دو پروژه از ایران، برگزیده فستیوال جهانی معماری WAF 2017

دو پروژه از ایران، برگزیده فستیوال جهانی معماری WAF 2017

پیرو انتشار خبر پیشین، درخصوص پروژه هایی از ایران که در بخش های مختلف به مرحله‌ی فینال فستیوال جهانی معماریWAF 2017 راه یافته بودند؛ و بنابر اعلام سایت این فستیوال جهانی؛ نتایج این دوره مشخص و دو پروژه از ایران (بخش جایزه ویژه ایران)، در لیست برگزیدگان مشاهده میگردد.

– بیمارستان پارس، اثر گروه معماری موج نو؛ از برندگان فستیوال جهانی معماری WAF 2017
– پروژه درنگ، اثر گروه معماری اشعری و همکاران؛ شایسته تقدیر فستیوال جهانی معماری WAF 2017

شایان ذکر است بنابر خبر (پروژه هایی از ایران در فینال فستیوال جهانی معماری WAF 2017) که در تیرماه ۹۶ منتشر گردید؛
در گروه پروژه های ساخته شده: بیمارستان پارس اثر گروه معماری موج نو- رشت؛ در بخش سلامت، ویلای سه نما اثر گروه معماری موج نو- تهران در بخش خانه مسکونی ویلایی، آپارتمان مسکونی ویلا اثر استودیو معماری ارش(بعد چهارم)- تهران؛ در بخش خانه های مسکونی آپارتمانی و همچنین در گروه پروژه های آینده: ویلای اوشان اثر گروه معماری بهزاد اتابکی- تهران؛ در بخش خانه مسکونی ویلایی، ساختمان مرکزی منطقه آزاد چابهار اثر گروه معماری کارند- چابهار؛ در بخش اداری تجاری، همگی به مرحله‌ی فینال بین الملل این فستیوال جهانی راه یافته بودند.

همچنین پروژه درنگ اثر گروه معماری اشعری و همکاران، پروژه تجاری زعفرانیه اثر شرکت مهندسان مشاور عمارت خورشید، پارک پرنده سفید اثر Ero Architects، مرکز تحقیقات مخابرات ایران اثر Harmonic Trend، رستوران چاشت ایرانشهر اثر L.E.D Architects، بیمارستان پارس اثر گروه معماری موج نو، پروژه ۳نما اثر گروه معماری موج نو، رستوران ریواس اثر دفتر معماری باغ ایرانی، مجموعه مسکونی همسایه اثر دفتر معماری رازان، از پروژه های ایرانی بودند که نامزد بخش جایزه ویژه ایران این فستیوال جهانی معماری (WAF Iranian Prize) شدند.

گفتنی است، فستیوال جهانی معماری WAF در بخش ثبت نام فراخوان سال ۲۰۱۵ خود، نام ایران را از فهرست انتخاب ملیت معماران و همچنین فهرست انتخاب مکان اجرای پروژه حذف نموده بود. و امسال ایران از لیست تحریم این فستیوال خارج و امکان حضور معماران ایرانی در آن فراهم شد. قابل ذکر است پروژه هایی امکان شرکت از سوی معماران ایرانی در این فستیوال را داشتند که در بازه ی زمانی ۳سال گذشته طراحی شده باشند.

 

• بیمارستان پارس، اثر گروه معماری موج نو
موقعیت: رشت
سال: ۲۰۱۶
مساحت: ۳۰۰۰۰ متر مربع

نگاهی به معماری و طراحی داخلی بیمارستان پارس:

فرم بیمارستان:
در طراحی بیمارستان جنرال بر خلاف بسیاری از ساختمان هایی که دست طراح در ارائه فرم باز می باشد، بسیاری از عملکردها می بایست در طرح اولیه یا کانسپت معماری پروژه مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی در شکل گیری ایده پروژه بخش های اصلی پروژه ( بستری، اتاق عمل، مراقبت های ویژه، اورژانس، بخش های تشخیصی، زایمان … ) و روابط میان آنها باید مورد توجه قرار گیرد ولی بدان معنا نیست که معماری بیمارستان می بایست بصورت خشک و صرفاً عملکردی طراحی گردد، بلکه طراح یک گام جلوتر از سایر ساختمان های عمومی می بایست تمامی حواس خود را معطوف به قرارگیری صحیح عملکردها در کنار بوجود آوردن فرم زیبا به کار گیرد. همانطور که در مطالعات به صورت عمومی اشاره شده است بیمارستان، محلی برای بیمار نیست بلکه محلی برای آسودگی از بیماری است. در نتیجه بر طبق مطالعات بسیاری که در این زمینه صورت گرفته است مثل فرم، نور، طراحی داخلی … و بطور کلی به وجود آوردن فضایی هماهنگ متشکل از تمامی اجزاء معماری از برون تا درون، می بایست به صورت هماهنگ و فارق از چهارچوب خشک عملکردی (با در نظر گرفتن کامل آن ) طراحی گردد. در طراحی بیمارستان پارس رشت ایده اولیه پروژه با توجه به سایت پروژه و دید و منظر اطراف و نوع ساختمان که یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی می باشد، طراحی گردیده است و در طرح اولیه آن ایجاد یک فرم زیبا در کنار پاسخگویی به تمامی عملکردها مورد نظر طراحان پروژه بوده است. همچنین با استفاده از آتریوم که باعث بوجود آوردن یک فضای تهی در داخل بیمارستان که خود باعث ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین فضاها خواهد بود، دیده شده است و این فضای پر نور و باز از نظر روحی و روانی آسایش خاطری را برای بیماران و همراهان ایجاد خواهد نمود. نکته دیگری در طراحی بیمارستان مورد نظر بوده است ایجاد اعتماد برای همراهان بیمار می باشد که در صورت مواجه شدن با یک ساختمان متفاوت و مدرن که مسلماً اولین نشانه بصری مراجعین به بیمارستان است، اطمینان خاطری در ذهن مراجعین به بیمارستان درجهت معالجه شدن ایجاد نماید.

 

ویژگی های طراحی:
طراحی و اجرای مسیر حرکتی وآسانسور اختصاصی پزشکان (َAccess Control) برای ورود و خروج مستقل از پارکینگ تا تمامی بخش ها جهت تسریع درامور درمانی اعم از دسترسی به بیماران اورژانس، بخش ها ی بستری،اطاق عمل و ICU از ویژگیهای شاخص بیمارستان پارس میباشد.

۱ ـ ویژگی های طراحی بخش اورژانس
– سهولت دسترسی و اشراف کارکنان به بیماران
– مسیر ارتباطی مجزا جهت ارتباط با سوئیت جراحی
– استفاده از الگوی باز جهت یکپارچه کردن دید در فضا
– جدا کردن مسیر بیماران سرپایی و بدحال

۲ ـ ویژگی های طراحی بخش پشتیبانی
– جدا بودن از فضاهای درمانی با توجه به کد های آتش سوزی
– ارتباط با فضاهای درمانی به وسیله پل ارتباطی
– ارتباط مستقیم بخش استریل با بخش اتاق های عمل
– در نظر گرفتن بارانداز پشت ساختمان و دسترسی به لوپ بیمارستان جهت سرویس دهی و خدمات

۳ ـ ویژگی های طراحی بخش ورودی
– طراحی آتریم مرکزی در جهت بدست آوردن یکپارچگی فضای ورودی
– استفاده از نمای سراسری شیشه و ویدها جهت به وجودآوردن انیمیشن در طراحی داخلی

۴ ـ ویژگی های طراحی بخش ICU و CCU
– استقلال ورود و خروج پرسنل از ملاقات کننده
– تمرکز کلیه تسهیلات پشتیبانی در مرکز
– دید ایستگاه پرستاری به کلیه بیماران
– استفاده از راهروی مشاهده در طرفین
– نزدیکی ICU و CCU قلب باز به POST CCU و بخش بستری قلب
– امکان استفاده از کادر مشترک در بخش قلب و POST CCU

۵ ـ ویژگی های طراحی بخش اداری
– اسقرار بخش های غیر درمانی از درمانی
– امکان استفاده از نهارخوری جهت پذیرایی در روزهای کنگره و جلسات عمومی
– وجود ارتباطات عمودی از پارکینگ به بخش های اداری ـ نهارخوری ـ سالن جلسات

۶ ـ ویژگی های طراحی بخش جراحی
– استفاده از الگوی تمرکز اتاق های عمل جهت استفاده از فضاهای پشتیبانی ـ استریل و تجهیزات مشترک
– استفاده از راهروی تمیز در اطراف جهت تامین نور و منزل طبیعی
– استفاده از آسانسور درون بخشی جهت انتقال بیماران به مراقبت های ویژه یا انتقال بیماران از اورژانس
– رعایت فضاهای استریل، نیمه استریل و غیر استریل از یکدیگر
– ارتباط مستقل با بخش استرلیزاسیون

۷ ـ ویژگی های طراحی بخش POST/PRE CATH
– استقلال پست کت پری کت از بخش آنژیوگرافی ضمن هم جواری
– تمرکز تسهیلات پشتیبانی در مرکز
– رعایت چرخه حرکت بیمار از پذیرش تا ترخیص
– نزدیکی بخش آنژیو به جراحی قلب باز در شرایط اضطراری

۸ ـ ویژگی های طراحی بخش زایمان IVF
– قرار گیری اتاق عمل و سزارین در بخش زایمان جهت تسریع و هماهنگی با آخرین استاندارد های دنیا
– مجزا بودن اتاق درد و زایمان و ریکاوری ( در این زمینه ۲ الگوی مورد قبول وجود دارد .)
– قرار گیری بستری زنان و زایمان در مجاورت بخش زایمان و IVF جهت تسهیل در امور بیمارستان
– قرارگیری بخش نوزادان و NICU در مجاورت بخش زایمان و بستری مادرنوزاد جهت کاهش پراکندگی بخش های مرتبط

۹ ـ ویژگی های طراحی بخش بستری
– امکان نور و منظر در همه اتاق ها ( بستری دو طرفه )
– کنترل توسط ایستگاه پرستاری در مرکز
– استقلال ارتباطات عمودی ( پزشکان ـ پرسنل ـ ملاقات کنندگان ـ بیماران ـ تمیز و کثیف )
– قرارگیری تاسیسات مشابه بر روی هم( تیپ بودن اتاق ها )
– تنوع اتاق های بستری نظیر یک تخته ـ دو تخته ـ سوئیت ـ ایزوله

۱۰ ـ ویژگی های طراحی بخش زیر زمین
– ورود و خروج مستقل
– قابلیت تفکیک پارکینگ ها
– وجود انبارها و امکان تخلیه و بارگیری
– ارتباطات عمودی ( پرسنل ـ بار … )

 

تحلیل سایت بیمارستان:

جانمایی حجم اصلی بیمارستان در سایت:
به علت نیاز به آرامش و سکوت در فضای بیمارستان و فراهم نمودن شرایط مناسب برای بهبود بیماران حجم اصلی سایت به انتهای سایت انتقال داده شده و حداکثر فاصله را از بلوار اصلی گرفته است که نوفه صدای بالایی دارد. به علاوه گستردگی ساختمان بیمارستان با توجه به مسائل اقلیمی در منطقه معتدل و مرطوب در جهت شرقی غربی بوده که حدود ۲۰ درجه به سمت شرق متمایل گردیده است. البته در منطقه مورد مطالعه فرم ساختمان می تواند هم جهت با اقلیم منطقه برون گرا تر شود ولی به جهت محدودیت های موجود در سایت این مسئله محدود تر شده است .

 

توپوگرافی سایت:
به طور کلی شهر رشت در دشت واقع شده و مسطح بوده و شیب چندانی ندارد. سایت بیمارستان رشت نیز هم چنین بدون شیب بوده و اختلاف کدهای ارتفاعی در بالاترین و پایین ترین نقطع سایت بین ۹۹ تا ۱۰۰ می باشد که حدود ۵/۰ و گاهی در بعضی قسمتها تا ۱ درصد شیب دارد که قابل چشم پوشی بوده و در طراحی تاثیر چندانی ندارد.

 

بررسی فضای سبز موجود:
منطقه بیمارستان و بطور کلی شهر رشت از دید و منظر و طبیعت مناسبی برخوردار می باشد که بصورت طبیعی شکل گرفته است. با این وجود داخل پروژه فضای سبز ساماندهی شده ای منظور گردیده است که در ورود به پروژه سیمای شهری مناسبی را خلق نموده است. درصد زیادی از پارکینگ ها در داخل ساختمان پیش بینی شده است تا از فضای باز حداکثر استفاده را جهت طراحی محیطی سرسبز وزیبا نموده تا بیمارستان را به فضایی سرشار از زیبایی های طبیعی تبدیل نماید.

 

توسعه آتی:
بیمارستان به علت اینکه مجبور می باشد با پیشرفت علم بروز شود نیازمند آن است که دارای فضاهای انعطاف پذیر بوده و برای آن توسعه آتی پیش بینی شود. همه متخصصان، مدیران و برنامه ریزان بر این باورند که انعطاف پذیری می بایست یک ویژگی اساسی امکانات درمانی باشد. بدین صورت که از متروک شدن آن در رویارویی با نیازهای تحول و تکنولوژی محافظت شود. البته پیش گویی قطعی مسیر این تغییرات کاری بس دشوار است. برای بیمارستان رشت هم مانند دیاگرام زیر در جهت شمال غربی توسعه آتی در نظر گرفته شده است تا در آینده در صورت نیاز امکان گسترش و توسعه برای فراهم نمودن نیازهای آیندگان اضافه گردد.

 

 

• پروژه درنگ، اثر گروه معماری اشعری و همکاران
موقعیت پروژه: شیراز
سال ساخت: ۲۰۱۷
مساحت ساخته شده: ۱۶ متر مربع

«درنگ»: بازی نور، انعکاس و آجر؛ معرفی و توضیحات طرح به بیان طراح (امیرحسین اشعری):
ما به دنبال این بودیم تا فرد از فضای شهری بیاید داخل جایی که دور تا دورش بسته است و فقط یک قاب آسمان به او بدهیم؛ در راهرو حرکت می کند و ناخودآگاه تمام اغتشاش بصری یا اتفاقات خارج را از او گرفتیم. ناخودآگاه به صدای پایش فکر می کند. یا دستش را به آجر می کشد و حس لامسه اتفاق می افتد. شخص وارد فضای مدور می شود، حرکتی که پیش بینی کردیم با آن برخورد کند، چرخیدن در آن هست و دیدن آسمان با این حرکت؛ کاری که هر روز درگیرش است. شاید به خاطر سبک زندگی این ها را در حاشیه دیده و احساس نکرده است. برای همین خواستیم درنگی باشد که برای من یک لحظه دیدن آسمان و بیرون رفتن باشدو برای کسی همه ی اینها. ما به معلق بودن آجر فکر کردیم؛ اصلاً ذاتِ آجر در تاریخِ خودش چیز باربری بوده، اما با جریان تکنولوژی، آن ذاتِ اصلی از بین رفته است. خیلی از نماهایی که می‌بینیم عملاً یک پوسته است، انگار بزک می‌کنیم. ذاتِ آجر فراموش‌شده؛ این بخشی بود که عمداً تأکید کردیم و آن هویتِ باربری آجر را گرفتیم، تنها بافتی که آجر می‌دهد می‌ماند و رنگ و بوی خودِ آجر.

در مسئله‌ی جذب، فرم را معلق کردیم تا حسِ کنجکاوی زیاد شود. برای حل جرم‌خیزی، دیوار را بالا بردیم تا پاها دیده ‌شود، یعنی شخص داخل فضاست؛ هنوز عمومی است، نه خصوصی. پاهای آدم‌هایی که می‌بینید به شما هیجان و کنجکاوی می‌دهد، فرمی که آجر تولید می‌کند کشش به وجود می‌آورد. چطور افراد را از یک فضای کاملاً باز شهری داخل بکشانیم.

آیینه را می‌خواستیم برای افزایش کنجکاوی‌، نور را روی زمین و زیر حجمی که بالاآمده پخش کند. شخص درحرکت حجم معلقی را می‌بیند که از آن نور ساطع‌شده و او را قلقلک می‌دهد که وارد شود. در اتودهای اول می‌خواستیم غیر از دیدن آسمان، انعکاس شکست‌ها و کلاژ آسمان را در تکه‌های مختلف ببیند؛ اما بعد دیدیم اگر آفتاب مستقیم بتابد، اینجا مثل کوره عمل می‌کند. برای همین انعکاس نور بالا روی کف اتفاق افتاد و شخصی که بیرون ایستاده، تکه شدن نورها را دیده و وارد می‌شود. ” منبع متن: درنگ- بازی نور، انعکاس و آجر؛ در گفت و گو با امیرحسین اشعری- دوهفته نامه طراح امروز/ شماره۲۷ ”

 

لینک مرتبط: پروژه هایی از ایران در فینال فستیوال جهانی معماری WAF 2017
لینک مرتبط: فستیوال جهانی معماری (WAF) 2017 و رفع تحریم حضور معماران ایرانی

لینک نتایج مسابقه: www.worldarchitecturefestival.com/overall-winners-2017

منابع:
آرکدیلی
سایت World Architecture Festival
سایت بیمارستان پارس رشت
دوهفته نامه طراح امروز، شماره۲۷
تحریریه معمارنیوز

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

share Memarnews content
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Follow Memarnews
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2018 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook