دفاعیه دکتری با عنوان «جایگاه شخصیت انسان در ترجیحات بصری معماری: به سوی معماری مطبوع»

دانشجو محسن دهقانی تفتی؛ از پایان نامه دکتری خود تحت عنوان «در جستجوی راهبردهایی برای فرایند طراحی معماری با تمرکز بر روش های کاری معماران ایرانی»، مورخ ۳۰ تیر ۹۸ در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

عنوان پایان نامه:
جایگاه شخصیت انسان در ترجیحات بصری معماری: به سوی معماری مطبوع

دانشجو:
بهرام عزیزی

اساتید راهنما:
دکتر غلامحسین معماریان
دکتر فرهنگ مظفر

اساتید مشاور:
دکتر مسعود احمدزاد اصل
دکتر رضا راجی مهر

هیأت داوری:
دکتر مجتبی انصاری
دکتر محمدرضا نقصان محمدی
دکتر اصغر محمد مرادی
دکتر مصطفی بهزادفر

چکیده ای از پایان نامه:
انسان­ها روزمره­ در معرضِ محیط­ های مختلف قرار گرفته و همواره از آن­ها تاثیر پذیرفته یا در ایجاد و تغییر آن­ها نقش دارند. در این میان هرچه محیط کالبدی در تناسب بیشتر با ویژگی­ های فردی انسان قرار گرفته و شرایط ناسازگار از محیط رفع گردد، میزان خوشایندی فرد و مطبوعیتِ محیط افزایش خواهد یافت. در این مطالعه، مسئله تحقیق شناسایی رابطه سازه ­های شخصیتی انسان (به عنوان یکی از عوامل در تفاوت­ های فردی) و ترجیحات معماری و همچنین روش حل این رابطه می­باشد.
پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد کمی و تحلیل کیفی در روش­شناسی، به پیش ­بینی ترجیحات بصری معماری در تناسب با ویژگی­ های شخصیتی افراد پرداخته است. متغیرهای زیبایی­شناسی تحقیق، «کنتراست و جذابیت رنگی»، «درجه انتزاعی ـ تشبیهی»، و «گشودگی فضایی» می­باشد. اجرای این تحقیق با روش تصویری در قالب آزمون آنلاین صورت پذیرفته و پاسخ ­های روانشناسانه از انسان در مواجهه­ با محرک­ هایِ تصویریِ معماری، دریافت شده است. ابزار گردآوری داده ­ها، پرسشنامه ­های مختلفی بودند که در یک نظم و توالی برنامه ­ریزی شده در محیط آنلاین ارائه گردیده ­اند. در تجزیه و تحلیل داده­ ها از داده ­کاوی و نرم افزارهای وِکا و مَتلَب استفاده شده و مجموعه ­داده­ های تولید شده (ماتریس داده ­ها)، از طریق مدل ­های رگرسیونی و کلاسیفیرهای مختلف مورد تحلیل واقع شده ­اند.
نتایج تحقیق نشان می­دهد در جامعه غیرمتخصصین، افراد با درجه بالای ثبات شخصیتی و همچنین افراد با درجه بالای تجربه­ پذیری، به تصاویر معماری با درجه انتزاعی بالاتر تمایل دارند. افراد درونگرا برخلاف سایر افراد جامعه، تصاویرِ معماری با کنتراست رنگی بالا و گشودگی فضایی کم را ترجیح داده و سبک­ های­ عامه در معماری را انتخاب کردند. افراد برونگرا تصاویر معماری با گشودگی فضایی زیاد را ترجیح داده و خانم­ هایِ برونگرا بیشتر از مردانِ برونگرا به تصاویر معماری با گشودگی فضایی زیاد تمایل دارند. در جامعه غیرمتخصصین افراد با تجربه ­پذیری بالا و توافق­ پذیری پایین بیشتر از حد نرمال جامعه به تصاویر معماری با گشودگی فضایی زیاد علاقه دارند.
رساله حاضر جزء اولین پژوهش­ هایی است که به یافته­ های معنادار در رابطه شخصیت و ترجیحات بصری معماری دست یافته است. از این رو روش­ شناسی‌ و فنون به کار رفته در آن شامل کاربست مدل سیستمی چهارگانه در طراحی تحقیق و داده ­کاوی در تجزیه و تحلیل داده ­ها می‌تواند افق جدیدی در تحقیقات آتی در ترجیحات معماری بگشاید.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۱
مکان: دانشگاه علم و صنعت ایران، سالن اجتماعات شهید مداح دانشکده معماری و شهرسازی
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook