اعلام نتایج و نمایش آثار برتر مسابقه معماری داخلی دُلچه ویتا

اعلام نتایج و نمایش آثار برتر مسابقه معماری داخلی دُلچه ویتا

بروزرسانی مورخ ۹۶/۷/۱۱ :
بنا بر اعلام دبیرخانه، اسامی نفرات برتر بروزرسانی گردید.

بنا بر اعلام دبیرخانه «مسابقه معماری داخلی دُلچه ویتا» ؛ مراسم اعلام نتایج و اهدای جوایز مسابقه مذکور در سالن همایش مجموعه فرهنگی آسمان، در روز پنجشنبه نهم شهریور ماه ۹۶ برگزار و اسامی نفرات برتر به شرح زیر بیان گردید:

نفرات برتر:

رتبه اول: کد Dv-347Cp-669 / نیما نیان، محمد بیگلری
رتبه دوم: کد Dv-406Cp-339 / حمیدرضا گذریان
رتبه سوم: کد Dv-970Cp-91 / حسن سلطان پور، مهدی رسولی، فریبا گودرزی

بروزرسانی مورخ ۹۶/۷/۱۱ :
رتبه چهارم: دفتر معماری آن: مجید رئیس میرزایی، علی خوش مهری
رتبه پنجم: بهداد حیدری کاوکانی

اولین اثر برگزیده: محمدرسول موسی پور، هانیه ناظم السادات
دومین اثر برگزیده: محمد خاوریان
سومین اثر برگزیده: موسی عزیزی، ساناز گودرزی
چهارمین اثر برگزیده: علیرضا هوبخت، علی قدیانی
پنجمین اثر برگزیده: رضا پولادوند، ثمین گلشن، هدیه کاتب پور شهیدی، ترانه طباخ
ششمین اثر برگزیده: گروه معماری حمید حسینی و همکاران
هفتمین اثر برگزیده: ایمان شفیعی، لیدا بادافره، مهرآسا چمنی
هشتمین اثر برگزیده: گروه معماری ساخت تموز: هومن تهمتن زاده، مرجان بنائی، حسین صلواتی خوشقلب
هشتمین اثر برگزیده: دو دوست: خشایار عبدالحمیدی، شادی محمدی
نهمین اثر برگزیده: فرشته اسدزاده شیخجانی، نازنین ذاکری، ایوو پکج (Ivo Pekec)، ارژنگ سحابی
دهمین اثر برگزیده: آریان اسپریدونف، نفیسه پروین، سینا ولدی، زهرا میرزایی

بروزرسانی مورخ ۹۶/۷/۱۸ :
آثار برگزیده: سعید فهیم پور، نسرین اسلامی
آثار برگزیده: گروه روند سیال طراح، حمید محمود پور، لیلا محمودپور، مینا عباسی، محمد فرهادی
آثار برگزیده: سپاس پریوش حقیقی، سپنتا پریوش حقیقی
آثار برگزیده: محمدحسن فروزانفر
آثار برگزیده: ساینا محمدی خبازان، فریبا سالاری جوینی
آثار برگزیده: دفتر معماری امین فردوسی، علی محررهای اصفهانی، امیرحسین فردوسی، محمدحسین رحیمیان، آرمان نجفی، امین فردوسی
آثار برگزیده: امید نیکوکار، امیرعلی رستگار، فاطمه شاه نظری
آثار برگزیده: ستاره دژم خوی، نهال حمیدی، محمدابراهیم تاجیک
آثار برگزیده: گروه گرید(Grid)، مینا سعادت فر، مسعود نساوند، نگین کوشک جلالی
آثار برگزیده: شیریرن ضیایی، رئوف قاسمی برقی
آثار برگزیده: صهبا منصور اردستانی
آثار برگزیده: دفتر معماران خلاق پایادیس، سپهر معتقد، مصطفی صادقی، سعید لطفی پور، شادی میاندهی
آثار برگزیده: مونا توفیقی، آرمان اصغرلو
آثار برگزیده: ابوالفضل ملایجردی
آثار برگزیده: صائب علیمحمدی

……………………………..

 

گزارش تصویری داوری و مراسم اعلام نتایج:

 

نمایش آثار نفرات برتر:

 

تقدیرشده:

 

طرح های منتخب:

 

• نگاهی به مسابقه دلچه ویتا:
(علیرضا تغابنی؛ یکی از داوران مسابقه)

مسابقه دلچه‌ویتا که با نوع طرح مسئله­‌ی خود توجه به سازماندهی داخلی را می­‌طلبید با استقبال زیادی از نسل جوان معماری ایران مواجه شد و کمیت و کیفیت بالای طرح‌ها نویدبخش ظهور پربارِ نسل بعدی معماری معاصر ایران است. بیشتر پروژه­‌هایی که در رتبه‌های بالای (حدود ۳۰ طرح فینالیست) قرار گرفتند دارای خصوصیات مشترکی بودند که سعی می­‌کنم در این نوشته کوتاه آنها را ذکر کنم:

الف) پروژ‌‌ه‌­ها با توجه تمام و کمال به سازماندهی فضایی طراحی شد‌ه‌­اند، یعنی با فاصله گرفتن از مقوله‌­هایی چون دکورسازی، پوسته­سازی، تزئینات یا حتی داستان­‌پردازی، سمبولیسم و نمادگرایی؛ سعی کرده بودند انرژی و سمت و سوی خود را به کنش و واکنش بین فضاها، توده و خالی و سیرکولاسیون سه­‌بعدی کاربر در فضا متمرکز کنند و این فاصله‌­گذاری آگاهانه میان سازماندهی فضایی با دکورسازی یا رویکرد روایت‌­گر؛ از هوشمندی شرکت‌­کنندگان و فینالیست‌­ها بود که مقیاس، نوع و دور‌ه‌­ای که در آن مسابقه برگزار می­شود را به درستی دریافته بودند.

ب) پروژه­‌ها به استراتژی سازماندهنده‌­ی فضای خود تا حد نهایت وفادار بودند که این وفاداری اکستریم باعث می­شد پروژه­‌ها دارای شخصیت، لحن و واژگان فضایی منحصر به فردی باشند؛ این یکپارچگی و پرهیز از چندزبانی بودن، پروژه‌­هایی رادیکال و یکپارچه را به وجود می‌­آورد. مثلاً می­‌شود به پروژه­‌ای که اتاق­های متحرک در فضا شناور بودند نگاه کرد و دید که این ایده تا حد نرده­‌ها و پله­‌ها توسعه پیدا کرده و نرده با افقی شدن می­‌تواند به کف تبدیل شود و پله­‌ها با کنار هم قرار گرفتن می­‌توانند به سقفی شفاف تبدیل شوند.

ج) از خصوصیات دیگر طرح­‌های فینالیست و برگزیده این بود که هر کدام دنیای منحصر به فرد خود را از لحاظ کیفیت و حسی فضا ایجاد کرده بودند. یعنی فارغ از بحث سازماندهی فضایی با بحث­‌هایی نظیر کیفیت­‌های نوری، متریالی، رنگ و اجسام موجود در پروژه‌­ها که دریافت حسی مخاطب را از فضا شکل می­‌دهد؛ با تبحر بسیار بالایی از کلیشه­‌های موجود در فضاهای مجازی فاصله می­‌گرفت و دنیایی یکه و ممتاز را برای خود ایجاد می­‌کرد.

انگار که هر کدام نه پروژه معماری متمایز؛ بلکه دنیایی ذهنی و ملموسِ جداگانه است. این مسأله را به طور مثال در پروژه ششم که فضاسازی داخلی آن با عملکردهای متفاوت با خانه، با نور و رنگ و پرسناژهای سورئال خود قدرت تخیل طراح را می‌­رساند، به وضوح می‌­توان مشاهده کرد.
از لحاظ سازماندهی فضایی، چند روش را می­‌توان دید؛ پروژه­‌های “وید در میان” که وید اصلی در وسط پروژه قرار می­‌گرفت و به مقطع و پلان­‌ها سامان می‌­داد؛ پروژه­‌های کانتِینری که زیر­فضاهایی به صورت آویز در آن قرار دارند و به واسطه حضور این جزیره‌­ها و ریزفضاها به صورت معلق، فضاهای زیرین آن ارزش فضایی متفاوتی پیدا می­‌کنند و قابلیت تفکیک و جانمایی برنامه­­‌ای را پیدا می­‌کنند. پروژه‌­هایی که با انهدام یک کل یکپارچه به صورت تکه تکه و جداجدا فضاها را سازماندهی کردند و سعی کرده بودند که قابلیت­‌هایی را از این موضوع بیرون بکشند و پروژه‌های “وید در کنار” که هسته­‌ی اصلی و ساختمان را در وسط قرار داده و ویدهای کناری و تکه تکه را فعال کرده بودند؛ و البته پروژه‌­هایی که دو یا چند روش را با هم ترکیب کرده بودند.

پروژه اول از تایپولوژی بسیار ساده که بسیار هم مورد استفاده دیگران قرار گرفته بود یعنی تایپِ “وید در میان” استفاده کرده بود و از همین تایپولوژی توانسته بود طیف‌­های بسیار متنوع و بسیار پیچیده فضایی را بیرون بکشد. استراتژی دو گانه غلاف و هسته، هم به سؤال مسابقه جواب می­‌داد هم با تایپ “وید در میان” به هم­نشینی مناسب رسیده و پیشنهادهای مناسبی برای داخل و بیرون پروژه ایجاد می‌­کرد. یکپارچگی زبانی پروژه و پرهیز از اضافه­‌گویی در عین وفاداری به استراژی­‌های اولیه باعث شده که مهارت طراحی در کندوکاوِ فضا، ایجاد لحظه‌­های مکث و حرکت، با قدرت به چشم بیاید. زبان بدون پیرایه، لطیف و خوددارانه و در عین حال غنی و متنوع، کل پروژه را به یکسان پرداخت کرده بود و ایده­‌ی ساختاری پروژه (غلاف و هسته) قابلیت امتداد یافتن به فرم نهایی ساختمان، نمای پروژه، شرایط متریالی و جزئیات پروژه را داشت.

 

پروژه دوم با اضافه­‌کردن لایه­‌ی­ شهری به مسأله طراحی داخلی، پروژه را از یک اسکوپ بالاتر دیده و لمس کرده است. یعنی فارغ از بحث کیفیت­‌های فضایی که به واسطه­‌ی تایپولوژی فضاهای آویخته و دیدهای کناری و میانی ایجاد شده است، با آزاد کردن طبقه همکف و آزاد کردن حضور مردم در داخل آن فضا، مرزهای مالکیتی و ساختارهای مرسوم فضایی به چالش کشیده شده و سعی شده که خانه به صورت یک خانه‌­ی تِکه‌­تِکه در طبقات اول و دوم شکل بگیرد و همکف عملاً به فضای نیمه عمومی/ نیمه باز تبدیل شود؛ این پروژه نطفه­ی شکل­‌گیری ایده‌­ای سیاسی و انتقادی را در خود حمل کرده و علاوه بر کیفیت حسی و سازماندهی فضایی، به مسأله­‌دار کردن مرزها­ی عمومی/خصوصی و باز/ بسته، به ساحت­‌های قدرت نگاهِ چالش‌­برانگیزی دارد.

 

پروژه سوم با استِیتمنتِ رادیکال خود سعی در بحرانی کردن رابطه ناظر و موضوع را داشته و سعی کرده به جای تغییر موضوع، با تغییر زاویه دید به درک فضایی تازه‌­ای به مسأله‌­ای که همیشه وجود داشته برسد؛ ساختار فضایی پیشنهادی آن که سعی شده با استِیتمنتِ پروژه همخوان شود تایپ کانتِینری است که فضاهایی به صورت آویخته در آن قرار دارند، بیان قدرتمند فضایی، ترسیمی / گرافیکی و تکنیکال پروژه آن را به سمت اثری مفهومی/ هنری نزدیک کرده است.

 

پروژه چهارم توانایی رسیدن به زبانی معاصر و در عین حال بدوی برای ایجاد فضاهایی بدون مرز را دارد که قابلیت تبدیل شدن به همدیگر را به صورت سیال دارند. بیان منطقِ قدم به قدم برای رسیدن به هر کدام از مجموعه فضاها و اثبات کارآمدی و اندیشه محور بودن هر کدام از فضاها به ریشه‌­دار بودن طرح می­‌افزاید.

 

پروژه پنجم با ایجاد سازماندهی تکه‌­تکه و پله‌­پله‌­ی خود، عملاً پیلوت و ساختمان یک طبقه‌­ی رویش را به شکل دیگری باز­تولید می­کند. شکل ساختمان بیشتر به بافت نزدیک شده و خاصیت­‌ها و امکانات متنوعی از این توپوگرافی مصنوع استخراج می­‌شود. مشخصاً نوع تفکیک و مرزبندی فضاهای داخلی به صورت هوشمندانه­‌ا‌ی در این طرح به وسیله این استراتژی ایجاد شده و حیاط­‌ها و پنجره­‌هایی در ترازهای متفاوت فضایی برای پروژه به دست آمد. نورگیری و پنجره­‌هایی در ترازهای مختلف و دسترسی­‌های لابیرنت گونه به حیاط­‌ها و فضاهای داخلی، پروژه را غنی و متنوع ساخته است.

منبع: وبلاگ علیرضا تغابنی

 

ســـایر آثـــار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه معماری داخلی دُلچه ویتا

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

share Memarnews content
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Follow Memarnews
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2017 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook