اعلام نتایج نهایی و نمایش آثار برتر مسابقه طراحی پاویون ایران در اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی

اختصاصی، معمارنیوز-  بنا بر اعلام برگزارکننده؛ نتایج نهایی مسابقه طراحی پاویون ایران در اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی، طی بیانیه ای به شرح زیر بیان گردید.

• بیانیه شماره ۲ (اعلام نتایج):
بیانیه هیأت داوران مسابقه غرفه ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی:
هیأت داوران تشکر خود را از شرکت کنندگان در مسابقه که با ارائه طرحهای خود شرکت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران را در برابر گستره ای از ایده ها قرار داد صمیمانه تشکر می کند. در عین حال هیأت داوران اذعان دارد که توان تخصصی معماری معاصر ایران فراتر از طرح های ارائه شده بوده و لازم است آسیب شناسی لازم برای رفع موانع بروز خلاقیت نهفته معماران صورت گیرد.

با دعوت شرکت نمایشگاه های بین المللی، جلسه داوری در روز شنبه ۹۸/۳/۱۱ و در طی ساعات ۹:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ انجام گردید. گروه فنی کارفرما طرح های واصله را در فاصله تحویل تا زمان برگزاری جلسه از نقطه نظر تطبیق با مقررات ارائه شده توسط اکسپو دوبی مورد بررسی قرار داده بود و طرح ها را فاقد مغایرت اساسی با مقررات لازمه تشخیص داده بود.

پس از بررسی طرح ها و مدارک ارسالی از جمله نقشه ها، تصاویر، ماکت، کلیپ ها و مدارک نوشتاری و در طی ۳ مرحله داوران نظر خود را به شرح زیر اعلام می نمایند:

۱. رتبه اول اختصاص می یابد به طرح ارائه شده توسط شرکت مشاور ره شهر.
طراح ارائه شده با ایجاد تعلیق در طبقه همکف و در نتیجه ایجاد نقش دعوت کنندگی برای ورود به غرفه، همچنین توجه به سازمان فضایی معماری ایرانی ایده ای درخور توجه را جلوه گر نموده و با طراحی سایه بانی مدرن بر روی حیاط مرکزی سعی در تلفیق این دو داشته است. بنظر می رسد فرم سایبان و تأکید بیشتر بر حس فضای تعلیق در طبقه همکف و همچنین توجه بیشتر بر پیام و شعار اکسپو ۲۰۲۰ برای رسیدن به طرح بهینه ضروری است.

۲. رتبه دوم اختصاص می یابد به طرح ارائه شده توسط مهندسین مشاور تغییر روند طرح (شیفت).
خلاقیت نمود یافته در طرح معماری به همراه راه حل های اقلیمی برای پاسخ به شرایط محل قرارگیری اکسپو با الهام از عناصر ایرانی و همچنین شعار انتخاب شده برای غرفه ایران مورد توجه هیأت داوران قرار گرفت.

۳. رتبه سوم اختصاص می یابد به طرح ارائه شده توسط مهندسین مشاور رنا دیزاین.
ایده پوسته خارجی و نمای آن که سعی در به چالش کشیدن مفهموم “شهر” و “پایداری” دارد قابل توجه است. سازمان فضایی معماری ایران و ایده دیواره سبز و تعدیل نمای ناشی از پوسته بیرونی و دیوار سبز از نکات مثبت طرح می باشد. در مقابل، سازه پوسته خارجی حرفی نو برای گفتن نداشته، ایجاد ارتباط بین طبقات از طریق راه پله ها و نقصان در پلان داخلی از نقاط ضعف طرح می باشد.

هیأت داوران لازم می داند ضمن تشکر از شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران که فرآیند مسابقه را برای انتخاب فرم معماری غرفه ایران انتخاب کرده یادآوری نماید طرح های برگزیده به عنوان ایده مطرح بوده و برای نمایندگی غرفه جمهوری اسلامی ایران می بایست تغییرات لازمه در معماری آنها بعمل آید.
(هیأت داوران به ترتیب حروف الفبا):
دکتر کاوه بذرافکن مهندس
سید محمد بهشتی
مهندس حسین شیخ زین الدین
دکتر مصطفی کیانی
دکتر محمود گلابچی
دکتر محمدزاده
دکتر حامد مظاهریان

• لیست شرکت های راه یافته به مرحله اول:
۱. مهندسین مشاور روند طرح
۲. شرکت رنا دیزاین
۳. شرکت آریا نور پرداز
۴. شرکت شقایق رامیاد
۵. مهندسین مشاور منظر بوم نقش پارسیان
۶. مهندسین مشاور معماری سفید
۷. مهندسان مشاور معماری مرمت و شهرسازی عمارت خورشید
۸. شرکت حاجی زاده و همکاران
۹. مهندسین مشاور سده
۱۰. مهندسین مشاور ساباط طرح آرا
۱۱. مهندسین مشاور صفامنش و همکاران
۱۲. مهندسین مشاور اثر
۱۳. شرکت مهندس مشاور مدیریت توسعه پایدار فضای میرا
۱۴. مهندسین مشاور ابنیه نو اندیش
۱۵. مهندسان مشاور حرکت سیال
۱۶. مهندسین مشاور آکران
۱۷. مهندسین مشاور پلیمر و دفتر معماری مقداد
۱۸. شرکت کارند آرک
۱۹. مهندسین مشاور راز آهنگ
۲۰. شرکت کنار ایده اوج طرح
۲۱. مهندسین مشاور معماری موج نو
۲۲. مهندسین مشاور سینام
۲۳. گروه معماری مام
۲۴. شرکت مهندسین مشاور ره شهر
۲۵. شرکت MEC ودیبا
۲۶. شرکت اسپیدایج خاورمیانه
۲۷. مهندسین مشاور ساختمان و صنعت ایران
۲۸. شرکت هنر مهندسی شهر و RMM
۲۹. شرکت شاخه تجربی معماری کلانشهر
۳۰. مهندسین مشاور فربوم شهر پارس

• لیست شرکت های راه یافته به مرحله دوم:
۱. مهندسین مشاور صفامنش و همکاران
۲. مهندسان مشاور شهرسازی عمارت خورشید
۳. ایده اوج طرح
۴. شرکت مهندسین مشاور اثر
۵. مهندسین مشاور ره شهر
۶. تغییر روند طرح
۷. رنا دیزاین
۸. مهندسین مشاور صنعت ساختمان ایران صنعت
۹. مهندسین مشاور منظربوم نقش پارسیان
۱۰. دیبا و MEC

• اعلام برنده نهایی:
با توجه به بیانیه هیأت داوران و بررسی های بعمل آمده از سوی ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران، طرح ارائه شده از سوی “شرکت مهندسین مشاور تغییر روند طرح” به عنوان طرح پاویون ایران در اکسپو دوبی در نظر گرفته شد.

* توضیحات طرح برنده نهایی پاویون ایران در اکسپو دوبی پس از نمایش آثار در انتهای خبر قابل مشاهده میباشد.

• نمایش آثار برتر:

نفــرات برتــر:

رتبه اول: طرح ارائه شده توسط شرکت مشاور ره شهر
* لینک مشاهده فیلم معرفی طرح رتبه اول

 

رتبه دوم: طرح ارائه شده توسط گروه طراحی شیفت (مهندسین مشاور تغییر روند طرح) “برنده نهایی”
* لینک مشاهده فیلم معرفی طرح رتبه دوم؛ برنده نهایی

 

رتبه سوم: طرح ارائه شده توسط مهندسین مشاور رنا دیزاین

 

• توضیحات طرح برنده نهایی پاویون ایران در اکسپو دوبی:
گروه طراحی شیفت (مهندسین مشاور تغییر روند طرح)

آفرینش آینده: اتّصال اذهان، تمِ پیشنهادی برای اکسپویِ ۲۰۲۰ دوبی است. شاید که فرهنگ رواییِ غنیِ ایران بتواند دریچه ای برای مشارکت ایرانیان در آفرینش آینده باشد. نگاهِ به آینده به عنوان امری غیر قطعی و با وضوح پایین، که هر سناریویی در آن ممکن است، امکان مواجهه یِ امیدوارانه با اکنون و چشم انداز آتی را برای ایرانیان به وجود آورده است.

عدم قطعیت و وضوحِ پایین امر آتی ، استراتژیِ بقا یِ ایرانیان است.. به تعبیری تمدن ایرانی “تمدّنی مقاومتی” است. در “فرهنگِ مقاومتی” یا “پارتیزانیِ” ، روابطِ بین الاذهانی و همدلی ما بین آحادِ مختلف دارای نقش محوری است.. این همدلی، اتّصال اذهان، و تبادل ذهنیّت ها، دوباره ما را به دوگانه یِ تم پیشنهادی اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی، آفرینش آینده:اتّصال اذهان، باز می گرداند.

در بازخوانیِ تم پیشنهادی، دوگانه یِ “نگاهِ غیر قطعی به آینده ای سرشار از پتانسیل ها” ، در صاحتِ استراتژی بقایِ ایرانیان، و “تجلیل از مفهومِ همدلی” به عنوان شعارِ پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی پیشنهاد می گردد.

در این استراتژی و فرهنگ تاب آوری، روایت و خیال نقش به سزایی دارد و “شهرزاد”، روایت کننده ی قصه ها است. شهرزاد به بهانه ی روایت، سیاست را مشمول زمان می کند، و بدین ترتیب، خشونت را به تعویق می اندازد. شهرزاد اولین تدوین گر تاریخ است که روایت گری را ابزاری برای اهلی کردن نااهلان قرار می دهد.

در این میان، استعاره ی شهرزاد، نشان از قدرت دیوان سالاری ایرانی در بسط صلح دارد: از خاندان برامکه، تا نظام الملک، تا عباس میرزا، تا میرزا تقی خان امیرکبیر، تا میرزا محمّد خان مصدّق السلطنه، و تا به امروز، دیوان سالاری ایرانی تناسبات فرهنگ ایرانی را به اشتراک‌گذارده و نا اهلان را به روایتی، “اهلی” می کند.

عمارت شهرزاد نیز به لحاظ محتوایی، تدوین گر مجموعه ای از قصه های موازی و محتمل از ایران معاصر است. ایرانی که شاخصه های بارز آن، جغرافیا و اقوام متنوع، تاریخ کهن و جمعیت جوان، هنر های کاربردی، معماری، فرهنگ عامه و سبک زندگی ایرانی، خط و زبان فارسی، فرهنگ مبتنی بر روایتگری و خیال انگیزی، و نهایتا، تاریخ معاصر آن است. هر یک از این شاخصه ها به صورت محتوا در یکی از پاکت های عملکردی-کالبدی جانمایی شده است.

پاویون ایران در سه لایه یِ کالبدِ فیزیکی، سناریویِ فعالیتی ، و زیر ساختِ دیجیتال پیشنهاد می گردد.

لایه ی کالبدِ فیزیکی شامل مجموعه ای از پاکت های فضایی است که نیمی از آنها در دوبی و نیمه دیگر آن در ایران بنا می شوند.

سناریویِ فعالیتی مشتمل بر مجموعه ای از فعالیت هایِ متغیر و ثابت در طول زمان است که در دوبی و ایران میزبانی می شوند و در نیمه دیگر از طریق رسانه ی دیجیتال قابل دسترسی و تعامل خواهند بود. و به همین واسطه، کاربرانِ دو نیمه یِ فضایی در دوبی و ایران امکان تعامل زنده با یکدیگر را خواهند داشت. بدین ترتیب، نیمه ی ایران به صورت دیجیتالی به نیمه ی دوبی، و نیمه ی دوبی به نیمه ی ایران گسترش می یابد.

زیر ساختِ دیجیتال شامل یک تار نما یا وب سایتِ اختصاصی برای پاویون ایران، یک حساب کاربریِ اختصاصی در شبکه یِ اجتماعی اینستاگرام برای پاویون ایران، و همچنین، زیرساختِ سمعی-بصریِ هم زمان و دو جانبه مابین مجموعه ای از مکان ها در دوبی و ایران می باشد.

نیمه یِ ایرانِ اکسپو، مجموعه ای از پاکت های فضایی پخش شده در سطح کشور هستند.

این پاکت های فضایی، در طولِ زمانِ اکسپو، بر مبنایِ برنامه ای مشخص، از شهری به شهری دیگر سفر کرده و برای شهروندانِ ایرانی امکان دسترسی به بخشی از تجربه یِ اکسپو در دوبی را فراهم می آورند.

اطلاعاتِ مرتبط با برنامه یِ سفر و فعالیت هایِ میزبانی شده در نیمه یِ ایرانِ پاویون، از طریق وبسایت اختصاصی پاویون ایران در دسترس مخاطبین اکسپو در ایران قرار می گیرد. و شامل اطلاعات رسمی ارایه شده از طرف مدیریت اکسپو و بازخورد بازدیدکنندگانِ دو نیمه، و تجربه ی هرکدام از طریقِ هشتگ در اینستاگرام می باشد.

نیمه یِ دوبی نه به صورت یک بنای خود-بسنده، بلکه به صورت یک میدانِ متشکل از مجموعه ای از پاکت هایِ فضایی، با مرز های غیر قطعی و قابل مذاکره طراحی شده است. و با پوسته ای متخلخل از پرده هایی از مهره هایِ سفالی، در بر گرفته شده است.

در پایان اکسپو، نیمه مستقر در دوبی به ایران بازگردانده می شوند تا در تجمیع با نیمه ی ایرانی خود، تبدیل به فضایی فرهنگی در یکی از شهر های ایران شوند و پوسته یِ متخلخل از مهره های سفالی ، به عنوان شبحی از آنچه گذشت، در محوطه ی اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی به عنوان هدیه و میراثی از پاویون ایران در اکسپو باقی می ماند .

حال محتوای پیشنهادی برای پاویون ایران یا همان عمارت شهرزاد، در راستای ارایه ی تصویری درست از وجوه مختلف ایران معاصر به شرح ذیل پیشنهاد می گردد:

گالریِ هنری متمرکز بر “روایتگری و خیال در فرهنگ ایرانی”با نمایشگاهی گروهی از مینیاتورِ معاصرِ ایرانی، که در هر دو نیمه ی ایران و دوبی در طول اکسپو بر قرار بوده و به واسطه یِ رابطه یِ زنده یِ دیجیتالیِ ما بین این دو نیمه، امکان گفتگویِ بازدیدکنندگان در باره یِ آثارِ به نمایش گذارده شده را فراهم می کند.

فضای گالری نیمه باز متمرکز بر “خط و زبان ایرانی” میزبان چیدمان هنری مشتمل بر صوت و تصویر و اشیای سه بعدی و فیزیکی و مجسمه های خطی خواهد بود.

فضایِ تماشاخانه در هر دو نیمه یِ ایران و دوبی به سبکِ شهر فرنگ هایِ تهرانِ قدیم برقرار است و در هر نیمه، شاملِ مجموعه ای از پایانه های صوتی-تصویری است.. نیمه یِ ایران، تصاویر زنده ی از دوربین های مستقر در سایت اکسپو از پاویون هایِ سایر کشور ها را به نمایش می گذارد. و نیمه یِ دوبی، تصاویر زنده از مقاصد توریستیِ شهرهای ایران را به نمایش می گذارد.

قهوه خانه یِ سنتی از مراجعان با چای و دمنوش ایرانی پذیرایی می کند و مخاطبین در این مجموعه با بخشی از فرهنگ چاشتیِ ایران آشنا می شوند. محتوای این بخش متمرکز بر “تاریخ کهن و جمعیت جوان ایران” است که به صورت مجموعه ای از نمایه های داده محور دینامیک از اطلاعات جمعیتی و تاریخی ارایه شده توسط هنر گرافیک به نمایش درآمده است.

در شربت خانه ی سنتی از مراجعان با شربت های سنّتیِ ایرانی پذیرایی می شود و مخاطبین با بخشی از فرهنگ چاشتیِ ایران آشنا می شوند. محتوا متمرکز بر “فرهنگ عامّه و سبک زندگی ایرانیان در عصر حاضر” در این بخش به صورت مجموعه‌ای از عکس های پرتره از صورت اقشار مختلف ایرانی در مقیاس بزرگ و با جزییات حداکثری خواهد بود.

در رستوران سنتی، مخاطبین در حین صرف غذاهای سنّتیِ ایرانی با بخشی از فرهنگ چاشتیِ ایران آشنا می‌شوند، در این بخش با تاکید بر ” جغرافیا و اقوام متنوع ایران ” مجموعه ای از عکس های مختلف از اقوام ایرانی و موزاییک اقلیمی در جغرافیای ایران به نمایش گزارده میشود

فضای نمایش و رویداد، رویداد هایِ هنریِ مختلف از جمله موسیقی و تاتر را میزبانی خواهد کرد. هنرمندان در نیمه ای بر روی صحنه می روند و در نیمه یِ دیگر از طریق واقعیت مجازی مخاطبان رویداد را به صورتِ زنده دنبال خواهند کرد. و با آدابِ هنرمندان و هنردوستانِ ایرانی آشنا می شوند.. چیدمان این بخش با تمرکز بر “هنر های کاربردی ایرانی” یک دستگاه شَعربافی است و موسیقیِ معاصر ایرانی بر مبنای ریتم صدای دستگاه در این فضا اجرا خواهد شد تا مخاطبین همواره در ارتباط با موسیقی ایرانی قرار بگیرند. همچنین درطول مدت اکسپو تاتر های کوتاه به سبک شبیه خوانی از قصه های ملل مختلف در این فضا بر روی صحنه می رود.

فضای تعاملات اجتماعی در طول اکسپو، بستری توامان از لایه ها یِ فیزیکی و دیجیتال برای گفتگوهایِ هم دلانه یِ مخاطبینِ اکسپو در ایران و دوبی را فراهم می کند. این بخش با تمرکز بر “تاریخ معاصر ایران”، صوت ، تصاویر و فیلم‌های آرشیوی و مستندات تاریخی ساخته شده توسط سینماگران ایرانی را به نمایش میگذارد

فروشگاه صنایع دستی مصادیقِ میراثِ محسوسِ ایرانی به فروش می رسد و مخاطبین در حین خرید با آدابِ تجارت و خرید در فرهنگِ ایرانی آشنا می شوند. محتوای این بخش متمرکز بر “معماری ایرانی” است که به صورت مجموعه ای از هولوگرام ها از مصادیق معماری ایرانی به نمایش گزارده می شود. و بازدید کنندگان امکان خرید کپی کوچک از این هولوگرام ها را خواهند داشت.

با توجه به اینکه هر بازدیدکننده انتخاب دارد که از کدام یک از فضاها بازدید نماید ، هر مخاطب در بازدید از پاویون ایران تجربه‌های مختلفی خواهد داشت و با بیش از ۱۰۰۰ مسیر محتمل برای بازدید از پاویون ایران مواجه خواهند بود. پس روایت هر بازدید کننده از ایران معاصر در انتهای تعاملش با پاویون ایران، روایتی متفاوت از دیگران خواهد بود و هر شخص بنا بر انتخاب هایش یکی از ۱۰۰۱ حکایت از روایت شهرزاد از ایران را خواهد شنید.

 

* “تمامی تصاویر آثار برتر” این مسابقه توسط تحریریه معمارنیوز، از رتبه های برتر، دریافت گردیده و در این صفحه منتشر شده است.
* ویدئوهای طرح های برتر متعاقباً در همین صفحه بروزرسانی خواهد شد.

لینک مرتبط: فراخوان ارزیابی کیفی “انتخاب مشاور به منظور حضور در مسابقه طراحی پاویون ایران در اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی”

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook