اعلام نتایج و نمایش آثار برتر «جشنواره طراحی ایرانی؛ طراحی مبلمان خانگی واداری»

اختصاصی، تحریریه معمارنیوز- به گزارش خبرنگار معمارنیوز، شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته، امسال اقدام به برگزاری اولین دوره از “جشنواره طراحی ایرانی؛ فراخوان طراحی مبلمان خانگی و اداری” نمود و اختتامیه جشنواره مذبور در تاریخ یکشنبه ۲۱ دی برگزار و اسامی رتبه های برگزیده اعلام گردیدند. اما برغم اهداف اعلام شده توسط برگزارکننده در فراخوان جشنواره مبنی بر “ایجاد انگیزه در بین طراحان کشور برای معرفی طرح های اجرایی قابل تولید” شاهد «عدم اعلام سه رتبه برگزیده اول» در روز اختتامیه بوده که قاعدتا این اقدام برخلاف اهداف تاکید شده در فراخوان و اطلاعیه های برگزار کننده است.

طبعاً انتظار می رفت؛ دبیرخانه جشنواره و شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته که در روز اختتامبه نیز موکدا صحبت ازحمایت طراحان جوان کشور می کند، تخصصی و حرفه ای عمل می نمود؛ و در گام نخست و اولین دوره، این جشنواره را به سرانجام بهتری ختم می نمود.
تحریریه معمارنیوز

 

• بیانیه هیأت داوران اولین جشنواره طراحی ایرانی:
امروز در ایران اسلامی، از بلندی دماوند تا خلیج فارس و از کوه های زاگرس تا دریاچه هامون، نظاره گر آینده ای روشن هستیم و برای همه درود می فرستیم.
کنفرانس دکو در طول دهه گذشته، از یک همایش صنفی و صنعتی تبدیل به گردهمایی فرهیختگان ملی و بین المللی شده که در جستجوی فردایی پرافتخار برای صنعت کشور قدم برمی دارند.

با پیشنهاد مناسب مهندس انصاری ریاست محترم شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته در خصوص توجه به اسلامی بودن، ایرانی بودن و مدرن و به روز بودن طرحها، که خط مشی بود برای کمیته علمی در جهت ایجاد جشنواره اکنون، زمان تحول و شکوفایی هنر ، صنعت مبلمان و دکوراسیون رسیده است. امروزه نیازمند استعدادهای جدید هستیم، تا به وسیله مطالعه و تحلیل تاریخ و تمدن چندهزار ساله سرزمین مادری به خلق طرح های نوین بپردازیم و پیوند بین میراث و زندگی مدرن را برقرار نماییم.

نوعی زیبا شناسی جدید که نشان دهنده عمق آثار هنری و فلسفی، همراه با درک نیازهای زندگی مردم و بازارهای بین المللی باشد.
تفکری که از میراث نیاکان پاک این سرزمین برآمده و با ترکیب ایده های طراحان جوان تبدیل به آثاری ارزشمند برای جهانیان شود.
ایده هایی که بتواند حامل پیام ” طراحی ایرانی” و خصوصیات ویژه چنین مفهومی باشد.
نگاهی به بازارهای جهانی نشان می دهد نوآوری و اصالت جزو با ارزشمندترین سرمایه های تولید هر کشوری است که در کنار کارایی مناسب و زیبا شناسی منحصر به فرد، می تواند به صادرات و رشد اقتصادی و در نتیجه رونق صنعتی و کارافرینی کمک نماید.

به همین منظور تصمیم گرفته شده، کنفرانس دهم دکو نقطه آغازین این حرکت باشد و “جشنواره طراحی ایرانی” طلوعی است از همین تفکر و قدمی است در راستای تمامی اهداف عالی برنامه ریزان، مدیران و اعضای اتاق فکر شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته.

هدف جشنواره تنها یک مسابقه در حد برد و باخت نیست، بلکه کشف استعدادهای جدید است تا با حمایت های مادی و معنوی، طرح ها، به کمال و اجراء رسیده، تا جایگاه خود را در زندگی عامه مردم بیابد.
“طرحهای ایرانی” بازتاب ارزشهای فرهنگی و هنر و تمدن ایران است. از مکتبهای نقاشی و خوشنویسی گرفته تا شعر و ادبیات و داستان سرایی، از نقوش اعجاب انگیز فرش و گلیم تا معماری و صنایع دستی زیبا و کارآمد.
مفهوم طراحی ایرانی، حفظ اصالت در مسیر سنت طراحی ایرانی است و در جستجوی یافتن طرحهایی است که متناسب با سلیقه و نیازهای مختلف زندگی، همگام با مضامین زیبایی شناسی، قادر باشد بازارهای جدید را به دست آورد که علاوه بر ارتقاء کیفیت طراحی، تولیدات داخلی به توسعه صادرات کمک نماید.

بازبینی طرحهای منتخب، علیرغم کاستیهای ممکن، نشان از ایده های خلاق و کاربردهای نوآورانه دارد و بستری فراهم می سازد برای رشد و توسعه طراحی ایرانی در سال های آینده.
امید است طرحهای برگزیده این جشنواره مورد توجه صاحبان صنایع قرار گیرد و در چرخه تولید شکوفا شود.

با چنین تلقی مسئولیت این شورا نسبت به حفظ حق مالکیت معنوی طراحان محترم، برای انتقال به عرصه صنعت دو چندان خواهد شد.
گروه داوری و اتاق فکر شورای ملی مبلمان، یکصد طرح منتخب را از بین هزار و سیصد ایده مختلف برای چاپ کتاب این دوره برگزیده است که از بین آنها به بیست طرح منتخب جوایزی به رسم یادبود اهدا می شود.

 

  • نتایج جشنواره در مراسم اختتامیه به شرح زیر اعلام و هریک از برگزیدگان پس از قرارگیری در جایگاه، جوایز خود را دریافت نمودند:

نفرات برتر:
رتبه چهارم (مشترک) : حمید پاک سرشت، رضا سالیانه، محمد لیموچی
رتبه چهارم (مشترک) : حمید پاک سرشت، ایمان مقصودی، رضا سالیانه، محمد لیموچی، حسین علیزاده
رتبه پنجم: فرهنگ ماهرانی
رتبه ششم : (دو طرح) از محمد لیموچی و پردیس کریمی
رتبه هفتم: سیما فروتن زاده
رتبه هشتم: ارسلان قدیمی
رتبه نهم: مصطفی آروند
رتبه دهم: پیام آقایی

۱۱ طرح تقدیر شده:
– اعظم اسکندری و علیرضا صداقت دوست
– حدیث رستمی، مهکامه قطب، علی غفوری، پوریا پوزش، شیرین صدری، امیر فتحی خسروشاهی
– آتوسا فرخ زاد و فربود پیوده
– مونا جعفری
– محمد رسولی نژاد
– محمد برومند
– شرکت تهران پلتفرم
– کامران متقی
– سارا طراوتی و جهانگیر حسین پور
– زهرا غیاثی و داوود عبدالهی
– میثم دهقانی

گزارش تصویری معمارنیوز از مراسم اختتامیه:

 

نمایش آثار برتر:

نفرات برتر:

 

تقدیرشده ها:

 

ســـایر آثـــار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: جشنواره طراحی ایرانی؛ فراخوان طراحی مبلمان خانگی و اداری

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۶ نظر on “اعلام نتایج و نمایش آثار برتر «جشنواره طراحی ایرانی؛ طراحی مبلمان خانگی واداری»”

  • مجتبی wrote on ۲۳ دی, ۱۳۹۶, ۱۹:۰۴

    متاسفانه هیچ کدوم از مواردی که در فراخوان ذکر شده بود رعایت نشد؛ مثل معرفی ۱۰ طرح برتر به صورت جداگانه در هر دو بخش اداری و خانگی و همینطور مشخص نبودن طرح های اول تا سوم …در واقع اگر تاخیر چند ماهه این اعلام نتایج رو هم در نظر نگیریم باز هم نمیشه ازش به عنوان یک مسابقه حتی نزدیک به استاندارد هم اسم برد… … مسئولین برگزاری این مسابقه که با هدف ایجاد انگیزه بین طراحان جوان تقریبا انگیزه های زیادی رو از بین بردن…

  • نگار wrote on ۲۳ دی, ۱۳۹۶, ۲۰:۳۷

    داوران یه طرح ارائه میدادن که میفهمیدیم چه چیزی در حد رتبه ۱ هست!!!!

  • شیرین wrote on ۲۵ دی, ۱۳۹۶, ۱۱:۰۶

    ممنون از تحریریه معمارنیوز بابت پیگیری هایی که انجام دادن..با چشم پوشی از همه داستان های پشت پرده این به اصطلاح مسابقه و بعد از دیدن کارهای برتر فقط می تونم بگم متاسفم که کارمون رو برای داوری دست اینها سپردیم

  • مسعود wrote on ۲۵ دی, ۱۳۹۶, ۱۱:۳۵

    بعد از پایمال شدن آیین نامه ی جامع مسابقات و …نیمی از جوایز، بدون عمل کردن به تعهدات فراخوان، در ۲مراسم به قول خودشان باشکوه، که فقط به شعارهای پرآب و رنگ درمورد اهمیت طراحی و ارزش طراح گذشت بار دیگر حال این روزهای جامعه و جامعه طراحی را خرابتر کردند..ایکاش بجای استفاده از مهمان های خارجی بعنوان عناصر دکوراتیو کمی هم از فرهنگ جوامع آنها می آموختند…فرهنگ رعایت حقوق اولیه…

  • افسوس wrote on ۳۰ دی, ۱۳۹۶, ۲۰:۳۹

    ای کاش عنوان مسابقه طراحی مبلمان با الهام از سازهای ایرانی بود لازم است یاداوری کنم ساز برای نواختن آهنگ است و نه نشستن. با تشکر فراوان از این همه خلاقیت و نبوغ

  • . wrote on ۶ تیر, ۱۳۹۷, ۲۳:۵۶

    باید بگم که واقعا متاسفم برای حال و روزهای جشنواره های مزخرف ایرانی ، این آثار ساده و نخ نما واقعا لایق تجلیل نبودند فقط حیف که آثارمون دست اینا افتاد و …. و معلوم نیست بعدا از روشون کپی کنن و ما شاهد فروششون در بازار باشیم واقعا حیف

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook