انتشار کتاب «معمـاری و یوتوپیـا؛ طراحی و توسعۀ سرمایه داری»

انتشار کتاب «معمـاری و یوتوپیـا؛ طراحی و توسعۀ سرمایه داری»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «معمـاری و یوتوپیـا (معماری و آرمانشهر)؛ طراحی و توسعۀ سرمایه داری»
“Architecture and utopia:design and capitalist development”

نویسنده: مانفردو تافوری
ترجمه:
– علی اکبری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امـام خمینی (ره) شهر ری
– محسن ابراهیم‌نژاد
ویرایش: زهره وارثی
ناشر: انتشارات پرهام نقش
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶
قیمت: ۱۷۰،۰۰۰ ریال

 

 

یادداشتی بر ترجمه کتاب:
از زمانی که تامس مور مفهوم «یوتوپیا» یا آرمانشهر یا به قول عارف بزرگ، شهاب‌الدین سهروردی، «ناکجاآباد» را مطرح کرد بیش از پنج قرن می‌گذرد. مفهوم یوتوپیا در زمانه و زمینه‌ای مطرح شد که ساخت ایدئولوژیک قدرت در قرون وسطی آنچنان در فساد اقتصادی و سیاسی فرو رفته بود که دیگر تقدسش را به‌عنوان ساختار نجات‌بخش از دست داده بود و قیام علیه کلیسا و مطالبه هوای تازه، آرام‌آرام تمام اروپای سده‌های چهاردهم و پانزدهم را درمی‌نوردید. جامعه آن زمان، آنچنان رو به تباهی گذارده بود که بسیاری از ارزش‌های انسانی می‌بایست بازتعریف و گوشزد می‌شد. صحبت از مفهوم عدالت و قرارگرفتن هر چیز در جای خودش، نوعی اندیشه آرمانی تلقی می‌شد که مور را وامی‌داشت تا همه چیز را در جزیره‌ای بی‌نام و نشان به تصویر بکشد.

نظام بی‌‌طبقه و تولیدگر شاید مهم‌ترین مشخصه یوتوپیای مور است که در آرمانشهر مارکس تظاهر می‌یابد. مورِ کشیش، وجود امر قدسی را در یوتوپیایش پررنگ و قدرتمند می‌بیند و مارکس با قراردادن هاله تقدس در مواجهه با بورژوازی، معتقد است نظام سرمایه‌داری می‌کوشد این تجربه و تعلق برآمده از دل انسان‌ها را محو کند. وی به دنبال نوعی تساوی معنوی است تا بتواند راه اعمال مجدد قدرت بر کارگران از این طریق را توسط بورژوازی مسدود کند و جامعه را از بازگشت به دوران قرون وسطی بازدارد. مفهوم یوتوپیا در اندیشه مور آنقدر گسترده و جامع است که می‌توان سرچشمه اندیشه‌های کمونیسم، سوسیالیسم، سنت‌گرایی، اومانیسم و حتی امپریالیسم را در آن یافت و گویی هر یک از متفکران این نحله‌ها از ظن خود یار تامس مور شده‌ است.

در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی، معمار و مورخ معماری برجسته ایتالیایی، مانفردو تافوری، بار دیگر از مفهوم یوتوپیا وام می‌گیرد تا ذیل آن نگاه انتقادی خود را به ساختارهای قدرت اقتصادی، نظام‌ها و برخی فرایندهای مدرنیسم بیان کند. کتاب پیش روی شما، دیدگاه نئومارکسیستیِ نویسنده را بیان می‌کند؛ وی در این کتاب می‌کوشد فراتر از فرایندهای خلق کالبد بنا، معماران را متوجه فهم رابطه معماری و جامعه، نیروی کار و بازار کند؛ و به تفصیل به نقش و نقد ایدئولوژی در شکل‌دهیِ ساختارهای محیط زندگی آدمیان و مواضع جنبش‌های مختلف فکری سده بیستم در برابر آن، جنبش باغ‌شهر و به موجب آن توسعه حومه‌‌ای، تجارب معماری روسی-آلمانی در دهه ۱۹۲۰، نقش جنبش آوانگارد در هنرهای تجسمی، کاربردها و دام‌های رویکردهای نشانه‌شناسانه به معماری و چشم‌اندازهای جایگزین رویکردهای سوسیالیستی ‌بپردازد. وی همچنین به بن‌بست‌های اجتماعی-فلسفی‌ای می‌پردازد که معماران از سده ۱۸ تا امروز در آن گرفتار آمده‌اند و از این حیث، کتاب حاضر مرجع مهمی برای رویکردهای انتقادی به تاریخ معماری وشهرسازی معاصر محسوب می‌شود.

بیان دشوار تافوری شاید یکی از دلایلی است که تاکنون هیچ اثری از وی به فارسی ترجمه نشده بود. در ترجمه این کتاب تلاش شده درعین‌حال که تا حد امکان متن، روان و قابل‌فهم باشد اما اتمسفر کتاب و بیان مغلقِ تا حدی تعمدی آن حفظ شود. شایان‌ذکر است فهم دقیق کتاب مستلزم شناخت کامل از جنبش‌های فکری اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم است.
علی اکبری
تهران – تابستان ۹۶

 

• فهرست مطالب کتاب:
یادداشتی بر ترجمه
پیشگفتار

۱. سرگذشت عقل: ناتورالیسم و شهر در سده روشنگری
۲. فرم به مثابه یوتوپیای واپسگرا
۳. ایدئولوژی و یوتوپیا
۴. دیالکتیک آوانگارد
۵. معماری «رادیکال» و شهر
۶. بحران یوتوپیا: لوکوربوزیه در الجزیره
۷. معماری و دوگانه آن: نشانه شناسی و فرمالیسم
۸.مسائلی در قالب نتیجه گیری

“تافوری در این کتاب در رویکردی نئومارکسیستی و مبتنی بر حفظ ارزش های آن، نگاه انتقادی خود را معطوف به نظام سرمایه داری می کند. وی سرنوشت معماری، شهرسازی و نظام سرمایه داری را به هم گره خورده می داند و بیان می دارد، سرنوشت جامعۀ سرمایه داری به هیچ وجه خارج از طراحی معماری نیست. ایدئولوژی طراحی فقط به مثابه امر ضروری برای یکپارچه سازی سرمایه داری مدرن در تمامی ساختارها و روساخت های وجود انسانی است؛ همان گونه که توهم قادر بودن به مخالفت با آن طراحی، با ابزارهای نوع متفاوتی از طراحی و یا ضد طراحی رادیکال، چنین است.

معماری مدرن، با تبدیل خود به حاملی از ایدئال های عقلانی، در چارچوب استراتژی سیاسی مستقل، سرنوشتی برای خود ترسیم کرده است که به موجب آن طبقه کارگر تنها در مرحله دوم تحت تأثیر قرار می گیرد. اجتناب ناپذیری تاریخی این پدیده می تواند شناخته شود؛ اما به همین نحو، دیگر پنهان سازی این واقعیت غایی ممکن نیست که انتخاب های معماران را بیهوده دردناک عرضه می کند که با ناامیدی به ایدئولوژی های انضباطی تعلق دارد.

شهرسازی مدرن قادر به تحقق بخشیدن به مدل های خود نبوده است؛ با این حال در چارچوب ساختارهای شهری، کل مشارکت آوانگارد تاریخی با آبستنی خاص به حیات ادامه می دهد. شهر به مثابه تبلیغات و ساختار خود مبلغ، به مثابه گروهی از کانال های ارتباطی، به نوعی ماشین مبدل می شود که بی وقفه پیام میدهد: نامعلومی به خودی خود فرمی خاص یافته و به مثابه تنها امر معلوم ممکن برای شهر به مثابه کلیتی عرضه شده است.”

*دریافت پیش گفتار و یادداشتی بر ترجمه کتاب

دریافت تصویر روی جلد کتاب
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

share Memarnews content
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Follow Memarnews
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2017 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook