فراخوان چهارمین جایزه معماری آسیایی ۲A – بارسلون ۲۰۱۸

بروزرسانی مورخ ۹۷/۴/۷ :
تاریخ ارسال آثار جایزه، بنا بر اعلام دبیرخانه، در خبر بروزرسانی گردیده است.

چهارمین دوره جایزه معماری آسیایی ۲A سال ۲۰۱۸ در تاریخ بیست و ششم اکتبر ۲۰۱۸ با برگزاری مراسم اعلام برندگان و کاندیدها (برگزیدگان) در مدرسه معماری IaaC در بارسلون برگزار می شود.

موضوع امسال جایزه:
Innovative Contextual Architecture

داوران:
– کارما پیونس (اسپانیا)
– یوکو اکویاما (ژاپن)
– دکتر عباس قریب (ایران)
– ویلی مولر (آرژانتین – اسپانیا)
– علی باسبوس (لبنان)

زمانبندی برنامه:
ارسال پروژه به صورت online و از طریق وبسایت مجله: از ۱۱ خردادماه تا پایان وقت اداری شنبه ۹ تیرماه ۹۷ (از یکم ماه June به مدت یک ماه) تمدید: تا ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۷
داوری در دو مرحله online و حضوری انجام می گردد.
مراسم اهدای جوایز: ۴ آبان ماه ۱۳۹۷ (۲۶ اکتبر ۲۰۱۸)

پروژه های کاندید و برنده در هر دو جایزه معماری آسیا و اروپا در مراسم اهداء جوایز در روز بیست و ششم اکتبر در محل مدرسه IaaC معرفی خواهند شد و جوایز خود را دریافت می نمایند.
قابل ذکر است، نمایشگاه آثار راه یافتگان به مرحله دوم جایزه به مدت سه روز در مدرسه معماری IaaC برقرار خواهد بود.
همچنین مراسم Interaction Forum نیز در صبح همان روز مراسم برگزار خواهد شد و برنامه سخنرانی ها نیز متعاقبا اعلام می شود. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت جایزه مراجعه فرمائید.

امسال علاوه بر معرفی برندگان جایزه معماری آسیا و اروپا، رتبه اول و دوم از کل پروژه های راه یافته به مرحله دوم (Candidates Projects) نیز توسط شرکت کنندگان و با آراء ایشان انتخاب می گردد و برندگان این بخش نیز در مراسم معرفی می شوند.

شرکت کنندگان ایرانی با ارائه نامه ای در خصوص شرکت در جایزه، امکان دریافت روادید کشور اسپانیا را جهت حضور در مراسم خواهند داشت.
پشتیبانی جایزه معماری آسیا توسط دفتر مجله معماری و ساختمان در تهران خواهد بود.
قابل ذکر است، طبق روال هر سال شماره اختصاصی مجله ۲A با موضوع جایزه معماری آسیا و اروپا [درج پروژه های فینالیست و برنده] همراه با مقالات و گزارشات منتشر می شود.

بروزرسانی مورخ ۲۵ اردیبهشت ۹۷:
نگاهی به جایزه ی معماری آسیا

۲A Asia Architecture Award
Theme: Innovative Contextual Architecture in Asia
(جایزه معماری آسیا) و نام اختصاری ۲AAA، یک رویداد سالانه است که مجله ۲A با همکاری نهادهای دانشگاهی، فرهنگی و حرفه ای آسیایی، به بازشناسی و معرفی دستاوردهای قاره ی آسیا در حوزه ی نظری و عملی معماری و شهرسازی می پردازد. به رسم هر سال موضوعی مرتبط با معماری آسیا برای این جایزه تعریف و اعلام شود.
این دوره بعنوان چهارمین سال برگزاری در شهر بارسلون برگزار می شود این دوره هم مشابه سال های گذشته بر چگونگی پاسخ گویی معماران، شهرسازان، طراحان منظر و … به چالشهای معاصر در حوزه ی معماری و شهرسازی در آسیا تمرکز داشته و موضوع آن “Innovative Contextual Architecture in Asia ” تعریف شده است.

بخشی از این چالش ها مقیاس و الفبایی جهانی دارند، اما بخشی دیگر خاستگاه و ماهیتی منطقه ای و محلی داشته و ناشی از تنوع و پیچیدگی های فرهنگی، اجتماعی، شرایط خاص اقتصادی و ویژگی های بوم شناختی و محیطی درکشورهای آسیایی هستند. بی تردید یکی از بزرگ ترین این چالش ها این است که چگونه غنای فرهنگی، تاریخی و هویت بومی ای که در طی قرون متمادی در شخصیت کالبدی بناهای معماری، شهرها و سکونتگاه ها، در تمدن های مختلف آسیایی شکل گرفته و تداوم داشته است، می تواند در جریانات معاصر معماری و شهرسازی در این تمدن ها (کشورها) ، بازنمود داشته و زنده و سیال جریان داشته باشد. جایزه معماری آسیا همچنین درصدد است که شناسنده و بازتاب دهنده ی تجربه ی معماران در نحوه ی پاسخ گویی به این چالش اصلی باشد.

برنامه:
جایزه امسال نیز به صورت دو مرحله ای برگزار خواهد شد. در مرحله نخست، ثبت نام و ارسال مدارک جهت شرکت در مسابقه، کاملاً به صورت آنلاین است. مهلت ثبت نام و ارسال پروژه در مرحله ی نخست از ۱۱ خرداد تا ۹ مرداد ماه ۱۳۹۷  ۹ تیر ماه ۱۳۹۷ اعلام شده است (یکم ژوئن تا سی ام ژوئن ۲۰۱۸) برگزیدگان مرحله ی نخست، توسط هیات داوران اعلام و جهت شرکت در دور دوم مسابقه دعوت خواهند شد. (در این قسمت از فراخوان، “۹ مرداد” تاریخ اعلام شده در فراخوان اولیه از سوی برگزارکننده می باشد، که هم اکنون بنا بر اعلام برگزارکننده این تاریخ اصلاح می گردد و تاریخ صحیح “۹ تیر” می باشد. قابل ذکر است در بخش های دیگر فراخوان این تاریخ به درستی درج گردیده بود. همچنین زمان ارسال آثار به مدت ۱۰ روز تا ۱۹ تیر ماه تمدید گردیده است.)

برنامه ی امسال با یک رویداد یک روزه در مدرسه معماری IaaC در شهر بارسلون کشور اسپانیا در چهارم آبان ماه ۱۳۹۷ (بیست و ششم اکتبر ۲۰۱۸) برگزار خواهد شد. این اتفاق یک روزه در واقع برشی از تنوع فرهنگی، هویتی، ایده ها و تجارب در معماری و شهرسازی آسیا و فضایی برای مباحث تخصصی در خصوص موضوع جایزه خواهد بود.

شرایط و مقررات ارسال کار:
– شرکت در این مسابقه برای تمام متخصصین حوزه ی معماری (معمار، شهرساز طراح منظر و …) ، به صورت انفرادی، گروهی و حقوقی (دفتر معماری، مشاور و … ) آزاد است. کارفرمایان پروژه نیز امسال همراه با طراحان مطرح خواهند شد.
– محل پروژه باید در آسیا باشد.
– پروژه باید تکمیل شده و در حال بهره برداری باشد و تاریخ تکمیل آن بعد از ژانویه ۲۰۱۰ باشد.
قابل توجه اینکه ، در مرحله دوم فایل های ارسال شده در قطع A3 پرینت خواهد شد و جلسه داوری در این مرحله (در پایان ماه جولای) در مدرسه معماری IaaC برگزار خواهد شد.
– پروژه باید فارغ از سطح زیربنا، به تناسب موضوع و عملکرد (کاربری)، در یکی از طبقه بندی های موضوعی تعریف شده برای مسابقه شرکت داده شود. این طبقه بند ی های موضوعی عبارتند از:
• مسکونی (شامل: ویلا، آپارتمان (
• اداری تجاری (شامل: مجتمع های اداری، تجاری، فروشگاه ها، کارخانجات و کارگاه های تولید)
• عمومی (شامل: مکان های ورزشی تفریحی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی، مذهبی، حمل و نقل، مدنی)
• پروژ ه های شهرسازی، روستایی، مشارکت مردمی، منظر و فضاهای عمومی شهری (نظیر خیابان، میادین و …)
• پروژه های مرمت، احیا، نوسازی، بازسازی (تاریخی و جدید)
• طراحی داخلی
• پروژه های آینده (Future Projects/Innovative Designs)

توجه: طرح های ساخته نشده و پروژه های آینده، فارغ از موضوع (کاربری) و میزان سطح زیربنا، چناچه شرایط و مشخصات زیر را دارا باشند، می توانند در گروهی مجزا با عنوان “طرح های پیشرو” شرکت کنند:
• موقعیت پروژه آسیا باشد و مکان و بستر طرح واجد ویژگی ها و شاخصه های غنی بوم شناختی، فرهنگی، تاریخی یا کالبدی باشد.
• موضوع پروژه پاسخگویی به یک چالش یا مساله ی طراحی برخاسته از مکان طرح باشد.
• مبانی غنی و دقیق مطالعاتی و تحقیقی برای پاسخگویی به مساله داشته باشد.
• دیدگاه و رویکردی ابتکاری و برخاسته و وابسته به مکان طرح داشته باشد.
• پروژه های دانشجویی و طرح های مسابقات دانشجویی مجاز به شرکت در این مسابقه نیستند.
• طرح هایی که در مسابقات بین المللی یا منطقه ای آسیایی شرکت کرده اند و نیز طرح های مطالعات موردی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی (حوزه ی معماری و شهرسازی) میتوانند در مسابقه شرکت کنند.

– برای ارسال کار، ابتدا باید با ایجاد نام کاربری، در وب سایت مسابقه ثبت نام کنید.
– هیچ محدودیتی در تعداد کار ارسالی از سمت یک شرکت کننده (یک نام کاربری) تعریف نشده است.
– شرکت دادن یک پروژه در دو گروه مختلف مجاز نمی باشد.
– پروژ ه ها می بایست در گروه کاربری مرتبط ارسال شوند.
– مدارکی که برای شرکت در مسابقه به صورت آنلاین ارسال می شوند، قابل تغییر و اصلاح نیستند، اما شرکت کنندگان می توانند
وضعیت مدارک ارسالی خود را (در حال بررسی/ مردود/ تایید شده) در صفحه ی کاربری خود مشاهده کنند. در صورت ناقص بودن مدارک ارسال شده، وضعیت مردود در مقابل کد ارسال درج خواهد شد.
– تمام مدارک باید به زبان انگلیسی ارائه شود. جزییات مربوط به نحوه ی ثبت نام و مدارک مورد درخواست پروژه، در وب سایت و در صفحه How to Enter قابل مشاهده است.

معیارهای داوری:
ارزش گذاری و قضاوت در مورد پروژ ه ها در چهار حوزه ی زیر صورت خواهد گرفت:
– دستاوردهای طراحی
– ابتکارات و دستاوردهای فنی پروژه (در زمینه ی سازه، تاسیسات و…) و نیز در انتخاب نوع و شیوه بکارگیری مصالح
– بازنمود هویت مکانی، بوم شناختی و فرهنگی و یا به عبارت دیگر بازنمود حس مکان در ابعاد ذکر شده با رویکرد نیل به پایداری محیطی
– نحوه ی مواجهه با موضوع از منظر مسئولیت های اجتماعی پروژه و نحو ه ی ارتباط و اتصال آن به جامعه و بافت شهری .
– مدیریت اقتصادی پروژه و نحوه ی اثرگذاری آن بر روی طرح

جوایز:
(برندگان و فینالیست های جایزه) در مراسم روز ۴ آبان ماه ۱۳۹۷ معرفی خواهند شد.

در همین روز (چهارم آبان ماه) نمایشگاهی از همه ی آثاری که به دور دوم مسابقه راه یافته اند، در مدرسه معماری IaaC به مدت ۳ روز برگزار خواهد شد.
از هر گروه، دو شرکت کننده بعنوان برگزیده اول و دوم معرفی و به ترتیب نشان طلا و نقره ی جایزه را دریافت خواهند کرد.
تمام پروژ ه های راه یافته به مرحله ی دوم مسابقه، در ویژه نامه ی مجله ی در خصوص جایزه، به چاپ خواهند رسید. پروژه های برگزیده نهایی با گزارش کامل تری معرفی خواهند شد.

پس از پایان برنامه گزارش مفصلی از نحوه ی داوری دور دوم، نمایشگاه آثار کنفرانس و مراسم اهدای جوایز به همراه فهرستی از تمام گروه ها و آثار شرکت داده شده در مسابقه، در وب سایت جایزه منتشر خواهد شد.

زمانبندی برنامه:
آخرین مهلت ثبت نام و ارسال پروژه در مرحله ی نخست: نهم تیرماه ۱۳۹۷ اعلام شده است زمان ثبت نام : ( یکم ژوئن تا سی ام ژوئن ۲۰۱۸) تمدید: تا ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۷
Interaction Forum همزمان با مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده در روز چهارم آبان ماه برابر با ۲۶ اکتبر برگزار خواهد گردید.
علاقمندان برای مشاهده ی آخرین خبرهای مربوط به مسابقه و نیز دریافت اطلاعات کامل تر از نحوه ی شرکت در مسابقه، می توانند به وب سایت جایزه مراجعه نمایند.

* در صورت تکمیل اطلاعات فراخوان، متعاقباً در همین صفحه بروزرسانی خواهد شد.

سایت مرتبط: ۲amagazine.com
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “فراخوان چهارمین جایزه معماری آسیایی ۲A – بارسلون ۲۰۱۸”

  • Afshin Mehr wrote on ۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۷, ۱۲:۲۴

    ببخشید یه سوال پروژه حتما باید ساخته شده باشه یا فقط طراحی

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook