آبرو و اعتبار از کف رفته مسابقات معماری، نگاهی به مسابقه‌ طراحی میدان آسمان اول هفت باغ علوی

اختصاصی معمار نیوز- عادل مددی، کارشناس ارشد معماری-  چند سالی است که مسابقات معماری مورد بدبینی بسیار واقع شده‌اند. از گوشه و کنار گزارش‌ها و قصه‌های مختلفی از تخلف در این مسابقات، بدقولی مداوم برگزارکنندگان و بی‌سرانجام ماندن بسیاری از این مسابقات به گوش می‌رسد. به عنوان کسی که کار حرفه‌ای معماری می‌کند و مجال چندانی برای گوش سپردن به شایعات ندارد، من همیشه به صلاح دانسته‌ام که این زمزمه‌ها را نشنیده بگیرم و جهان‌بینی خود را بر این شنیده‌ها بنا نکنم.
اما حالا خودِ من و همکارانم در حال تجربه نمونه‌ای روشن از چنین رویه‌ای هستیم و این متن به این دلیل نوشته می‌شود که در ابتدا شاید بتوان مانع از ظلمی شد، که به چند گروه معماری شده است و در درجه دوم شاید بشود که آبرو و اعتبار از کف رفته مسابقات معماری را تا حدی زنده کرد.
تابستان سال گذشته (۱۳۹۲) مسابقه‌ای برای طراحی میدان ورودی شهر کرمان توسط شرکت مشاور فرازان و شرکت عمران علوی اعلام عمومی شد: ” مسابقه‌ای طراحی میدان هفت باغ علوی ” که در واقع اولین میدان از هفت میدانی است که بر سر راه کرمان تا ماهان قرار گرفته است. ما توسط یکی از دوستان عزیز کرمانی با پروژه آشنا شدیم که خودش به دلیل عِرق کرمانی میل زیادی به شرکت در مسابقه داشت و البته که طراحی آن از منظر موضوعات مرتبط با گردشگری، شهرسازی و معماری موضوعی به غایت جذاب بود. وجود یک شرکت مشاور به عنوان برگزارکننده، کرمانی بودن برگزارکنندگان و این واقعیت که در شهرهای کوچک امکان رخ دادن اتفاقات ناگوار رایج در مسابقات معماری کمتر است، باعث می‌شد که با اعتماد بیشتری وقت خود را برای این مسابقه بگذاریم. جوایز قابل توجه و داوران خوشنام مسابقه، ورود به آن را بیش از پیش توجیه می کرد (شرایط مسابقه هنوز هم در نشانی http://www.haftbagh-contest.com/index.php/2014-01-06-08-05-02 در دسترس است).

تحویل کارها طبق زمان بندی (که در نشانی http://www.haftbagh-contest.com/index.php/2014-01-05-05-13-33 در دسترس است) در ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ انجام شد و سخت‌گیری برگزارکنندگان در زمان تحویل کارها، این امید را در ما ایجاد کرد که به گام‌های بعدی زمان‌بندی هم همان طور سخت‌گیرانه وفادار بمانند. بنابراین اعلام نتایج و اهدای جوایز باید ۱۰ اسفند ۹۲ انجام می‌شد.
تصور این که، این اتفاق رخ داد، چندان سخت نیست! زمان با بی‌اعتنایی برگزار کنندگان سپری شد، سال نو تحویل شد و باز هم خبری نشد. تا بالاخره برگزارکنندگان قبول زحمت فرمودند و نتایج مسابقه را بدین ترتیب اعلام کردند که هیچ کاری شایسته رتبه اول، دوم و سوم شناخته نشد و بهترین کار رتبه چهارم را خواهد داشت. باقی گروه ها هم در صفی طولانی پشت سر رتبه چهارم قرار گرفتند. نتایج مسابقه در صفحه اصلی آن به نشانی http://www.haftbagh-contest.com در دسترس است.
طبق آیین‌نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۱۳۸۲ ابلاغ شده، بند ۳-۱۷، هیئت داوران اجازه ندارند که هیچ شرکت‌کننده‌ای را شایسته احراز مقام اول ندانند؛ جالب اینجاست که تدوین‌کنندگان آیین‌نامه به ذهنشان هم خطور نمی‌کرده که برگزارکنندگان یک مسابقه هیچ شرکت‌کننده‌ای را حائز مقام‌های اول تا سوم ندانند و در نتیجه، تمهیدی برای این وضعیت نیاندیشیده‌اند.

فارغ از این وضعیت عجیب، وعده داده شده که جوایز نیم‌بند در نظر گرفته شده، تا نیمه اول اردیبهشت ۱۳۹۳ توزیع شود. امروز که این متن نوشته می‌شود، ۲۵ اردیبهشت ۹۳ است و البته درست حدس زده‌اید که خبری از اهدای جوایز یا حتی تعیین تاریخ اهدای همان جوایز نیم‌بند هم نیست.
در شهرهای کوچک شاید کسب اعتبار دشوار باشد، اما از دست دادن آن کار چندان سختی نیست. با توجه به بی‌اعتنایی‌های مداوم برگزارکنندگان -یک شرکت مشاور نه چندان گمنام و یک شرکت عمرانی – به نظر می‌رسد گروه ‌های طراحی مسابقه آسمان اول با کسانی مواجهند که باکی ندارند از این که باغش در معامله‌ای نه چندان بزرگ، نام خود را به بدی بر سر زبان‌ها بیاندازند.

اما سؤال مهمی که در ذهن نقش می‌بندد این است که هیئت داوران نام‌آور این مسابقه به چه تمهیدی در این بدنامی شریک شده‌اند؟ چنان که در متن آیین‌نامه مسابقات معماری آمده، مسئول نتایج، هیئت داوران هستند و کارفرما حق اعمال تغییر در نظر آنان را ندارد. بیانیه نهایی این مسابقه هم دال بر آن است که هیئت داوران، خود، هیچ گروهی را شایسته نه فقط رتبه اول، که رتبه‌های اول تا سوم ندانسته‌اند و این، نه نظر کارفرما، که مستقیماً قانون‌شکنی خودِ هیئت داوران بوده است. آیا پذیرفتنی است که داوران سرشناس این مسابقه، آقایان منصور فلامکی، علی اکبر صارمی، فرهاد احمدی و محمد ایرانمنش همگی از آئین‌نامه مسابقات معماری و شهرسازی بی‌اطلاع بوده‌اند؟ و حتی اگر نظر خلاف قانون داوران پذیرفتنی باشد، مشخص نیست که برگزارکنندگان با چه توجیهی از اهدای جوایز خودداری می‌کنند؟
این مسابقات معماری، با همه مظالم آن پی در پی می‌آیند و می‌روند و هیچ مرجع مشخصی برای احقاق حق گروه‌های شرکت‌کننده عمدتاً جوان وجود ندارد. در بند چهارم آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت رسیدگی به اختلافات تعریف شده، اما بی‌خبری عمومی از وجود چنین هیئتی، خود نشان از ناکارآمدی آن دارد. همچنین اکراه گروه‌های حرفه‌ای و دانشجویی از درگیر شدن در سازوکارهای قضاییِ بسیار وقت‌گیر و بی‌نهایت دشوار، باعث می‌شود که این کارفرمایان و داوران به خود اجازه دهند که حقوقی را پایمال کنند و در آسایش به فعالیت خود ادامه دهند.
این متن با انگیزه دعوت از مسئولان برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار نوشته می‌شود. شکل‌گیری و فعالیت جدی هیئت رسیدگی به اختلافات و حضور نماینده‌ای بی‌طرف از سوی دستگاه‌های دولتی یا قضایی در روند داوری مسابقات (حداقل در مسابقات با اعلام عمومی) می‌تواند تا حدی مانع چنین وضعیتی باشد. و در صورتی که دسترسی به دستگاه های نظارت‌های نشدنی است، حداقل تلاش می‌تواند نوشتن و نشر در رسانه‌ها و تابانیدن نور بر چهره خاطیان باشد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۱۰ نظر on “آبرو و اعتبار از کف رفته مسابقات معماری، نگاهی به مسابقه‌ طراحی میدان آسمان اول هفت باغ علوی”

  • سميه wrote on ۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۷:۵۵

    با سلام 
    مطالب نوشته شده در بالا باعث شد برای اولین بار نظر بنویسم
    این موضوعی دردناک است و همین کارشکنی و نظارت کافی بر مسابقات با توجه به اینکه کار و مدارک بالایی نیز خواسته میشود باعث شده هیچوقت در اینگونه مسابقات شرکت نکنم
    و فقط در همایش ها جهت کسب امتیاز مقاله شرکت نمایم
    این واقعا بی انصافی است که اینطور داوری می نمایند و من مسایل پشت پرده این مسابقات را زیاد دیدم
    از مجموع طرح ها  و نظرات استفاده می کنند اما هیچکدام را برنده اعلام نمی کنند
    با تشکر 

  • سحر wrote on ۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۸:۳۶

    مسابقه میدان طلوع فجر مراغه هم چنین وضعیتی داشت (ما هم به اعتبار شهرستان بودن و … شرکت کردیم) و در کمال تعجب هیچ یک از آثار شایسته رتبه ۱ اعلام نگردید!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
    مسابقات معماری بیشتر انحصاری شده اند نام های آشنایی که در همه مسابقات جزو برندگان هستند! صد البته که ما تخصص برندگان را زیر سوال نمیبریم و غیره!

  • کیوان عمیدپور wrote on ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۹:۲۵

    از این دست برخوردها زیاده
    ما در مسابقه ای در اهواز شرکت کردیم و بعد ها از طریق دوستی متوجه شدیم جایزه را برده ایم
    تماس که گرفتیم گفتند بله! در مورد عدم اطلاع رسانی به تیم برنده هم هیچ توضیحی ندادند
    جایزه را هم گفتند فقط حضوری تحویل میدهیم!!!
    هیچی دیگه… منتظریم 

  • Behnam wrote on ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۱:۰۶

    بسیار جای تاسف است .این موضوع از شرکت ها ی به اصطلاح مشاور بعید نیست هستند شرکت هایی که دست به چنین کارهایی ناشایست میزنند ولی وقتی میبینیم استادان بقول شما نام آور !!!!! چنین تیشه به ریشه معماری و فرهنگ معماری کردن و مسابقات معماری{که بحق میتوان تنها راه بالندگی معماری ایران نامید}  میزنند حرفی برای گفتن نمیماند . نکته ی دیگری را هم اضافه کنم که نتیجه معماری اسفناک ایران امروز نیز نتیجه جانفشانی های همین استادان نام آور !!!! است که تمامی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور را تصرف کرده اند.

  • رضایی wrote on ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۱:۱۱

    با عرض تاسف .مسابقات بسیاری بدین طریق مورد بدنامی قرارگرفته اند.همچون مسابقه مجموعه فرهنگی رفاهی سازمان نظام مهندسی قزوین که آنجا نیز هیچ اثری حائز رتبه اول و دوم و سوم قرار نگرفت.جالب این است که برگزار کنندگان ملاک عملشان اگر از بین آثار ارسالی است چرا این اتفاق می افتد و اگر مقایسه با آثار معماران مطرح دنیاست که از آنها دعوت کنند.هم کار خوب میخواهند و هم کار مفت. متاسفانه در مسابقه دیگری نیز که بنده شرکت داشتم ملاک عملها کاملا فراموش شد و اثری به عنوان رتبه برتر شناخته شد که از طرف کثیر شرکت کنندگان بسیار کار ضعیفی بود و این سوال که آخر ملاک چیست؟
    امیدوارم برگزارکنندگان قدری بیشتر انسانیت و صداقت را ملاک عمل قراردهند.با آرزوی موفقیت برای جمیع معماران و طراحان خلاق ایرانی

  • حجار wrote on ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۲۰:۱۵

    متاسفانه بارز ترین کاربری مسابقات معماری استفاده از ایده و طرح معماران با مبلغ خیلی ناچیز هست، که اگر در بازار آزاد قرار باشد که به یک طرح پخته و کارا دست پیدا کنند باید چندین برابر مبلغ جایزه ی تعیین شده به یک شرکت طراح بپردازند و نکنته ی بعدی اینکه در بیشتر مسابقات نتیجه ای حاصل نمی شود و هیچ اثری از اجرا شدن طرح برتر نیست.

  • عباس wrote on ۱۰ خرداد, ۱۳۹۳, ۱۶:۵۹

    با سلام

    به نظر من برای اینکه مانع از اتفاق های مشابه شویم اینست که خودمان با هم یکی شویم. تمامی کسانیکه در مسابقه شرکت کردند بالاخص کسانیکه به آن ها جایزه تعلق گرفته می بایستی با نامه نگاری در مرحله اول و شکایت در مرحله دوم، بصورت جمعی حقشون را دریافت کنند تا جلوی اینجور کلاه برداری ها گرفته بشه. 

  • ali wrote on ۱۵ خرداد, ۱۳۹۳, ۱۶:۱۰

    بیشتر مسلبقات همین وضعیت رو دارن مثل مسابقه باغ موزه دفاع مقدس مازنداران که از سال بیش شروع شد و هنوز نتیجش اعلام نشده
    اهداف و روش برگزاری مسابقات معماری :
    ۱- برای اینکه برگزار کننده یک سابقه ای در این زمینه می خواد داشته باشه
    ۲- جایزه نفر اول رو بر می دارن میدن به دوتای دیگه
    ۳- بدست آوردن یک آرشیو موضوعی خوب
    ۴- کلا سر کاریه و میزنن زیر همه چیز و یک وصله هم می چسبنن که آثار دارای ارزش نیست(ایران۱۴۰۴)
    نکات مهم برای شرکت در یک مسابقه :
    -برای انتخاب مسابقه به اعتبار برگزار کننده توجه کنید
    – به هر قیمتی تن ندید (جایزه)
    -بدترین برگزار کننده مسابقات شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعش هستند
    -این اتفاق بیشتر درشهرستان ها می افته
    – به داوران مسابقه توجه کنید که متخصص باشن (کارمندان یک سازمان نباشن) معمولا مسابقاتی که داور معرفی نمیشه بدترن ( البته گاهی رابطه های یواشکی با معرفی داوران پدید می یاد خصوصا داوران معروف )
    و…

  • مونا wrote on ۲۶ تیر, ۱۳۹۳, ۱۳:۱۶

    پس کلا مث اینکه شرکت نکنیم سنگین تریم و به نظر بیشتر به پارتی داشتن مربوط میشه اینهم مانند خیلی چیزها! ولی واقعا حیفه اگه اینطور باشه چون خیلی از کارهایی که من از بچه ها دیدم واقعا خوب بودن نه ایده آل در حد کارهای خارجی ولی بازم حرف برای گفتن داشتن و میشد حداقل ازشون ایده گرفت ولی احتمالا به طرز بدی سرکوب شدند و …

  • ابراهیمی wrote on ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۵, ۱۴:۰۳

    به نام معمار هستی.
    تا با کفش های کسی راه نرفته اید در مورد آن شخص قضاوت نکنید…
    وقتی داورها طرحی را لایق مقامهای اول تا سوم نمیدانند قصور مشاور و کارفرما کجاست؟
    وقتی اهدای جوایز به عهده کارفرماست قصور مشاور کجاست؟

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook