انتشار کتاب «آتشگهی در خواب آتش ها: روزنی بر شهر و معماری در این دیار، این روزگار»، جلد اول – بهمراه اطلاعیه نشست رونمایی از کتاب – مشهد

اختصاصی، معمارنیوز- پژوهشکده ثامن و انتشارات کتابکده کسری برگزار می نمایند:

نشستی با عنوان:
“جامعه، فرهنگ، شهر و معماری، یک قرن تجربه مدرنیته در ایران”
همراه با رونمایی از کتاب «آتشگهی در خواب آتش ها: روزنی بر شهر و معماری در این دیار، این روزگار»

با سخنرانی:
دکتر علی کیافر؛ معمار، شهرساز، پژوهشگر و استاد دانشگاه کالیفرنیا

* حضور برای عموم آزاد و رایگان میباشد.

زمان: دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶ الی ۱۸
مکان: مشهد، سناباد ۴۱، چهارراه اول سمت راست، پلاک۳۴، پژوهشکده ثامن
دریافت پوستر نشست

  • معرفی کتاب «آتشگهی در خواب آتش ها: روزنی بر شهر و معماری در این دیار، این روزگار» :

«آتشگهی در خواب آتش ها: روزنی بر شهر و معماری در این دیار، این روزگار»- جلد اول:
دگرگونی های جامعه؛ تحول در اندیشه؛ بازده در کردار؛ تاریخ شهر؛ سیمای شهر؛ شهرسازی؛ یک قرن تجربه در ایران

نویسنده: علی کیافر
در گفتگو با: داریوش آشوری، داریوش شایگان، سید حسین نصر، سید محمد بهشتی، شهرام پازوکی، بیژن شافعی، اسکندر مختاری طالقانی، گیتی اعتماد، سید محسن حبیبی، بهرام فریور صدری
ناشر: کتابکده کسری
تاریخ انتشار: بهار ۱۳۹۸
تیراژ: ۵۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۳۶۶
قیمت: ۸۵/۰۰۰ تومان

• اشاره:
آن‌چه که در پیش‌ِ رو دارید نخستین مجلّد از یک مجموعه چهار جلدی است که به دگرگونی‌های شهر، شهرسازی، سیمای شهرها و معماری ایران در درازای زمانی نزدیک به یک قرن، در دورانی که بیشتر با گفتمان مدرنیته تعریف شده است، می‌پردازد. آغاز این دوران هم‌زمان با تحولات جامعه ایران و جنبش مشروطه‌خواهی است، هرچند که شکل‌گیری آن در قرن‌های پیش‌تر، مشخصاً در زمان پادشاهی صفویه، ریشه دارد. در این دوران دگرگونی‌ها و پیش و پس رفتن‌های چشمگیر در گستره‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ناگزیر در حیطه‌های ادب و فرهنگ و هنر -که معماری و شهرسازی از زیرمجموعه‌های آنان هستند- روی می‌دهد. دو جنبش آزادی‌خواهی در یک سوم ابتدا و یک سوم انتهای این دوران اتفاق می‌افتند. نخستین آن، جنبش مردم محوری است که با تمنای ملی‌گرایی و خواست تصمیم‌گیری سیاسی-اقتصادی، و بر تارک آن به دست‌گرفتن بهره‌برداری مستقیم از منابع نفتی، توسط مردم این سرزمین شاخص می‌شود. هرچند بسیاری از دستاوردهای این جنبش در زمینه‌های مشخصی از اندیشه و فرهنگ و هنر ارزشمندند، اماّ در زمینه سیاست به شکست می‌انجامد. جنبش آزادی‌خواه دیگر به انقلابی می‌انجامد که نظام سیاسی کشور را واژگون می‌کند، به استقرار نظامی جدید با ارزش‌ها و ملاک‌های متفاوتی در بسیاری از جنبه‌های حیات منجر می‌شود، و نیروی‌های دیگری در صحنه‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ و هنر را جایگزین آن پیشینیان می‌نماید. در این دوران، شیوه تولید و روابط اقتصادی از نظام عشیرتی – فئودالی خاص ایران به برقراری نظام استوار بر سرمایه‌داری که هم سمت‌وسوی کلی جامعه‌های مشابه و هم ویژگی‌های جامعه ایران را دارد تغییر می‌یابد؛ نظامی که پس از انقلاب مردمی راه و روش خاص خود را ادامه می‌دهد، و اندیشه و کردار خود را، با تمام تنوع و دسته‌بندی‌های کهن و تازه، در بر دارد. در این مسیر تفکر و عمل هم بر دگرگونی‌ها تأثیر انکارناپذیر می‌گذارند و هم از آنان تأثیر‌های مشخص می‌گیرند. هویت فردی و قومی و سرزمینی چون منشوری چندوجهی مختصات خود را می‌یابد.

ساخت بنا، محله‌ها و شهرها، تفکرات پشت سر آنان، شیوه برخورد حرفه‌مندان و سیاست‌گزاران و حتی خود مردمان و بهره‌گیری آنان از فضاهای کالبدی ساخته‌شده در این درازای کمابیش یکصدساله بی‌شک از این مجموعه پرتلاطم کنش و واکنش به دور نبوده است و نمی‌توانسته که باشد. برای شناخت چگونگی رخداد و کمیّت و کیفیت این فضا‌ها باید ابتدا به درک مناسبی از ماهیت دگرگونی‌های بنیانی جامعه رسید و سپس از آن برای درک بناهای فردی و جمعی، ساختمان و محله و شهر و چگونگی و چرایی آنان تلاش نمود.

کتاب اول از این چهار کتاب -این کتاب- به کندوکاو در تبیین و شناخت ماهیت مدرنیته ایرانی و ویژگی‌های جامعه، تفکر، سنت و هویت می‌پردازد، سپس دیدگاه‌هایی از تاریخ شهر و معماری که به علت تمرکز قدرت‌های اقتصادی، سیاسی در تهران وزن بیشتری دارند را دربرمی‌گیرد و سرانجام جنبه‌های مختلفی از مقوله شهرسازی و سیمای شهری در این دوران، با محوّریت چند دهه اخیر از نگاه پاره‌ای از شهرشناسان و شهرسازان را مطرح می‌کند.

کتاب دوم به شکل‌گیری معماری نوین ایران، ابعاد برجسته‌ آن و روندی که در نیمه اول قرن کنونی پیموده نگاه می‌اندازد و نیز بر شناخت طراحان و معمارانی که چه در اندیشه و چه در تولید بر این معماری تأثیرگذار بوده‌اند و اندیشه‌ها و تمایلات آنان از زبان خود و هم‌حرفه‌ای‌هایشان می‌کوشد.

کتاب سوم و چهارم، تلاش می‌کنند معماری دهه‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ و آن‌چه در به‌وجود آمدن و دگرگونی‌های آن نقش داشته است را از زبان معماران بیشتر شناخته شده و درگیر در حیطه شکل‌دادن به سیمای شهری و تک‌بناهای جدید درون شهرهای عمده ایران بشناسانند.

هر یک از چهار کتاب بر سر آن است که نیم‌نگاهی هم بر دورنمای آینده معماری و شهرسازی در این سرزمین بیفکند.
علی کیافر | بهار ۱۳۹۶ خورشیدی

• متن پشت جلد:
کتاب حاضر نخستین مجلد از مجموعه ی چهار جلدی «نگاهی به دگرگونی های شهر، شهرسازی، سیمای شهرها و معماری ایران، در درازای زمانی نزدیک به یک قرن» است؛ دورانی که بیشتر با گفتمان مدرنیته تعریف شده است. در این دوران پیش و پس رفتن های چشمگیر در گستره های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ناگزیر در ادب و فرهنگ و هنر که معماری و شهرسازی از زیرمجموعه های آنان هستند روی می دهد؛ و بناها، محله ها، شهرها و تفکرات گوناگون پشت طرح و ساخت آنان، شیوه ی برخورد حرفه مندان و سیاستگزاران و بهره گیری مردمان از فضاهای کالبدی دگرگونی های قابل تأملی را تجربه می کنند.
علـی کیافـر، معمار، شهرساز، و نویسنده ی این کتاب، نخست به شناساندن مدرنیته و تبیین ماهیت آن، مدرنیته ایرانی، ویژگی های جامعه، تفکر، سنت و هویت ایرانی در یکصد سال اخیر می پردازد، و پس از معرفی دیدگاه هایی از تاریخ شهر، شهرسازی و معماری در این دوران، جنبه های متفاوتی از مقوله ی شهرسازی و سیمای شهری، با محوریت چند دهه ی اخیر، از نگاه پاره ای از شهرشناسان و شهرسازان را پیش رو می گذارد.

 

• فهرست مطالب کتاب:
اشاره
پیشگفتار
روایت زایش این حکایت   

کندوکاوی در گنجینهای با گنجایش خویش
الف: معماری و معماران
ب: شهر، شهرسازی و سیمای شهری

شرح و بیان پارهای از نوشتهها
آئینهای برای صداها    

درختان پر شاخ و برگ دشتِ آشنا
آن باد که ما را خواهد برد
چه شد آن باد که وزید از غرب
و آنگاه سهمگین بادی وزید، بادی از قبله

مدرنیت: پرسشها و پرسشها
مدرنیت ما، شهر ما و بنای ما
مدرنیته غربی، مدرنیت ایرانی
سنّت و سنّتی؛ سّنت تاریخی؛ سنّت امروزی
گذار از سنّت به مدرنیته؛ از مدرنیته به سنّت
مدرنیته و هویت
مدرنیته و جامعه، شهر و معماری
کنش و واکنشِ اندیشه و عمل
کالبد و سیمای شهر در دوران مدرنیته
هویت شهری
شهر بومی، شهر مدرن
آینده چگونه و در چه حالی خواهد بود؟

چگونه و چه گفتیم و شنیدیم؟  

روایتها
۱- مدرنیته و مدرن، سنّتی و سنّت، مدرنیت ایرانی
گفتگو با داریوش آشوری
گفتگو با داریوش شایگان
گفتگو با سید حسین نصر

۲- تفکر، هویت، مدنیّت
گفتگو با سید محمد بهشتی
گفتگو با شهرام پازوکی

۳- تاریخ، هویت، معماری تهران، شهر تهران
گفتگو با بیژن شافعی
گفتگو با اسکندر مختاری طالقانی

۴- شهر، شهریّت، شهرسازی در ایران
گفتگو با گیتی اعتماد
گفتگو با سید محسن حبیبی
گفتگو با بهرام فریور صدری

حکایت همچنان باقی است
از دید و قلم دیگران 

دریافت تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook