نشست «رونمائی کتاب معماران ایران (جلد دوم)»

انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند:
دویست و هشتاد و دومین گفتمان هنر و معماری

موضوع:
آئین رونمائی کتاب معماران ایران (جلد دوم)

سیر تحولات در دنیای معاصر، معماری ما را با مجموعه منحصر به فردی از تهدیدها و فرصت ها مواجه کرده است، مجموعه ای که گسترش دید معماران جوان، تسریع نوآوری، ادغام تفکر سیستمی با برنامه های آموزشی و مواجهه با نیازهای انسان معاصر را در بر می گیرد. در حالی که انتظار می رود تا دانشگاه ها بسیاری از مشکلات در این حوزه را که خودشان نقشی در ایجاد شان نداشته اند، شناسائی کنند و بر طرف سازند، هر روز انتقادها به مدارس معماری بیشتر می شود. در برخی جوامع نیز نوک پیکان انتقادات متوجه معماران دانش اندوخته و گاه متقدمی است که پیش از این از دانشگاه های داخل و خارج از کشور فارغ التحصیل شده و سال هاست بازار اشتغال، حرفه و نهادهای فرهنگی را در اختیار دارند. از سوئی دیگر آنچه که همواره ذهن فعالان فرهنگی – اجتماعی و نیز پژوهشگران فرهنگ و هنر را به خود مشغول کرده است این پرسش بنیادین است که چرا وضعیت معماری کشور، این چنین نابسامان، بی نظم، پریشان حال و در یک کلام سردرگم است. دلیل اینهمه آشفتگی از کجا می تواند نشأت گرفته باشد. تنها توجیهی که تفکر سنتی برای این همه آشفته بازاری می آورد این است که فرهنگ و جامعه دو مقوله بهم تنیده و جدا نشدنی هستند که در یک روند کنش و واکنشی، بر روی یکدیگر تاثیر انکارناپذیر دارند. واقعیت این است که این توجیه برای پاک کردن صورت مساله مفید است، اما ما را به نتیجه مطلوبی رهنمون نمی کند. چرا که اولاً از یک طرف نمی توان استعداد های نهفته در افراد را نادیده گرفت و ثانیاً نقش تاریخی کاهلی و تساهل که در وجود جامعه نهادینه است را یکسره فراموش کرد. معماران ما برای بسیاری، صاحبان استعدادی هستند که وجه تمایز ایشان برای فرهنگ بخشی به کالبد شهرها به حساب می آید. اگر چه خود با این تعریف موافق نیستند و آن را گمراه کننده می دانند. اما بر این اصل اذعان دارند که معماری می تواند به صورت الگوئی نظام مند، افکار، احساسات و رفتارهای مخاطبان را به شکلی مولد و موفق به کار گیرد.

چالش اصلی، مدیریت فرهنگی کشور، امروز کدام است؟ مشارکت استدلالی و چرائی با آحاد جامعه، مشارکت فکری و چگونگی یا مشارکت رابطه ای و هویتی؟ واقعیت آن است که مشارکتی وجود ندارد و تصمیم سازان و تصمیم گیران، از این رویکرد ها گریزانند. آیا می توان با رفتار مستمر و ضرب آهنگ یکنواخت جامعه را به انجام فعالیت های فرهنگی مورد نظر تشویق کرد. انگیزه دادن به افراد برای تعهدی که برعهده می گیرند بسیار مهم است، رخدادهای اجتماعی می تواند انگیزه های جدید در افراد برای ایفای نقش موثرتر بوجود آورد. هر روزه کنشگران فرهنگی تصمیم می گیرند که آیا می خواهند برای مشارکت در پیشبرد فرهنگ جامعه، قدم پیش بگذراند یا خیر؟ این تصمیم بسیار مهمی است. چرا که معرفی ایده ها و فعالیت های جدید، کاری بیش از نقش های تعریف شده برای حرفه مندان و نخبگان جامعه است. پذیرش مسئولیت اجتماعی (همچون سایر حوزه ها) معمولاً محل مناقشه و ابهام بوده و به ما گفته می شود که مسئولیت گریزی، طبیعت ثانویه ما هست! آیا به راحتی می توان این طبیعت به طبیعت مسئولیت پذیری تبدیل کنیم؟

سخنرانان:
– گیتی اعتماد
– اسکندر مختاری
– یزدان هوشور

پنل گفتگو:
– جاسم غضباپور
– بهروز متین صفت
– انوشه منصوری

دبیر پنل:
علیرضا قهاری

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

سایت مرتبط: www.ammi.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook