اعلام نتایج مسابقه طراحی معماری موکب

برخلاف جوایز اعلامی در فراخوان مسابقه، و بنابر اعلام دبیرخانه مسابقه، به  ” ۳ گروه برگزیده” هر گروه ۱۵میلیون ریال و “۵ طرح قابل تقدیر” هر کدام ۲ میلیون ریال پرداخت گردید. از اینرو میزان مجموع جوایز از نود و پنج میلیون ریال به پنجاه و پنج میلیون ریال کاهش پیدا کرد!
تحریریه معمارنیوز

بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه طراحی معماری موکب؛ آئین اختتامیه مسابقه عصر روز گذشته سه‌شنبه ۲۸ آذرماه در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد و برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند.

در این برنامه پس از پخش فیلم مستند «معبر» در مورد سبک زندگی اربعین و مقایسه رفتاری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با زائرین راهپیمایی اربعین، مهندس تاجیک طراح پروژه موکب امام رضا(ع) در عراق توضیحاتی پیرامون طراحی این موکب ارائه کرد و گفت: این پروژه سال ۹۲ شروع شد. یکی از دوستان ما نیت کرده بود در مسیر پیاده روی اربعین خدمات رفاهی ایجاد کند. این کار به یک اقدام گروهی تبدیل شد و برنامه کلانی برای آن طراحی کردیم. قرار شد سایر زائرانی که در طول سال به زیارت می آیند نیز از خدمات این موکب بهره مند شوند. زمینی به ابعاد ۴۵۰ متر طول و ۵۰ متر عرض برای اسکان و خدمات دهی به ۲ هزار نفر پیش‌بینی شد که در این موکب از پذیرایی های ساده تا اقامت های چند روزه خدمات فرهنگی ورزشی و … در نظر گرفته شد.
وی گفت: استفاده از فرم های ایرانی در این موکب رعایت شد. همچنین به اقلیم و محیط منطقه و مصالح آجری با ترکیبی از کاشی‌های سرمه‌ای و فیروزه‌ای توجه کردیم.
همچنین این مسئله را رعایت کردیم که در حریم خیابان قرار نگیریم چون بیشتر موکب هایی که در این مسیر ساخته شده بودند ۹ متر تخلف داشته و وارد خیابان شده بودند.

در ادامه این برنامه دکتر حیدر جهانبخش از داوران این مسابقه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در انتخاب موکب‌ها برای ما مهم بود این بود که بیشتر موکب‌ها فلسفه وجودی‌شان، خودنمایی و جذب زائران بود. در حقیقت، آنها امکاناتی فراهم می‌کردند که افراد در آن مکان متوقف شوند اما اگر قرار باشد که در این مسیر، کسی خدمات بدهد می‌بایست اتفاق دیگری می افتاد و این توقف به منزله رفع خستگی باشد. بدین ترتیب باید این ویژگی را رعایت می‌کردند که حکم توقف دائم را نداشته باشند.
وی افزود: در طراحی ساختمان‌ها این موضوع مدنظر بود که افراد به اندازه یک یا دو ساعت استراحت بتوانند وارد ساختمان شوند. همچنین اگر کسی بخواهد از انرژی پاک استفاده کند و هزینه‌ها کم شود مد نظر قرار بدهیم. در برخی از موکب ها نیز از ترکیب نخل به عنوان نماد ویژه در مسیر پیاده روی استفاده کرده بودند.

در ادامه این برنامه مهندس علی فروزان‌فر مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و دبیر مسابقه معماری طراحی موکب نیز بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و گفت: داوران بر اساس معیارهای ذیل، آثار را انتخاب کردند: موکب منزلگاه در نظر گرفته شود. تفکیک شرعی آقایان و خانم‌ها در آن رعایت شده باشد. رعایت سلسله مراتب اسکان برای سه گروه مد نظر بود. کسانی که می‌خواستند مدت کوتاهی توقف کنند؛ کسانی که می خواستند به مدت چند ساعت در موکب اقامت داشته باشند و گروه آخر کسانی که در طول روز حرکت کرده و به استراحت شبانه نیاز داشتند و یا برعکس. در دسترس بودن آب، سرویس بهداشتی و محلی برای رفع خستگی معیارهای دیگر بود. استفاده از تکنولوژی و انرژی نو نیز مد نظر قرار گرفت. توجه به آثار هویت بخش، پرهیز از تجمل‌گرایی‌هایی بیهوده نیز یکی دیگر از معیارهای هیئت داوران بود.

فروزان فر درباره چرایی مسابقه طراحی موکب ادامه داد: انقلاب جهانی اربعین نیازمند این است که مجموعه هنرمندان در شاخه های مختلف عکس العمل های متفاوتی را نشان دهند. ما سلسله مراتب و سطوح مختلفی از موکب ها را در مسیر پیاده روی مشاهده می کنیم. از موکب هایی که به اندازه یک کانکس هستند تا خیلی بزرگتر.
وی گفت: قصد داریم که سالیانه این مسابقه را برگزار کنیم.

در ادامه این برنامه بعد از تقدیر از تاجیک طراح موکب امام رضا (ع)، از برندگان مسابقه نیز تقدیر شد.

پنج طرح قابل تقدیر و بدون اولویت متشکل از:
– امین لک
– فائزه احدی
– گروهی به سرپرستی احمد باغبانی (ابوالفضل خرم شاهی، سهیلا خانی)
– گروه معماری آرشام به سرپرستی سلما شفایی (فاطمه تقی پور، مائده هدایتی، سعید قلی زاده)
– گروه معماری سهش به سرپرستی دکتر علی طباطبایی (سیمین عسگری)
تندیس مسابقه، لوح تقدیر و ۲ میلیون ریال وجه نقد دریافت کردند.

همچنین ۳ گروه برگزیده این مسابقه نیز متشکل از:
– امین خاکسار
– گروهی به سرپرستی رضا نوری زاده (فریما اخوان فر، مهسا زندی و الهام مظفری)
– گروهی به سرپرستی فرناز پیکان پور (مرضیه سرمدی، نگین عرب شاهی، راضیه شکرانی)
افرادی بودند که تندیس مسابقه، لوح تقدیر و جایزه ۱۵ میلیون ریالی را دریافت کردند.

در انتهای این مراسم حاضرین از نمایشگاه آثار مسابقه بازدید کردند و ضمن صحبت های دکتر بهمن ادیب زاده، دیگر داور این مسابقه در مورد اربعین و موکب های اربعین، برگزیدگان نیز در مورد آثار خود توضیحاتی برای داوران و بازدیدکنندگان ارائه دادند.

گزارش تصویری داوری:

 

گزارش تصویری اختتامیه:

ســـایر آثـــار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: مراسم اختتامیه و اعلام نتایج «مسابقه معماری طراحی موکب»
لینک مرتبط: فراخوان مسابقه طراحی معماری موکب

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook