گفتمان هنر و معماری؛ «باب اندیشه در معماری معاصر ایران»

انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند:
دویست و هشتاد و هشتمین گفتمان هنر و معماری

با موضوع:
باب اندیشه در معماری معاصر ایران؛ همراه با نمایش فیلم

پنل گقتگو:
فرهاد احمدی
سیروس باور
داریوش بوربور
وحید قبادیان
بهارک کشانی

دبیر پنل:
انوشه منصوری

معماری معاصر ایران به تعریف رایج خود، سابقه ای بیش از یک و نیم قرن دارد. این معماری هماهنگ با دوران معماری معاصر غرب و تحت تاثیر آن، آثار برجسته ای را در سبک های متعدد معماری اعم از مدرنیسم اولیه تا اعتلای مدرنیسم و جنبش های بعد از مدرنیسم به وجود آورده است. معماری معاصر ایران بسیار محدود و دیرهنگام مورد توجه و بررسی پژوهشگران قرار گرفت و عملاً فقط در دهه اخیر چند اثر در این مورد به چاپ رسیده است. در حالیکه برای شناختن و شناساندن کامل سبک های معماری معاصر ایران، در بسترهای تاریخی – فرهنگی، اجتماعی – اقتصادی و جغرافیائی – اقلیمی در این سرزمین پهناور راه درازی در پیش داریم.
در یکصد و پنجاه سالی که از عمر معماری معاصر در ایران می گذرد، شاهد ظهور و گسترش دو نوع معماری بوده ایم: یکی شیوع سبک های مبتذل و پیش پا افتاده که به خصوص از دهه ۱۳۳۰ تاکنون تداوم داشته است به اضافه تقلیدهای سطحی و برداشت های نابجای تازه به دوران رسیده های اجتماعی از مجلات و مدارک خارجی که متاسفانه شهرهای ما را به صحنه اغتشاش رقابت سبک ها و تزئینات نامطلوب کشانده است. نوع دوم، آثار معماری (هرچند محدود) معماران توانمند این سرزمین که در دوران های مختلف تاریخ معاصر ایران اعم از عصر قاجاریه، عصر پهلوی و دوره بعد از انقلاب اسلامی، آثار مهم، آموزنده و قابل تحسینی را به جای گذاشته اند و در حال حاضر نیز آثار ارزنده ای را در ایران و خارج از ایران به وجود می آورند.
آنچه را که بتوان از آثار کالبدی در شهرسازی و معماری معاصر ایران مشاهده کرد، نفوذ پررنگ سبک های مختلف اروپائی و آمریکائی در اعصار سه گانه معماری ایران است. معماری معاصر غرب پس از انقلاب صنعتی و زمانی که معماری نئوکلاسیک، رمانتیک و سبک های التقاطی تدریجاً جای خود را به معماری مدرن اولیه ساده و بدون تزئینات داد، در آن سرزمین شکل گرفت. در کشورهای اروپائی بنا به دیدگاه فلسفی و موقعیت های اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی – هنری آن ها، گرایش های خاصی از معماری مدرن پدیدار گشت. معماران ایرانی که در آن کشورها تحصیل می کردند پس از فراغت از تحصیل به ایران بازگشتند و تحت تاثیر این سبک ها طراحی کردند که بیش از همه در اوج مدرنیسم، از روش عمومیت یافته “سبک بین الملل” تبعیت کردند.
در افول مدرنیسم، معماری غرب در اروپا، ژاپن و امریکا از دهه ۱۹۷۰ با فراوانی و تنوع سبک های جدید روبرو می شود که در این میان، گسترش بی سابقه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار مهمی دارد. سبک های پست مدرن، های – تک، دیکانستراکشن، فولدینگ و غیره تحت تاثیر دیدگاه های تاریخی، تکنولوژی و فلسفی جدید. معماران این کشورها را به خود جلب می کند و سپس بطور جهانی، کشورهای دیگر و از جمله معماری معاصر ایران را تحت تاثیر قرار می دهند. کلیه سبک های غربی که در شکل گیری معماری معاصر ایران، سهیم بوده اند، به خاطر شرایط محیطی، تکنولوژیکی، اقتصادی – اجتماعی و تاریخی – فرهنگی کشورها، شکل خاصی از آن سبک را به خود گرفته اند، بطوری که انطباق هر یک از سبک های یاد شده معماری غرب با آثار مشابه معاصر ایران بعضاً دشوار است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

  • «زمانبندی هم‌اندیشی انجمن مفاخر معماری ایران در شهریور ماه ۱۳۹۷» :
    – باب اندیشه در معماری معاصر ایران
    چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷، ساعت ۱۵ الی ۱۷:۳۰
    – شهر ایرانی
    چهارشنبه ۲۱ شهریور ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

سایت مرتبط: www.ammi.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook