گفتمان هنر و معماری با موضوع «هنر و مسئولیت های اجتماعی؛ با یاد دکتر محمدامین میرفندرسکی»

انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند:
دویست و نود و هفتمین گفتمان هنر و معماری

با موضوع:
هنر و مسئولیت های اجتماعی با یاد دکتر محمدامین میرفندرسکی (۱۳۸۸-۱۳۱۰)
همراه با نمایش فیلم

پنل گفتگو:
دکتر سیروس باور
مهندس ابراهیم حقیقی
دکتر جلال شباهنگی
دکتر قطب الدین صادقی
دکتر شاهین فرهت

دبیر پنل:
مهندس علیرضا قهاری

امروزه گسترش جوامع بشری و پیچیده شدن هر چه بیشتر روابط در قالب نقش های متعدد باعث شده است تا مسئولیت پذیری اجتماعی، به یک موضوع جامعه شناختی مهم تبدیل گردد. موضوعی که در حوزه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مدنی و زیست محیطی قابل توجه و بررسی است. مسئولیت پذیری اجتماعی بیانگر احساس و عملی است که افراد در چارچوب موقعیت و نقش های خود به طور آگاهانه و آزادانه نسبت به امور گوناگون اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و غیره از خود بروز می دهند. این مفهوم که به تعهد، وظیفه و تعلق افراد و گروه ها اشاره دارد، مسائل جوامع مدرن را نتیجه فردگرائی افراطی و کاهش اخلاق جمعی و اختلال در مسئولیت پذیری عنوان می کند. از این رو است که مشارکت جمعی، احساس تعلق، تعهد و مسئولیت پذیری اجتماعی در چالش با انواع مخرب فردگرائی قرار گرفته اند. معنای محوری مسئولیت های اجتماعی ناظر بر پایگاه اجتماعی فرد و مجموعه ای از روابط و پیوندهای میان افراد (که با توجه به نقش های خود با دیگری در کنش متقابل هستند)، می باشد. این هنجار و قواعد عمل که هم می توانند جنبه رسمی و هم جنبه غیر رسمی داشته باشند، مبنای کنش و مسئولیت پذیری اجتماعی افراد را فراهم می سازد. از این جهت انتظار می رود فرد به عنوان شهروند جامعه در تعاملات و برخوردها، غیر از منافع فردی به منافع جمعی نیز توجه نماید. یک شهروند به این امر واقف است که در یک جامعه تنها نیست و در کنار مجموعه ای از افراد با عنوان شهروندان مدنی زندگی می کند، پس پیگیری منافع فردی نمی تواند به قیمت نادیده انگاشتن منافع جمع و ارزش های جمعی حاصل شود. در بعد فرهنگی و هنر که معنابخش حیات اجتماعی و جهت دهند رفتار و اندیشه مردمان به شمار می رود. درک مسئولیت های اجتماعی از اهمیت بسزائی برخوردار است. در این “حوزه نرم” که در انحصار فرد خاصی نیست، هنرمند می تواند از یکسو برای دور ماندن جامعه از بی هنجاری و همبستگی مکانیکی (که مختص جوامع ماقبل مدرن بود) تلاش نماید و از سوی دیگر در همبستگی ارگانیکی و انسجام روابط آحاد جامعه بر اساس هنجارهائی که بر قراردادها حاکم است بکوشد. در این چالش هنرمند مسئولیت پذیری اجتماعی را به عنوان متغیری مهم در شکل دادن به نظم اجتماعی می داند و آن را برای جامعه ای که در آن فردگرائی و منافع شخصی بیش از هر زمان دیگری بر افراد حاکم شده است، لازم می شمرد و بکار می گیرد.
دویست و نود و هفتمین گفتمان هنر و معماری به مناسبت زادروز و با یاد دکتر محمدامین میرفندرسکی به بحث پیرامون هنرمند و مسئولیت اجتماعی اختصاص دارد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه ۷ آذر ماه ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

 

  • «زمانبندی هم‌اندیشی انجمن مفاخر معماری ایران در آذر ماه ۱۳۹۷» :
    – هنر و مسئولیتهای اجتماعی
    چهارشنبه ۷ آذر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – حدیث باغستان های سنتی
    چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷، ساعت ۱۵ الی ۱۷:۳۰
    – شهر، همیار، کودک
    چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – گفتمان سیصد
    چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

سایت مرتبط: www.ammi.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook