی در اعلام غیر شفاف نتایج، از سوی برخی از برگزارکنندگان مسابقات معماری و شهرسازی داخلی مواجه هستیم. اعلام نفرات تقدیر شده ویژه به جای نفرات برتر؛ شاید به جهت عدم اعطای جوایز…

در متن اطلاعیه نتایج در سایت شهرداری برازجان آمده است: ” با توجه به اهمیت کاروانسرای مشیرالملک به عنوان هویت شهر برازجان و نشانه ی شهری بودن آن ، بافت تاریخی محیطی ، رفتارهای اجتماعی محیطی و حس تعلق ویژه ای که مردم شهر به این مکان دارند ، به صورت کلی توجه به بستر موضوع چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ اجتماعی ، هیچکدام از طرح ها ارائه شده ، قابل تائید و رتبه نمی باشند ، لذا باید طرح ها به صورت دقیق تر تبیین شوند.”

حال که برگزارکننده از اهمیت موضوع فراخوان شده به درستی آگاه است، چگونه میشود که با قراردادن عدم تناسب میان جوایز ناچیز و موارد خواسته شده، انتظار دستیابی به آثاری فاخر و ارزشمند را دارد. عدم دستیابی به آثار قابل توجه را ابتدا باید در فراخوان غیرحرفه ای و ناکارآمد منتشر شده شان جستجو نمایند. حال آنکه عدم دستیابی به آثار مدنظرشان، مسئولیت آنها در پرداخت جوایز مشخص شده نفرات برتر طبق فراخوان را نفی نمیکند.

مطابق آیین نامه برگزارکننده موظف است، جوایز را مطابق فراخوان به رتبه های برتر پرداخت نماید و اطلاق عنوان “قابل تقدیر ویژه” و از طرفی درج جملات “هیچکدام از طرح ها ارائه شده، قابل تائید و رتبه نمی باشند” و “جوایز نفرات اول تا سوم به زودی طی مراسمی اهدا خواهد شد“… از سوی برگزار کننده نادرست، دو پهلو و غیرشفاف است؛ ای کاش برگزار کننده با تهیه فراخوانی حرفه ای و دبیرخانه ای منسجم تر، مسابقه ای در شأن شهرداری برازجان برگزار می نمود، که در اینصورت با استقبال معماران و شهرسازان روبرو می گردید.

در این خصوص در بند ۳ـ۱۷٫ آئین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی آمده است:
داور یا هیئت داوری نمی‌تواند هیچ شرکت‌کننده‌ای را شایسته احراز مقام اول نداند؛ اما می‌تواند عیوب محصول برنده اول را اعلام کند، و وی را شایسته واگذاری ادامه کار نداند.

در ادامه اطلاعیه دبیرخانه مسابقه در خصوص اعلام نتایج، عیناً آورده می شود:

بنا بر اطلاع دبیرخانه “مسابقه معماری طراحی محدوده ی پیرامون کاروانسرای مشیرالملک” نتایج داوری به شرح زیر اعلام میگردد: نظر هیئت داوران مسابقه طراحی محدوده کاروانسرای مشیرالملک: با توجه به اهمیت کاروانسرای مشیرالملک به عنوان هویت شهر برازجان و نشانه ی شهری بودن آن، بافت تاریخی محیطی، رفتارهای اجتماعی محیطی و حس تعلق ویژه ای که مردم شهر به این مکان دارند، به صورت کلی توجه به بستر موضوع چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ اجتماعی، هیچکدام از طرح ها ارائه شده، قابل تأیید و رتبه نمی باشند، لذا باید طرح ها به صورت دقیق تر تبیین شوند. لیکن با توجه به حضور شرکت کنندگان، که زحمات زیادی در زمینه ی طراحی این مسابقه کشیده اند، ۳ طرح از بین طرح های ارائه شده به دبیرخانه مسابقه که مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گرفته اند، توسط هیئت داوران مسابقه قابل تقدیر ویژه شناخته شده اند.

نفرات برتر:
تقدیر شده اول: کد ۳۸۵۷۰۲۱۱۱۹۶۶۲/ بهروز اسکندری/ اصفهان
تقدیر شده دوم بصورت مشترک به:
کد ۱۱۳۳۶۴۶۶۳۳۳۷۲/ فضل اله رزمجو/ وحدتیه
کد ۹۶۴۱۱۹۲۰۴۹۱۱۱۲ / آرمینا انصاری مجرد – رضوان صنعتگر – سودابه زارعی/ برازجان

جوایز نفرات اول تا سوم به زودی طی مراسمی اهدا خواهد شد.

 

نمایش آثار برتر:

طرح تقدیر شده اول: بهروز اسکندری

 

طرح تقدیر شده دوم: (دو طرح به صورت مشترک)
فضل اله رزمجو
– آرمینا انصاری مجرد، رضوان صنعتگر، سودابه زارعی

 

سایر آثار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمار نیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.
شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه استانی طراحی معماری پیرامون کاروانسرای مشیرالملک – بوشهر

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۲ نظر on “اعلام نتایج غیر شفاف مسابقه استانی طراحی معماری پیرامون کاروانسرای مشیرالملک، بوشهر”

  • negar wrote on ۱۷ اسفند, ۱۳۹۵, ۱۱:۰۳

    الان باید دید جامعه معماران در پی این قانون شکنی های پی در پی چه عکس العملی نشان میدهند و در صورت سکوت چه بسا تمامی مسابقات معماری به همین منوال برگزار گردد و حتی در آینده ای نه چندان دور دادن جوایز اول . دوم و سوم باعث تعجب همگان گردد!!! چه چیزی از این بهتر برای کارفرما که با دادن فراخوان بدون هیچ هزینه ای چندین طرح و ایده بدست بیاورد و حتی طلبکار هم باشد برای طرح های ضعیف!!!!

  • حمید کوهی wrote on ۱۸ اسفند, ۱۳۹۵, ۱۰:۴۴

    با این جوایزی که در نظر گرفته بودن انتظار کار بهتر از اینو داشتن ؟

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook