اعلام نتایج مسابقه طراحی معماری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

اعلام نتایج مسابقه طراحی معماری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

در مسابقه «طراحی معماری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»؛ ۵ هزار نفر در قالب ۴۷۰ گروه ثبت نام نمودند که در نهایت آثار ارسالی روز جمعه ۷ اسفند توسط  هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفت که نتیجه این داوری، توسط دبیرخانه مسابقه به شرح زیر اعلام می گردد:

سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از کلیه مهندسین مشاور، معماران، اساتید و دانشجویان عزیز که با حضور و مشارکت خود، ما را درانجام این طرح ملی یاری نمودند تشکر و قدردانی می نماید.

بدین وسیله به اطلاع کلیه شرکت کنندگان محترم مسابقه بین المللی طراحی معماری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می رساند، با حمایت ستاد کل نیروهای مسلح و اختصاص فضایی بسیار مناسب و شرایط ویژه برای داوری آثار، پس از چهار روز تلاش بی وقفه سازمان موزه، هیئت محترم داوران، مدیر طرح پروژه، مشاوران برگزار کننده و برنامه ریز مسابقه، آثار ارسالی در دو مرحله با نظارت مستقیم دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهر سازی وزارت راه و شهر سازی، انجام پذیرفت و پنج طرح به عنوان آثار برگزیده و ده طرح به عنوان آثار قابل تقدیر انتخاب گردید.
لذا کد آثار برگزیده به شرح زیر اعلام می گردد:

پنج طرح برتر:
طرح اول: کد ۰۵PQ3MG1N9LY91K – آقای مکاری
طرح دوم: کد ۶P84GL5D1GLV13R – شرکت طراحان عمارت مهر
طرح سوم: کد J7Q63XPQ04L0ZGE – شرکت طرح و کاوش
طرح چهارم: کد ۰Q5OGL698QL1K2N – آقای عزیزی
طرح پنجم: کد P4Y58L23GQMZ7DG – شرکت آتک

ده طرح قابل تقدیر (بدون رتبه بندی):
طرح اول: کد ۶۴WQELDZ9ON3VDG – شرکت پارامادان
طرح دوم: کد Q3NEJMKK17MG2Z0 – آقای گل امینی
طرح سوم: کد YKO3QM7DD8X5487 – شرکت هنر و معماری اشکوب
طرح چهارم: کد DW52KMZ07NMYG4Z – شرکت مقداد شریف
طرح پنجم: کد ۵۴ZKOMV8YKM07J6 – آقای نوری زاده
طرح ششم: کد ۸۴Y5OX4Y5KL72J1 – آقای خشوعی
طرح هفتم: کد ۰۵PQ3MG534MY91K – خانم هوشور
طرح هشتم: کد MK837LRY50NWRO6 – آقای پناهی
طرح نهم: کد ۶۴WQELDZ4NM3VDG – خانم خاکی
طرح دهم: کد ۷WNV6LNVYZXPDJ2 – آقای اکبری

* لازم به ذکر است شرکت کنندگان محترمی که جزء نفرات برتر فوق نمی باشند می توانند برای دریافت آثار خود به دبیرخانه مسابقه مراجعه نمایند.

 

گزارش تصویری از داوری مسابقه:

 

نمایشگاه آنلاین آثار:

نفـــرات بــــرتــر:

رتبه اول:

 

رتبه سوم:

 

تقدیر شده ها:

ســـایر آثـــار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمار نیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: به جریان افتادن مجدد مسابقه ۳میلیاردی “طراحی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس”

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

share Memarnews content
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Follow Memarnews
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare


مطالب پیشنهادی :



۳۲ نظر on “اعلام نتایج مسابقه طراحی معماری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس”

  • محمد wrote on ۲۷ اسفند, ۱۳۹۴, ۱۹:۴۵

    با سلام و تشكر از سايت و به روز بودنتان،آثاري كه در منتخبان نيستند ميتوانند براي نمايشكاه آنلاين شما ارسال كنند؟؟

  • معماران مانژ wrote on ۲۷ اسفند, ۱۳۹۴, ۱۹:۵۷

    داورا خسته نباشن واقعا خسته نباشن!!!همه چی آرومه معماریه ما چقدر موفق و خوشبخته….

  • حسین قائم مقامی wrote on ۲۷ اسفند, ۱۳۹۴, ۲۱:۰۲

    جزو مدارک پروزه ماکت نبوده ودر مقررات مسابقه به عنوان مدارک اضافه محسوب می شود.لدا ارایه ماکت توسط طرح اول وسایر طرح ها تخلف از قوانین مسابقه است که میبایست رسیدگی شود.
    سطح اشغال فقط 10 درصد  بوده ،که در طرح اول رعایت نشده.
    طرح اول بیشتر شبیه مجتمع تجاری است تا موزه

  • کیوان wrote on ۲۸ اسفند, ۱۳۹۴, ۱۴:۰۵

    با سلام
    طبق معمول در برگزاری و داوری شبهه های فراوانی هست:
    مثلا: جلسه داوری طبق اعلام سایت روز 7 اسفند برگزار شده و نتایج شب چهارشنبه 26 اسفند اعلام شدن. تا پایان تعطیلات هم کی مرده کی زنده…………..
    مثلا: طی این مدت تلفن های دبیرخونه رو سربازی بی خبر از همه جا پاسخ میداد……….
    مثلا: هیچ بیانیه یا اعلام نظری از سوی هیأت داوران شنیده نشد………..
    مثلا: هیج جا نه در سایت نه در کتاب ارسالی نه در پیام ها صحبتی یا اشاره ای در مورد ماکت (اجباری یا اختیاری) نبود. اون ماکت های غول پیکر در جلسه داوری چه میکنند؟………

  • احسان wrote on ۲۸ اسفند, ۱۳۹۴, ۲۰:۵۰

    این مسابقه،مسابقه پرزانته بود ن مسابقه معماری.در اکثر طرح های راه پیدا کرده ب بخش داوری قوانین مسابقه رعایت نشده.من نمیدونم اگر قرار نبود رعایت بشه پس چرا از طراحان خواسته شد که طبق دفترچه راهنمای مسابقه طراحی صورت بگیره.مثلا به جرات میتونم بگم ارتفاع طرح اول بیش از ارتفاع خواسته شده بوده شک نکنید.و سطح اشغال ده درصد نیز رعایت نشده و مهمتر از همه بی توجه به حرم امام طراحی شده و…

  • علي wrote on ۲۸ اسفند, ۱۳۹۴, ۲۱:۲۷

    با سلام،اتفاق جالب كمبود مدارك خواسته شده در طرح يك است و نكته بعدي برنامه فيزيكي خواسته شده كه فكر نميكنم اينكونه ميشد جواب كرفت،اكر با زمين مسابقه آشنا باشيم و رويش خط كشيده باشيم متوجه ميشويم كه اين حجم رتبه يك خيلي غير واقعي و بزرك است براي اينكه زمين سايت 360 هزار متر بود و اكر با نكاه هم اندازه بزنيم و مقياس را دقت كنيم ارتفاع بنا حدود 80 تا 100 متر است و آن باقجه هاي مربع اطراف هر كدام حدود 2 هزار متر…ما به اينكه داوران با مباني مسابقه آشنا نباشند عادت داريم…

  • شرکت کننده مسابقه wrote on ۲۸ اسفند, ۱۳۹۴, ۲۲:۱۸

    با سلام به همه دوستان و همکاران ۱۰ درصد سطح اشغال در کجای این طرح رعایت شده!!!  طبق ضابطه اعلام شده حداکثر ارتفاع ۱۴ متر  که در طرح اول این ارتفاع خیلی بیشتر از این ها است !!!! 
    خواهشمندیم از همه دوستان و شرکت کنندگان مسابقه که این اعتراض ها  به صورت جدی و کتبی به ارگان های مربوطه اعلام نمائیم 

  • معمار wrote on ۲۸ اسفند, ۱۳۹۴, ۲۳:۲۷

    انصافا کار رتبه ی اول حرف نداره
    اعتراض وارد نیست،به نظر بنده!

  • معمار جوان wrote on ۲۹ اسفند, ۱۳۹۴, ۲:۰۹

    منم موافقم
    وقتی یه گروه با یه ماکت عظیم الجسه کار تحویل میده
    اونم کاری که به همه چی شبیه جز موزه جنگ
    خلاف مقرراته
    بی عدالتیه
    هر کدام از  گروه ها  اگه همچین ماکتی میساختن ظاهرن انتخاب میشدن
    داورها  هم انگار ظاهر بین بودن
    باید دوباره داوری بشه
    با داورهای دیگر

  • ﻣﻮﻳﺪ wrote on ۲ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۲:۳۸

    ﻭاﻗﻌﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺎﺳﻒ اﺳﺖ…..ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﻫﻴﭻ ﺧﺎﺻﻴﺘﻲ ﻧﺪاﺭﺩ. ﺗﻮﻫﻤﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺰﻙ ﺷﺪﻩ.

  • علی مرادی wrote on ۲ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۳:۲۶

    باسلام. تبریک میگم به همه دوستان برنده و نفر اول. اگه مابقی دوستان هم طرحاشونو بفرستند که ببینیم خیلی ممنون میشم. سپاس فراوان. سال نو مبارک.

  • كيوان wrote on ۳ فروردین, ۱۳۹۵, ۲۱:۳۷

    حق مسلم همه شركت كنندگان است كه در جريان جزئيات داوري و چگونگي انتخاب آثار قرار بگيرند. قاعدتا بايد صورت جلسات ژوري در دسترس همه باشه.(البته اگر اساسا چنين چيزي وجود داشته باشه) . به هر حال اين موضوع قابل پيگيري قانوني هست

  • نادر ملکی wrote on ۵ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۰:۱۳

    واقعاً معمارای این نسل … به غیر از چند نفر معدود(فرهاد احمدی و … ) غیر از نقدکردن و حرف زدن کار دیگه ای از دستشون برنمیاد.

  • الف wrote on ۹ فروردین, ۱۳۹۵, ۹:۵۷

    با عرض سلام خدمت دوستان بزرگوار
    نقش موثر و تعیین کننده ماکت در داوری پروژه های معماری بر همگان روشن است. در مسابقه حاضر،در هیچ یک از اطلاعیه ها و لیست مدارک خواسته شده ،سخنی از امکان و اجازه ارایه ماکت وجود نداشته است و حتی به صراحت امده است که ارایه مدارک اضافه ممنوع است.حال انکه تعدادی ماکت کار شده در مقیاس های چشمگیر ،در معرض قضاوت قرار گرفته اند و این،خروج از مقررات مسابقه است.قطعا اگر دبیرخانه ،ماکت را به عنوان مدارک لازم اعلام می نمود همگان می توانستند از شرایط برابر استفاده کنند که متاسفانه چنین نشد.
    لذا تجدید نظر اساسی در نتایج مسابقه در مورد گروه هایی که ماکت داشته اند ضرورت دارد.
    با تشکر

  • حامد wrote on ۱۴ فروردین, ۱۳۹۵, ۲۲:۰۶

    عرض سلام و تبریک سال نو خدمت همه شما سروران گرامی
    به عنوان عضوی هر چند کوچک از خانواده پر افتخار معماری کشور عزیز، افتخاری بود نسیبمان شد در مسابقه شرکت کردیم و ادای دینی هرچند ناچیز به ساحت مقدس بزرگ مردان این مرزو بوم کردیم……
    قبل از هرچیز تبریک عرض میکنم خدمت همه شما شرکت کنندگان عزیز و بسیار خوشحالم ازینکه در کنار شما عزیزان چند قدمی رو در گذشته افتخار آمیزمون زدیم.
    با تمامی احترامی که به هییت داوران دارم و البته ارادت خاصی  نسبت به تک تک این اساتید فرهیخته دارم اما شاید سکوت تنها کاری باشه که بتونم در برابر عملکرد برگزارکنندگان و هییت داوران این مسابقه بین المللی داشته باشم.
    خوب ما مقام نیاوردیم و البته انتظاری هم نداشتیم صرفا ارایه یک کانسپت رو در دستور کار داشتیم و خوب عقیده ما بر این بود طراحی در این سطح شاید در مرحله اول بیشتر بدنبال یک کانسپت باشه تا یک طرح همچین شسته و رفته از پیش تعیین شده!!!!
    مشتاقانه در انتظار اعلام طرح برتر بودیم تا بهترین پاسخ هارو نسبت به موضوع طرح شاهد باشیم و ضعف های خودمون رو پوشش بدیم اما با کمال تعجب با نتایج بسیار عجیبی مواجه شدیم تا اونجایی که حتی بعضی ا ز ارزش ها و موارد خواسته شده رو زیر سوال رفته دیدیم.
    من در مقامی نیستم که صلاحیت نقد و بررسیی نتایج رو داشته باشم و این قضاوت رو به عهده اساتید عزیز و طلایه داران معماری کشور خواهم گذاشت.
    اتفاقات بسیاری در این مدت رخ داد که همه شما عزیزان کم و بیش آنهارو شنیدین…
    بگذریم از بحث سطح و سطوح پر از تناقض و اشکالات عدیده و رعایت شدن یا نشدن آنها…
    بگذریم از اشتباهات  مهلک کدهای ارتفاعی و ارتفاع نهایی خواسته شده که بسیاری از شرکت کنندگان رو در مسیر اشتباه قرار داد و چه بسا موجبات رد طرحشون رو هم بدنبال داشت…
    بگذریم از چگونگی پاسخگویی به موارد خواسته شده در طرح…
    و بگذریم و بگذریم…..
    راستش خیلی ناراحت شدم و تاسف خوردم نسبت به خیلی از چیزها….
    ازون دسته آدم هایی نیستم که بگم ایییی وایی معماری کشور به قهقرا رفتتت….خیر با یک مسابقه چنین اتفاقاتی رخ نخاهد داد و ریشه و اساس و هویت معماری یک کشور رو چیزی فراتر از این موارد مستقیما نشانه خواهد گرفت!!!!
    اجازه بدین صحبت رو کوتاه کنیم و ریشه یابی این فرآیندهای بسیار هوشمندانه رو به همین اساتید عزیز و دیگر طلایه داران معماری کشور و آنهایی که مهمترین دغدغه شان  غرب زدگی و مدرنیست و مرگ تدریجی هنر و معماری اصیل ایرانیست محول کنیم .
    در پایان تبریک ویژه ای دارم خدمت برندگان مسابقه و همچنین همه شما سروران عزیزم و امیدوارم در مسابقات بعدی نیز در کنار شما عزیزان رقابت پر شور و بی نطیری رو شاهد باشیم.
    به پاس بزرگ مردان میهن
    آنان که رفتند و آسمانی شدند
    یا حق
    التماس دعا

  • مازيار wrote on ۱۵ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۲:۴۳

    با سلام
    بنده از شركت كنندگان اين مسابقه بوده ام و كاملاً با قواعد و ضوابط مسابقه آشنا هستم، با توجه به اين كه هنوز ما پروژه هاي مقام آورده را نديده ايم و عدم شفافيت از سوي هيئت داوران و برگزار كنندگان حتي پس از پايان داوري ادامه دارد به عنوان بخشي از جامعه معماري وظيفه خود مي دانم كه سئوالاتي را مطرح نمايم تا شايد اين فاجعه براي مسابقات آينده پيش نيايد
    ١.هيئت داوران اين مسابقه بين المللي همگي ايراني و انتخاب شده توسط ارگان هاي غير معماري بوده است كه ما هيچ مسابقه بين المللي با چنين شرايطي براي انتخاب داوران نداشته ايم و بر خلاف وعده داده شده براي حضور داوران بين المللي چنين اتفاقي رخ نداد.
    ٢.اعلام نتايج به صورت بسيار عجيبي رخ داد چرا كه از داوري تا اعلام نتايج با فاصله سه هفته اي رخ داد كه اين بر عدم شفافيت مي افزايد.
    ٣.با وجود گذشت حداقل ٣ هفته از اعلام نتايج هنوز هيچ گونه شفافيتي از سوي هيئت داوران و برگزاركنندگان نشان داده نشده و انگار كه با اعلام قبل از تعطيلات نتايج قصد به فراموشي سپردن اين عدم شفافيت ها را تا بعد از تعطيلات داشته اند.
    ٤.اما در مورد تنها چند عكس منتشر شده از داوري متأسفانه شاهد وجود چند ماكت غول پيكر از جمله ماكت رتبه اول هستيم كه طبق مدارك خواسته شده هيچ جا چه اختياري و چه اجباري به ماكت هيچ اشاره اي نشده بود و تأكيد خود دفتر برگزاري براي رعايت تنها مدارك خواسته شده اين سئوال را به ذهن مي آورد كه چگونه با چنين اطميناني رتبه هاي اول ماكت ساختند.
    ٥.و در آخر همين يك پروژه انتخاب شده خود نه از لحاظ سطح اشغال نه ارتفاعي و نه برنامه فيزيكي برنامه مسابقه را پوشش نداده است و تنها داراي يك ماكت مفصل خارج از برنامه است كه اين هم متاسفانه به تمام ايرادات و مشكلات مسابقه مي افزايد.
    به اميد روزي كه مسئولين كمي مسئول تر برخورد كنند.
    با سپاس

  • مسعود wrote on ۱۵ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۲:۵۲

    سلام
    با توجه به نقض آشكار قوانين و شرايط يك مسابقه بين المللي توسط برگزار كننده و هيات داوران از دوستان شركت كننده تقاضا دارم بصورت كتبي به دبير خانه مسابقات معماري وزارت مسكن و شهرسازي اعتراض و درخواست داوري مجدد نمايند.

  • حسین wrote on ۱۵ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۹:۳۹

    ضمن سلام و خسته نباشید به همه دوستان شرکت کننده 

    دوست ندارم که خیلی وارد این موضوع بشم که داوری بد بود و اینجور صحبتها…ولی  کانسپتی که رتبه اول رو اورده …دریاچه پیشنهادی چند هکتاره؟(تاثیرات اقلیمی دریاچه خلیج فارس رو هنوز فراموش نکردید.)
    و اینکه خلاقیت در بازخوانش معماری ایرانی چه جایگاهی تو این پروژه داره ؟(خلق یک هویت جدید با حفظ مفاهیم یک هویت اصیل     و     نه تکرار یک هویت در همان غالب گذشته )
    حال اینکه پروزه کاملا با یک زبان سنت گرا ارائه گردیده و  مرفولوژی پروژه هیچ دیدگاهی به آینده نداشته و از نظر بصری در مقیاس انسانی در سایت پلان پروژه هیچ توجهی به (حرم امام خمینی)نکرده که عدم توجه به این مهم در واقع نادیده گرفتن 2 موضوع مهم از موضوع طراحی (موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ) که با رهبری ایشان رقم خورده ،میباشد . همچنین مفاهیم اساسی فقط با نامگذاری در فضاهای تکراری رقم خورده(احساس فضا در موزه های مختلف تکراری بوده و بدون دکور هویتی یکسان و بی تشبیح باقی میماند).داوران عزیز به هر ترتیب ما خودمون به سلایق و افکار شما سپردیم …………

  • فرهاد wrote on ۱۷ فروردین, ۱۳۹۵, ۲۳:۴۶

    با سلام و خسته نباشید. نخست تبریک به همه شرکت کنندگان و همچنین برگزیدگان مسابقه که حتماً هر کدام حرفهای تازه ای برای گفتن داشتند و دوم نقدی بر شرایط موجود که در ادامه خواهد آمد.
    با توجه شرایط نامطلوبی که در روند برگزاری و داوری مسابقات داخلی وجود داشت و شغل بنده سبب میشد از نزدیک در جریان آنها قرار بگیرم، معمولاً به انحای مختلف از حضور در صحنه رقابت طفره میرفتم. ولی در این مسابقه به همراه چندی از همکاران و دانشجویان قدیمیم برای یادگیری بیشتر

    و با توجه به احترامی که برای همه داوران و اساتید گرامی قایل بودم و شناختی که از نزدیک از آرا و اندیشه های آکادمیک آنها داشتم در این مسابقه شرکت کردیم. تجربه خوبی بود کار پر فکری از آب در آمد ولی در ارائه نهایی که بسیار در مسابقات حائز اهمیت است بیان روشنی از ایده ها و جزئیات فکر شده حاصل نشد که احتمالاً خود باعث دیده نشدن فکرها و ایده های سازنده طرح شده است. منتظر نتایج بودیم تا حداقل با دیدن کارهای برگزیده با خوشبینی به دانشجویانم ثابت کنم که همیشه هم جریان مسابقات بر اساس تصورات یاد شده در اول متن نیست و داوران این مسابقه که اکثراً منتخبی از متفکرین کنونی معماری کشور هستند این قالب را به هم خواهند زد و کارهایی برگزیده خواهند شد که درسهای فراوان از آنها خواهیم گرفت… ولی نتایج به ویژه کار اول که ارائه خوبی هم داشت نشان داد که ظاهراْ داورها با خواسته ها و مقررات پروژه آشنا نشده یا فراموش کرده بودند.
    کسانی که در این مسابقه شرکت کرده بودند مطلعند که خواسته های این پروژه بسیار زیاد و مقیاس بسیار عظیم بود. پروژه در حد یک پروژه شهری بود که فکر کردن و ایده پردازی برای قسمتهای مختلف زمین و بهره برداری از کلیه امکانات موجود در بستر، توان و زمان زیادی از خود ما مصرف کرد.این پروژه دغدغه ای ملی بود و تعهد هر معمار طلب میکرد تا فارغ از پرداختن به کانسپت های کلی و بعضاً مسابقه پسند و جدا از فن و فنون بازار داغ مسابقات که در کارگاه های آموزشی خارج از دانشگاه ها یاد داده میشود و مشتریهایش بسیار بیشتر از مبانی پایه ای ست که ما در دانشگاه های بزرگ کشور به آنها ایمان داشته و پافشاری میکنیم، با آن به عنوان یک پروژه واقعی یا بهتر است بگوییم معماری واقعی برخورد کند. همه عوامل مؤثر در معماری چون روابط عملکردی،پلان روشن و نه صرفاً دیاگرامی، نما و منظر مناسب، همسایگی ها و به ویژه حرم امام (ره)، محوطه سازی (با توجه به وسعت حدود 90 در صد زمین)، حضور آرمان های انقلاب و دفاع مقدس و … همه و همه در برنامه پروژه مورد توجه و تأکید قرار گرفته بود که این خود نشان از حضور و پشتیبانی متفکرین آگاه به معماری اندیشمند و نه صرفاً بازار پسند در مسابقه بود و ما را برای شرکت در آن راغب تر می کرد. هرچند طرح اول ارائه بسیار خوبی داشت ولی به نظر بنده شاید آتش داغ بدبینان به مسابقات داخلی را بیشتر افروخت تا شعله کوچک امید خوشبینان را. نتیجه، ابهاماتی برای بنده به همراه داشت که به نظر میرسد برای دیگر نظردهندگان سایت هم مطرح است، مطمئناً نتیجه هر مسابقه نمیتواند همه شرکت کنندگان را راضی کند و نظر داوران همانطور که استاد معماری دربارة کار دانشجویان نظر می دهد معیارهای شخصی و ارزشی کاملاً قابل قبول و احترامی دارد ولی انتقادی که در اینجا مطرح است صرفاً به نظر و سلیقه و معیارهای درونی و محترم داوران برنمیگردد بلکه بعضاً نقض قوانین و بی توجهی به خواسته های پروژه است که احتمالاً در نظر داوران کمرنگ شده بوده و وظیفه برگزارکنندگان بوده که آنها را مورد بررسی قرار دهند. ماکت پر هزینه و بزرگ و چشم نواز؟ سطح اشغال بالای ۱۰ درصد؟ عدم توجه به محوطه سازی (باغچه های هم شکل که در طول حدود ۱۵۰۰ متر تکرار شده بودند) و جزییات؟ عدم طراحی پلان و فضاها؟ عدم توجه به طراحی داخلی و حال و هوای گالری ها؟ عدم رعایت حداکثر ارتفاع مجاز … ؟؟؟ به نظر بنده برای آنکه برگزاری مسابقه و اسم و رسم داوران محترمی که همگی(یا حداقل اساتید معماری که من میشناسم) از روشنگران عرصه معماری در عصر حاضر هستند خدشه دار نشود لازم است معیارها موردد برسی قرار گرفته و حداقل بیانیه ای از طرف ایشان صادر شود.

  • معمار wrote on ۱۸ فروردین, ۱۳۹۵, ۲۰:۰۸

    با سلام،
    یک سئوالی از طراح محترم طرح اول دارم. میشه لطفا بفرمایند که ایده طرحشون چیه؟ از چه مبانی و مفاهیم مربوط به جنگ و دفاع مقدس برداشت هایی داشتن که به این فرم رسیدن؟ اگه میگفتن موضوع مسابقه طراحی مرکز تحقیقات گیاه شناسی در دل کویر و یا یه مجمعه بزرگ تجاری و یا مجموعه اداری در فلان شهر حاشیه کویر و یا از این دست موضوعات بود، ایشون چطور طراحی می کردند؟ در هر حال شرکت در مسابقه های داخل کشور به دلیل داوری های نچندان درست این مسائل رو هم در پی داره. آیا انتشار طرح اول در سایت های خارجی به عنوان برنده مسابقه به این بزرگی برای داوران و برگزار کنندگان عزیز یه کم بد نیست؟

  • شرکت کننده مسابقه wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۵, ۲:۱۷

    کاش داورى کمى عادلانه بود… کاش برگزارى مسابقات در ايران کمى فقط کمى جدى گرفته مى شد.کاش معمارى فقط در زبان ها حائزاهميت نبود . ..  کاش همانطور که يک کتابچه 200 صفحه اى به شرکت کننده ها داده شده و معيار هاى داورى درآن مکتوب گرديده احترامى هم براى پايبندى به حرف هاى خودشان قائل بودند…  
    کاش!  
    مگر انتظارات ما چقدر دور از دسترس است ؟؟؟ چرا همه چيز سربسته است ؟؟؟
    ما رتبه و مقام نمى خواهيم…  فقط خواستار توجه به قوانين و اجراى آن هستيم.  هرچند در جامعه اى که براى رعايت چراغ قرمز بايد پليس سر چهارراه ها باييستد  و فرهنگ سازى شود  شايد انتظارات ما بيهوده است …   

  • علی مرادی wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۴:۵۲

    با سلام.

    متاسفانه یه چیزی که هست همیشه اعتراض درمورد نحوه داوری اونم درصورتی که طرحارو کامل نمیبینم. درضمن الان طرح نفر اول نسبت به تمام طرح هایی که تا الان داریم میبینم خیلی لایق تر هست. 1-به نظر من ارایه ماکت اصلا تخلف محسوب نمیشه چراکه این بخاطر معرفی بهتر کار بوده. 2- یه جا اشاره شده که کار شبیه موزه نیست. این جمله متاسفانه تو حوضه معماری اصلا جایگاهی نداره. چون قرار نیست یه الگوی خاصی وجود داشته باشه و بعد بگن این دسته از کارها و ساختمونا تو گروه موزه قرار میگیرن و این دسته از کارها تو گروه مجتمع تجاری و…. 3-دوارهای محترم که همیشه مورد اعتراض قرار میگیرن, از بین طرح های موجود بهترینشو انتخاب میکنن حالا ممکنه اون طرح انتخاب شده 50درصد از نیازهارو برطرف کرده باشه. آیا داورها مقصر هستن؟ یا اینکه سطح مسابقه درحدی بوده که اون طرح اول بشه؟ 4-به این توجه داشته باشیم که از بین کاهایی که میبینیم و همه شاهدش هستیم قضاوت کنیم .حالا این سوال پیش میاد:کار نفر اول از بین این کارها که تا به حال تو سایت معمار نیوز داریم میبینیم .آیا کاری قوی تر از نفر اول هم وجود داره که این همه اعتراض داره میشه.؟ 5-و…. بنده شخصا هیچ ایرادی نمیبینم و باتوجه به کارهایی که تا به حال دارم میبینم طرح نفر اول طرح مناسبی هست. تبریک فروان . با تشکر

  • معمار wrote on ۲۱ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۴:۲۷

    واقعآ برای تمام افرادی که در این مسابقه شرکت کردند و کلی زمان و هزینه صرف کردند جای سوال است که چرا به محض دیدن طرح اول هیچ حسی از این که به یک موزه نگاه می کنیم به بیننده القا نمی گردد و بیشتر نمایانگر یک مرکز خرید یا مرکز فرهنگی می باشد… … و نکته جالب این است که ایشان یک ماکت عظیم از طرح را نیز ارائه نمودند… امیدوارم که بعد از اجرای این پروژه، مردم جهت خرید پوشاک و نظیر آن به آنجا مراجعه ننمایند… ضمناً خدمت داوران محترم خسته نباشید عرض می نمایم (-:

  • امین کرباسی wrote on ۲۱ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۴:۵۱

    با سلام خدمت دبیرخانه محترم مسابقه
    به نظرم به عنوان یک شرکت کننده در مسابقه ای که قرار بزرگترین و مفهومی ترین بنای تاریخ ایران ساخته بشه، بهتر بود تامل بیشتری در داوری طرح ها داشته باشند و حتی از طراحان برای دفاع حضوری و ارایه توضیحات بصورت همزمان دعوت میشد

  • يكي از گروه هاي شركت كننده wrote on ۲۲ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۶:۳۷

    دبيرخانه دائمي مسابقات معماري و شهرسازي
    موضوع: نقض آشكار قوانين و شرايط مسابقه موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس
    با سلام و احترام اينجانب مدير يكي از گروه هاي شركت كننده در مسابقه با توجه به برگزاري مسابقه مذكور زير نظر آن دبيرخانه محترم موارد مشروحه و شبهات زير را كه مغاير با آيين نامه جامع و عرف برگزاري مسابقات معماري مي باشد به استحضار ميرساند:
    ١-از زمان داوري آثار تا اعلام نتايج حدود ٣ هفته بطول انجاميد كه لازم است دليل اين وقفه طولاني بصورت شفاف توسط برگزار كننده مشخص شود
    ٢-در كتابچه مسابقه و در بخش مدارك مورد نياز هيچ اشاره اي به ارائه ماكت (اختياري يا اجباري) نگرديده و حتي تاكيد شده ارائه مدارك اضافي تخلف محسوب ميشود حال آنكه برخي از آثار منتخب (از جمله طرح برنده) ماكتهاي غول پيكري ارائه نموده اند.
    ٣-در بخش سطح اشغال و تراكم كتابچه مسابقه به صراحت درصد اشغال ١٠ درصد و حداكثر ارتفاع مجاز ١٤ متر در خواست گرديده كه طرح برنده به وضوح هيچ يك از اين موارد را رعايت نكرده است. ( طرح برنده حدود ٣٠ متر ارتفاع و ٢٠ درصد سطح اشغال )
    ٤- طرح برنده نه تنها فاقد هر گونه نو آوري مي باشد بلكه هـيچ بهره اي از مصالح و تكنولوژيهاي روز معماري نيز نبرده است .
    ٥-بيانيه و صورتجلسه داوري مسابقه تا كنون منتشر نشده است
    ٦-عدم بكارگيري داوران زبده خارجي با توجه به بين المللي بودن مسابقه
    لذا با در نظر گرفتن ايرادات عمده طرح اول چه از نظر معيارهاي طراحي موزه و چه از نظر مغايرت با شرايط كتابچه و با توجه به مسؤوليت خطير آن دبيرخانه محترم در حفظ سلامت مسابقات و ترغيب معماران كشور به شركت در آنها و هم چنين حفظ وجهه بين المللي خواهشمند است اقدامات مقتضي در خصوص شفاف سازي شبهات و در صورت محرز دانستن تخلفات ،داوري مجدد آثار (توسط داوران خبره در سطح بين المللي) انجام پذيرد.
    با تشكر

  • احسان wrote on ۲۳ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۲:۵۶

    با سلام
    و ضمن تشکر از برگزارکنندگان مسابقه

    طرح اول با توجه به مشخصات و خواسته ها مقایرت داره
    ……..چنددرصد زمین سطح اشغال…… توجه به ارتفاعات ….. توجه به حرم …. وو از همه مهمتر ماکت ماکت ماکت ماکت بنده به عنوان شرکت کننده در این مسابقه اعتراض خود را اعلام می نمایم

  • n.a wrote on ۲۳ فروردین, ۱۳۹۵, ۲۳:۰۱

    ایا واقعا روی کارها داوری شد ؟
    ایا واقعا داوران داورانه تصمیم گرفتن؟؟؟
    اگر اینجوری پیش بره خودتون میدونین که معماریه ایران سقوط میکنه . 
    در یک کلمه بگم که ما معماران کار درست زیادی داریم و چه قدر خوب میشه که معمارانمون را دریابیم .
    قضاوت با خودتون ……

  • الف wrote on ۲۵ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۴:۰۰

    دبیرخانه محترم مسابقات معماری و شهرسازی
    با عرض سلام و احترام
    احتراما به استحضار می رساند در ارتباط با مسابقه طراحی موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی, برگزار شده در بهمن ماه 1394, موارد زیر صحت مسابقه را خدشه دار می نمایند:
    در هیچ یک از اطلاعیه ها و کتابچه مسابقه که برای شرکت کنندگان , اطلاعات و خواسته های مورد نظر را شرح می داد , اشاره ای به ماکت به عنوان مدارک تحویلی مسابقه نشده بود. حتی صراحتا بیان شده بود که مدارکی که مضاف بر مدارک خواسته شده باشند و ارایه شوند , تخلف محسوب می شود. این در حالیست که در عکس هایی که در سایت مسابقه توسط برگزارکنندگان آن گذاشته شده است ,چندین ماکت بزرگ و قابل توجه وجود دارند که در کنار سایر مدارک قرار داده شده اند و یکی از طرح های برتر(طرح اول) دارای ماکت می باشد. از آنجا که دیگر طرح های برتر در جایی ارائه نشده اند , معلوم نیست که آنها هم ماکت داشته اند یا خیر.
    همگان از نقش موثر ماکت در قضاوت پروژه های معماری کاملا آگاهند و بی توجهی برگزارکنندگان مسابقه به این امر, سبب شده است که شرکت کنندگان از شرایط برابر برای عرضه آثار خود برخوردار نباشند.
    تعداد زیادی از آثار که البته به طور شفاف تعداد آنها اطلاع رسانی نشده است و تنها با دیدن عکس کامیون حمل آنها , می توان حدودی از تعداد بیش از 120 گروه را تخمین زد , و هر گروه بین 6 تا 10 شیت 100در 70 داشته است , نیاز به وقت مقتضی و لازم برای امر داوری داشته است که این امر تنها در یک روز(7 اسفند ماه 94) روی داده است و در مورد پروسه و بیانیه داوری نیز توضیحی داده نشده است. به طور مثال خواندن بیانیه 120 گروه توسط تمامی داوران , خود , وقت قابل توجهی را می طلبد .
    کتابچه برنامه ریزی فضایی بسیار حجیمی از سوی برگزارکنندگان مسابقه به شرکت کنندگان ارائه شد که تاکید مداوم , ضرورت داشتن پاسخگویی به اندازه و نیازهای پروژه (اعم از سطح اشغال 10% , ارتفاع تا 4 طبقه , فراهم ساختن تمامی خواسته ها برای فعالیتها و ….) بود. اما در کمال تعجب , طرح اول (که البته تنها طرح ارائه شده توسط سایت معمار نیوز و نه برگزارکنندگان است) , نه تنها بسیاری از موارد ضروری خواسته شده را برآورده نکرده است بلکه تا این حد از خواسته ها خارج شده است که برای جا افتادن هندسه کارش , به سطح زمین هم اضافه کرده است!
    مواردی که بیان شد , شخصی نیست و سخن بسیاری از شرکت کنندگان می باشد ,لذا خواهشمند است آن دبیرخانه محترم به عنوان مرجع اصلی رسیدگی به شکایات مسابقات معماری , موارد اعتراض را مورد بررسی قرار دهند و نتیجه بررسی را به صورت عمومی در اختیار مخاطبان مسابقه قرار دهند.

  • ف . م wrote on ۲۷ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۲:۱۴

    با سلام و خسته نباشيد
    من يكي از شركت كنندگان مسابقه هستم ، برخلاف اصرارهاي بسيار مبني بر اينكه مسابقه هايي كه در ايران برگذار ميشه پر از تخلف و داوري ناعادلانه است ، در نهايت تصميم به شركت گرفتم. ولي متاسفانه به شكل تلخي با حقيقت مواجه شدم. سوالي دارم ، آيا داوران محترم از مفهوم برگذاري مسابقه آگاهي دارند؟ مگر برگذاري مسابقه هدفي به جز كشف ايده هاي جديد و پويا كردن ذهن ها و رقابت سالم در راستاي علم آموزي دارد؟ اي كاش داوران و كارفرمايان محترم از ابتدا خواسته ي خود را مشخص ميكردند و براي طرح هايي همچون پروژه هاي تجاري اداري ، نه خود را خسته ميكردند و نه اين همه دانشجو و معمار را از ذوق و شوق ميانداختند و نا اميد ميكردند. از طرفي اين همه غيرشفاف بودن و مبهم و اعلام نكردم نتايج در تاريخ مشخص شده، به دور از رفتارهاي حرفه اي و بسيار شك برانگيز است.
    همه ي اين ها به كنار ، طرح برگزيده آيا از نظر سطح اشغال و تراكم درست عمل كرده است؟
    با نگاه اجمالي به كارها كاملا خلا و عدم وجود خلاقيت و نگاهي نو به مسائل موج ميزند و اين كاملا از ويژگي هايي كه يك مسابقه در سطح بين المللي بايد داشته باشد دور است. متاسفانه داوران نقش خود را كه در راستاي پرورش و تشويق معماران در راستاي پيشرفت و حركت به جلو است را ناديده گرفته اند و از ميزان تاثير داوري هاي ناعادلانه بر جامعه معماران چشم پوشي كرده اند !!

  • معماررر wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۱:۰۲

    من نمیدونم قرار دادن دفترچه به اون مفصلی تو سایت چی بود.خب اکه قرار بود رعایت نشه میگفتن انقدر زحمت خوندنش و به خودمون نمی دادیم.یعنی من مطمینم داورها این دفترجه رو یه نگاه اجمالی نکردن یا واقعا معنی 10 درصد سطح اشغال و حداکثر 14 متر ارتفاع ….قانون فقط واسه نوشته شدنه نه اجرا.ما تمام طرحمون تحت الشعاع این قوانین .. بود.ولی با این وجود اصلا از طرح اول کم نداشت.

  • وحید wrote on ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۵, ۲۲:۱۲

    با سلام خدمت تمامی عزیزان زیاد خودتون رو آزار ندید که چه اثری برنده شده چون در تمام تاریخ آثار تاریخی زبان گویا و نماد تاریخ وفرهنگ آن سرزمین در زمان خود وجود دارد و این پیوند نا گسستنی است با ساخت این سایت به اصطلاح موزه ، یادگاری در تاریخ از وجود ضعف معماری در زمان ما خواهد بود این سایت اگر چه برای نخبگان امروز هیچ توجیه معمارانه ای ندارد ولی تاریخی خواهد شد که از واقعیتها صحبت خواهد کرد. با تشکر از شما که برای خواندن پیام وقت صرف کردید.

  • سامان wrote on ۲۸ شهریور, ۱۳۹۵, ۱۴:۵۵

    با عرض سلام از دوستان عزیز معمار نیوز و یا سایر عزیزان شرکت کننده کسی می دونه تکلیف برگزاری مراسم اعلان نتایج به کجا رسیده؟

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *